Rquired skrev:
Tack för att du skrev det var intressant men jag försöker dra ämnet ett varv till då jag är nyfiken och har fått förklarat för mig att åtminstone BMW´s filter använder katalysen för att trigga reaktionen du nämner. Kol och syre blir inte nödvändigtvis koldioxid det kan bli kolmonoxid med under ungefär samma förhållanden
(Om det inte finns tillräckligt med syre tillgängligt?) till exempel om jag minns kemilektionerna rätt och är inte förhållandena rätt händer ingen reaktion alls? Kväveoxider bör väl bilens katalysator ta hand om inte DPF? På en 530d från 2009 sitter katalysatorn och DPF efter varandra så nära motorn som det fanns utrymme för dem.
Den version jag hört är alltså att om katalysen är förbrukad gör det ingen skillnad om filtret tvättas i det långa loppet, klart det blir rent för stunden men det kommer fyllas upp igen istället för att hålla säg 20.000mil till.
Inga problem. Skall först ge en liten disclaimer dock. Det är inte säkert att BMW använder våran typ av partikelfilter, och vid närmare eftertanke är det inte ens säkert att tekniken är samma på lätta fordon som det är på tunga(som jag jobbar med), men jag räknar med det just nu, eftersom det är vad jag tror.
Sen, lite katalysatorteknik:
Det finns olika typer av katalysatorer, varav de viktigaste just nu är:
Oxidationskatt: Omvandlar t.ex. CO till CO2 och NO till NO2, sitter före DPF.
NOx-reduktionskatt: Reducerar kväveoxiderna och sitter generellt sett efter filtret.
Du skriver att katalysen kan ta slut. Rena definitionen av en katalysator är att det är en substans som kör igång en reaktion utan att själv förgås. Däremot finns det teknik med Urea(Adblue) som neutraliserar kväveoxider över en speciell NOx-reduktionskatten, urean tar slut(och är alltså inte en katalysator). Kan det vara detta du tänker på? Det har alltså inget med filtret att göra, nödvändigtvis, även om vissa filter har samma beläggning som tidigare nämnda katalysator och därmed fungerar som både ock.
Dock är det så att kvävdieoxiden gör att filtret genomgår konstant regenerering, utan den så hade filtret blivit igentäppt mycket snabbare. Vilket det också blev i början innan man insåg att man kunde sätta oxidationskatten före DPFen.
Visst kan det bli kolmonoxid istället för koldioxid, men genom lite klurig motorstyrning är det inga problem att få till gott om syre för reaktionen. Nej, utan rätt situation händer nada, just därför är det viktigt att det får bli varmt under regenereringen.
Ja, på de flesta nya bilar sitter katalysatorerna väldigt nära motorn, just eftersom det ska bli varmt så fort som möjligt. Katalysatorerna fungerar inte ordentligt förrän de blivit varma.
Vill du läsa mer kan jag rekommendera
http://dieselnet.com/tg.phpMan behöver inloggning för att få tillgång till hela alltet, men man får reda på mycket utan.