3556
Sök

Gnisslar vid sväng volvo v70n 2,4t -03 bsr steg 3

Tetteliten
4 maj 2013
Trådstartare
Hej!
Ny här och hoppas på hjälp..
Har en v70n -03 som har börjat gnissla vid vänstersväng. Det har blivit mer och mer under helgen så nu gnisslar även det vid högersväng, säg var 10:e högersväng.
Har bytt till sommardäck nyligen och det var då det började gnissla men då det är samma uppsättning däck+fälg som förra året verkar det konstigt att det skulle ha och göra med däcken. Det mesta i framvagnen är bytt, såsom stötdämpare, fjädrar, fjäderbenslagring, länkarmar, inre styrleder, skivor och klossar fram och bak. Hjulinställning är gjord efter alla byten. Börjar bli lite less på bilen nu då det varit ett verkstadsbesök varje månad. Varit om på en bilverkstad för gnisslet men de kunde inte se något som var trasigt eller så men sa att de kände ett miniminimini glapp i hjullagret höger fram. Alltså typ mikroskopiskt litet glapp sa killen.
Så nu vänder jag mig till er och hoppas ni orkat läsa
Tette

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
4 maj 2013
Stabstag? Drivknut? Skit mellan bromssköld? Byttes länkarmsbussningar i samband med länkarm?
Gnisslar det bara när du kör eller även när du står stilla?

Tetteliten
4 maj 2013
Trådstartare
Stabilisatorstaget ser jag inte hur det skulle kunna orsaka gnisslet och drivknut torde det inte heller vara då den inte gnisslar eller pulserar vid fullt rattutslag i lägre hastigheter. Det byttes komplett länkarm, med polyuretanbussningar om det spelar någon roll.
Det hörs inget när jag vrider på ratten stillastående utan det är vid större rattutslag, typ mindre rondeller i ca 30-40 km/h. Har kollat efter skav i innerskärmarna men kan inte se något som verkat ta i. (iofs ska det inte göra det då det var samma grejer förra året)

139 Inlägg
5 maj 2013
garanteratt hjul lager som är på väg att ge sig. hissa upp bilen och killa om det glappar och om det typ skrapar om du snurrar på däcket

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
5 maj 2013
Tetteliten skrev:
Stabilisatorstaget ser jag inte hur det skulle kunna orsaka gnisslet och drivknut torde det inte heller vara då den inte gnisslar eller pulserar vid fullt rattutslag i lägre hastigheter. Det byttes komplett länkarm, med polyuretanbussningar om det spelar någon roll.
Det hörs inget när jag vrider på ratten stillastående utan det är vid större rattutslag, typ mindre rondeller i ca 30-40 km/h. Har kollat efter skav i innerskärmarna men kan inte se något som verkat ta i. (iofs ska det inte göra det då det var samma grejer förra året)

Hade en caddy som "gnisslade" något. Dock då i samband med klonkande ljud etc, och då var det var stabstaget.
Övre fjädersäten hade du bytt?

139 Inlägg
5 maj 2013
eller så lägger sig kossarna emot eller den konstiga skydds plåten som ligger emot

139 Inlägg
5 maj 2013
jag kan nästan lova att det är jul lagrett byt det och ditt problem är borta smile

Sök