3525
Sök

Volvo 850R missljud från motor

98 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
Hej hallå!

Har stött på ett smärre problem med min 850R- 96  gått ca 21600 mil.
Startade bilen i förrgår och den började "knacka/skramla" från motorn, ljudet kan beskrivas som ett metalliskt föremål som sitter löst. knacket/skramlet följer med om jag gasar på tomgång, samt vid körning (har inte kört bilen någon lång sträcka efter att detta ljud framkommit). Ljudet är kvar i bilen varm som kall.  Har även fyllt på olja då det var lite av den mängden i motorn, dock utan ngt resultat.

Är det då någon vänlig själ som har någon vettig lösning eller fundering kring detta fantastiskt irriterande ljud smile?

Värt att notera är att ingen felsökning är påbörjad i nuläget.. skummar igenom lite på forum här och var för lite tankar på vad man ska börja med !

Mvh Christofer

51 Inlägg
13 maj 2013
låter som att det tickar lite från toppen wink är vanligt på vitfemmorna sad provat byta olja&filter? det brukar hjälpa smile

1 804 Inlägg
13 maj 2013
Knackar det så kan det vara ett vevlager. Är det mer ett tickande ljud så är det lyftarna/ventilerna som låter smile

Såhär lät min när jag hade vevlagerras.

http://www.youtube.com/watch?v=zH_Ul_K- … re=mh_lolz

Meguiars_sverige

SKÅNING
1 215 Inlägg
13 maj 2013
låter som samma jag hade på min 855 t5, jag hade kört slut på olja (saknade 2L) fick ett metaliskt skrammel, folk sa att det var vevlager så bytte dom utan resultat, själv trodde jag att det var en ventillyftare, jag fyllde bara på olj och sågtill så att det alltid fanns olja och körde på som vanligt dock utan några större belastningar (med ladd allstå) och efter en månads tid så slutade det där skrammlet/tickandet och har ej kommiot tillbaka, så ett tips är att ha koll på oljan å vara lite lugn å köra lite med bilen å lyssna ifall ljudet avtar, funkade för mig iaf

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

98 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
breesladd skrev:
låter som samma jag hade på min 855 t5, jag hade kört slut på olja (saknade 2L) fick ett metaliskt skrammel, folk sa att det var vevlager så bytte dom utan resultat, själv trodde jag att det var en ventillyftare, jag fyllde bara på olj och sågtill så att det alltid fanns olja och körde på som vanligt dock utan några större belastningar (med ladd allstå) och efter en månads tid så slutade det där skrammlet/tickandet och har ej kommiot tillbaka, så ett tips är att ha koll på oljan å vara lite lugn å köra lite med bilen å lyssna ifall ljudet avtar, funkade för mig iaf

Vad fick du lägga ut för byte av vevlager?

Får nästan hoppas på att oljan annars löser mina problem smile

SKÅNING
1 215 Inlägg
15 maj 2013
Coff skrev:
breesladd skrev:

jag gjorde jobbet själv, var faktiskt ganska smidigt fast att jag hade motorn kvar i bilen,

kommer inte riktigt ihåg va dom kostade men runt 6-800kr

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

1 804 Inlägg
15 maj 2013
breesladd skrev:
Coff skrev:
breesladd skrev:

jag gjorde jobbet själv, var faktiskt ganska smidigt fast att jag hade motorn kvar i bilen,

kommer inte riktigt ihåg va dom kostade men runt 6-800kr

Gjorde också mitt själv. Jag gav 518kr för nya lager. Gäller att vevaxeln inte är skadad annars är det lönlöst att bara byta lagrerna.

Har du kommit fram till vad det är? smile

Meguiars_sverige

98 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
Pratade med en på Volvo och han sa att jag skulle kolla lagrerna samt om vevaxeln tagit skada. Blir väl att man tar och rengör oljetråg i samband med detta och får hoppas på att vevaxeln inte tagit skada , känner inte för att hinka ur motorn direkt haha... wink

186 Inlägg
15 maj 2013
Kollat någon av pumparna? Alltså vatten/AC/servo-pump. Dom kan låta rätt rejält när lagrena börjar ge sig.

Sök