3530
Sök

Bandpasslåda skall byggas, behöver hjälp

84 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
Tja !

Jag ska bygga en Bandpasslåda till min Kicker S10L5 och undrar hur jag ska göra ? hittar inte mycket om hur man bygger en sådan låda.

Här är länk till information om basen:

http://www.kicker.com/sites/default/fil … aricL5.pdf

Som Sagt det är S10L5 som man ska kolla på.

När det är Bandpass så är ju basen inne i lådan. är det något speciellt mått på hur mycket luft det ska va på var sida av basen eller är det den vanliga luftmängden "bakom" basen som gäller ?

kanske är lite kluddigt skrivet men är nyvaken roll

Tack på förhand!
Mvh
Cederstrom96

21 761 Inlägg
16 maj 2013
Det är lite mer avancerat än att bara kombinera ihop slutna och portade lådförslag med varandra. smile

Vilken sorts musik ska det spelas mest (typ djupbas, allround osv)?
Finns det hål i hatthyllan eller genom skidlucka att dra ut lådans port?

84 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
där är skidlucka jag hade tänkt använda till att få in ljudet i bilen genom. det spelas väl mest djupbas musik antar jag. det brukar vara gått om bas i alla fall tongue

21 761 Inlägg
17 maj 2013
Sluten kammare: 30 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 30 liter netto, ingen dämpmatta
Port: 110x110 mm i innermått (fyrkantig alltså) och totalt 400 mm lång

Porten blir aningen lång, men om den kan sticka ut hela vägen genom hela ryggstödsdynan så borde det nog inte vara några bekymmer att få plats med resten inuti lådan. Ovanför 60 Hz faller frekvensåtergivningen tydligt i teorin iaf, du får väl testa att dela däromkring. smile

84 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
en bandpasslåda har väll 2 kammare ? eller är det jag som är ute och cyklar ?

21 761 Inlägg
19 maj 2013
Jag har ju skrivit vilken volym det ska vara i båda kammarna. smile

84 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
så båda ska va 30 och den ena ska ha dämpmatta ?

21 761 Inlägg
19 maj 2013
Ja, 30 liter netto ska båda kammarna vara på. Du får alltså lägga till den plats som bas och port tar upp, glöm inte det. I den kammare som porten sitter i ska det inte finnas dämpmatta. smile

84 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
okej ! tack !

84 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
kan man ha en lutande vägg i en Bandpass låda ?

21 761 Inlägg
19 maj 2013
Ja, inga konstigheter med det. smile

84 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
porten ska va "framför" basen va ?

21 761 Inlägg
19 maj 2013
Nu är jag lite osäker på vad du menar med "framför", men om du menar att portmynningen inuti lådan sitter framför baskonen så bör ju avståndet vara minst samma som portens innerdiameter. I övrigt ska porten inte vara så nära att konen kan slå mot den.

Finns det tillräckligt utrymme så är det en fördel att montera basen så att magneten sitter i portade kammaren, då blir kylningen av talspolen mer effektiv. Fast i ditt fall tror jag inte att det finns plats att göra så. smile

Sök