3749
Sök

Rimligt oljebyte? SAAB 9-5 2006 - LÖST

145 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej.

min syster har fått en offert från sin verkstad på sammanlagt 16- 17 tkr och då vill man ju givetvis fundera till på om allt är rimligt. En punkt gäller "Byte av växellådsolja (automat) inkl spolning av låda" 1200 kr arb.kostnad + 1000 kr olja.

Min fråga: Brukar inte byte av olja i vxl-lådor ingå i det vanliga serviceschemat eller är det något som görs "vid behov"?


mvh J
Senast redigerat av JonB (20 maj 2013)

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."

1 271 Inlägg
20 maj 2013
#2
det gör med ett längre mellan rum än vanlig motorolja. men det är ett något krävade jobb och går år dubbelt så mkt olja som går i lådan då den ska spolas på tomgång å massa har gjort de ett par gånger å är ett ganska tråkigt jobb som tar lite tid

362 Inlägg
20 maj 2013
#3
Vanligtvis byter man olja på en automatlåda. Var 6000e mil rekommenderar man dock en spolning av lådan. Detta pga att det ofta inte finns något utbyrtbart filter.

Det går åt ca 16 Liter dyyyr olja och tar ca 2 timmar.
Så priset är inte i överkant, men inte heller billigt.

Titta på alla rasade volvos som är privatköpta. Volvo tog bort spolning av låda på automatbilar sålda till privatpersoner. Taxi- och polisbilar spolas dock var 6000e mil.

En god idé att spola lådan.


508 Inlägg
20 maj 2013
#4
Får man fråga vad det är dom ska göra för service punkter för 16-17000 ?

Stora servicen som min 9-5 -07 Ska in på går på runt 5000kr då byter dom alla filter och olja i motorn och sen går igenom olika punkter. 

För bara ett vanligt oljebyte med filter betalade jag 1089 kr så 2000 kr för byte av automatlåds olja med spolning låter rimligt, har för mig att dom gör någon programering eller uppdatering av lådan också.


145 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#5
Tack för svar hittils!


Det är inga servicepunkter alls, bilen var inne på service hos dem varefter de fick med denna offert när de hämtade bilen.

Det handlar om byte av bromsskivor (2 st), bromsbelägg runt om, bussningar bak, hjulinställningar med mera med mera.


Men då låter ju automatlådeoljan som rimligt. Priset tycker jag var rimligt, jag vet att det är krångligt och att oljan är dyr, jag blev mest fundersam då jag trodde att detta var en återkommande servicepunkt.


Får jag ställa en annan fråga om samma offert?:
"Byte främre bakvagnsbussningar" och "byte stabilisatorstag fram", kan någon av dessa rendera i att man måste göra "hjulinställning 4 hjul/ 4 hjulvinklar"? De står nämligen under samma punkt... För annars borde man väl se på däcken om hjulinställning behövs? Bilen drar ngt åt höger, men inte mycket...
Senast redigerat av JonB (20 maj 2013)

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."

1 271 Inlägg
20 maj 2013
#6
de i bakvagnen gör så att det blir en 4 hjulmätning

Hemmainstruktör
641 Inlägg
20 maj 2013
#7
Låter som ett rimligt pris för växellådsoljan, det byts inte vid varje service utan är ett tillägg. Det tar en bra stund å byta eftersom man ska varmköra oljan också för nivåkontroll, bara det tar ca.20min, utöver byte och spolning.

Var lite slö på å svara...

Edit: Bussningsbyte kräver en hjulinställning men borde ingå i priset för byte om det är en auktoriserad verkstad.
Senast redigerat av Crilly (20 maj 2013)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

145 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#8
Ok, då är även hjulinställning motiverat. Man är ju lite utlämnad när man inte kan kolla grejerna själv så skönt att offerten verkar vara rimlig.

Verkstaden är nog inte en aukt. saab verkstad...


Tack för hjälpen, jag känner att jag har fått svar på mina frågor.

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."


Sök