nyonyfiken skrev:
Tack för svar, såg vid en snabb sökning att D24 ligger runt 82 hästar eller upp runt 122 för nyare turbos osv?
Men du skrev längre upp att du tyckte att det blev bra drag i alla växlar osv, hur stark är din?
Vad ungefär ska man ha som målpris för en begagnad D24 turbo av årsmodell XX och för isättningsarbetet om man inte klarar av det själv?
Bara leker med tanken nu eftersom det kan bli aktuellt med väldigt mycket roadtrips och långa körningar, finns det några starkare motorer man kan sätta in uppåt 150-250 hästkrafter och skulle ramen klara av det och vad skulle såna motorer kosta begagnade ungefär?
Jag fick lift med en folkvagnsbubbla på autobahn en gång med porschemotor i som gick en bra bit över 200 och har alltid sen dess tyckt att det är en sjukt rolig grej med starka motorer i oväntade bilar. Förutom att det är användbart och praktiskt med snabb motor.
Jag äger ingen LT idag.. men har haft flera, tycker mina känts stark och bra med D24, klart att det mesta är möjligt, tror inte det är nån mening att titta på lastbilsmotor modell liten fast stor, typ Volvo TD40 eller liknande..
LT är inte så kraftigt byggd igentligen, rätt så trångt om utrymme åxå, fast endå rätt så gott om utrymme.
En bil som tex en bubbla som går 200 knyck är det mesta ombyggt på, ligger många många timmar i bara fjädring och väghållning och massa många pengar åxå..
Kan du inte göra jobber själv bör du räkna med att det kommer dra iväg, 10-50 tusen eller nåt sånt för hela konverteringen.. allt beroende på vem som gör jobbet, är ju lite speciellt med just LT då man inte kan ta ut motorn på traditionellt sätt. Nästan enklast att lyfta ner hela framvagnen och ta den underifrån, finns inte så många andra vägar.
Starka motorer är ju BMW 525TDS, BMW 530D, Mercedes 300D och liknande. Vet inget om hur mycket jobb det skulle vara att lägga i en sån dock
En riktigt frisk D24 med turbo som levererar 122 pigga kusar tycker jag borde kosta runt 8-15 tusen, råder dig till att köpa en Volvo 760 eller 940 med Diesel Turbo motor i så du kan ta allt du behöver.
En skräp D24 kan du få för några tusen, men kostar flera tusen att renovera åxå.