3125
Sök

Automat -> Manuell

78 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#1
Hallå!

Hur pass krångligt är det att bygga om från automat till manuell på en volvo 940 ltt -95?
Tanken är väl att m90 ska upp och val av koppling är jag osäker på. Antar att det är lättare
att bygga om till vajerkoppling men hydraulkoppling kanske är bättre?

Kommer i framtiden bygga värre motor i denna, gör det någon skillnad om man kör med vajer- eller
hydraulkoppling då?

/S

Såg nu att jag kanske lagt den i fel forumsdel, ber om ursäkt för detta.
Senast redigerat av Apel (18 april 2012)

3 292 Inlägg
18 april 2012
#2
Det är en del pyssel att bygga från automat till manuell, du behöver pedalställ, spakställ, konsoll i mitten runt spaken som är till manuell, du behöver koppling och tryckplatta såklart, du behöver koppla förbi/bygla startspärren, kontaktdonet sitter under mittkonsollen mot askkoppen till om jag inte minns fel, den har 4 sladdar, vajer eller hydralisk.. alla gillar olika och finns för och nackdelar med båda.

Du behöver kardanrör åxå samt växellådsfäste till den lådan du ska använda, samt att du behöver ta bort kylningen till automatlådan som jag antar sitter inbyggd i orginalkylaren.. så ta bort rören och plugga.

Nåt sånt skulle jag sikta på.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

16 Inlägg
18 april 2012
#3
Danne_1977 Verkar ha koll på läget!

Förövrigt bör du se dig om efter en bakaxel, utväxlingen är högre på en automat bakaxel. Inget måste men du kommer få högt varv på motorn i motorvägsfart.

Lycka till!

78 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#4
Låter inte allt för krångligt, men lite jobb är det ju. Angående bakaxeln så är det tänkt att byta till nån roligare
diff så det löste ju sig rätt enkelt.

Men då är det kopplingsfrågan kvar. Hydralisk eller vajer? För- och nackdelar?

3 292 Inlägg
19 april 2012
#5
Det kommer att bli en stor skillnad på utväxlingen på bakaxeln.. jag har konverterat ett antal 740/760/940 genom åren både från Bensin till diesel och från automat till manuell och vise versa.. det gör faktiskt mer än man tror i högre varv..

Jag skulle satsa på vajer för att jag anser att det är lättare att hålla på med...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

YEAH!!!
559 Inlägg
8 maj 2013
#6
Danne_1977 skrev:
Det kommer att bli en stor skillnad på utväxlingen på bakaxeln.. jag har konverterat ett antal 740/760/940 genom åren både från Bensin till diesel och från automat till manuell och vise versa.. det gör faktiskt mer än man tror i högre varv..

Jag skulle satsa på vajer för att jag anser att det är lättare att hålla på med...

har du några exakta siffor, tex hur mkt rpm vid 90-100km/h? smile

V o L v o


Sök