Hej!
Skrivit ihop en liten projekttråd om min BMW.
Oktober 2011
Har på senaste tiden blivit mer och mer sugen på en bmw, då jag kört lite olika bmw's nu och jag gillar dom som fan att köra.
Så det blev att slå till på en 540i -98.
Info om bilen:
#1998 årsmodell
#BMW M62B44 (4,4lit V8) 286 hk / 420 Nm (Antagligen motorn utan VANOS som kom 99)
#Manuell 6-vxl Getdrag låda
#M-chassi
#M-ratt
#M-knopp
#Svart skinn med sportstolar
#Dubbel klimatänläggning som fungerar klockrent. (jämfört med Volvo som aldrig funkar :wink: )
#Shadowline-pkt (svarta lister ist för kromade)
#BMW Business CD-spelare med HIFI-högtalare plus original subwoofer bak.
#Automatisk nivåreglering bak (Nybytt)
#Regnsensor
#Telefon i armstödet (Hemsk tegelsten )
# 19" AC Schnitzer fälgar. 8,5" fram och 9,5" bak. Däck 235/35-19" fram och 275/30-19" bak.
#Vinterdäck dubbade 16" på nån random BMW originalfälg
#Vinterdäck 2 Nyinköpta M5 17" fälgar med dubbfria nokian däck 235/45-17"
Där var lite info om bilen. Den har gått 24000mil och är servad på verkstad noggrant enligt serviceboken. Den är ju en importbil (såldes aldrig några manuella 540 i Sverige)
så det är ju lite sådär men man får hoppas att det går bra Har alla papper från att den kom in i Sverige -05 och det är ju ett plus att den fått gå 6år på saltfria vägar plus att den
inte gått så mycket på vintern i Sverige.
Här kommer ett par bilder när den var nyköpt med 19" fälgarna
Råkade ut för ett litet missöde för ett par veckor sen. Fick punka på ena bakdäcket. Som tur va så hände det i kanske 40km/h på en liten väg. Men när vi väl fick av däcket
så det att det var en typ 15-20cm lång reva i innerkant på däcket. Jävla skit med breda däck på BMW med delad bakaxel. Men dom var ändåså ganska slut så de får bli två nya
bakdäck till våren (Hmm kul att köpa 275or [jerk] )
Så fick ju slänga på 16" dubbdäcken jag fick till bilen.
Som ni ser ser ju detta inte så roligt att åka på. Var ju ingen hit att åka dubbat heller på barmark plus att bilen blev ganska ostabil i högre farter.
Så började lita lite på blocket efter nått vettigare. Fick till slut tag på ett par vettiga fälgar och däck. M5 17" fälgar med dubbfria nokian däck 235/45-17".
Detta är den dimensionen som bilen ska ha egentligen. Så nu blev den mycket bättre att köra plus att det ser snyggare ut med 17"
Här kommer lite nytagna HDR bilder som jag tog igår på den.
Så det var allt för tillfället. Blir väl att försöka pula lite med denna också iallafall köpa lite kul utrustning/styling till den.
Lite planer:
#Original Takvinge. Har lite rost på glasbakluckan som behöver fixas (Fick en annan lucka med också men själva ramen runt rutan är också rostig)
#Angel-Eyes. Verkar som om det är orignal lysen som gäller om man vill ha det snyggast och med bäst kvalité. Blir inga biltema-ringar iaf [ajbaja]
#Försöka fixa lite sång i maskinen. Nu är den knäpptyst om man inte drar på bra. Billigaste lösningen är ju att ta bort sista dämparen. Men det verkar ju vara ett bastant avgassystem.
Man vill ju helst att det ska gå att återställa till original också.
November 2011
Varit ute och landsvägsåkt lite idag.
4 personer i bilen. Dock som ni förstår väääldigt lugnt kört. Men det går ju om man vill.
December 2011
UPDATE:
Bilen gick igenom besiktningen med blankt papper. Dock med nöd och näppe på avgasvärderna. Dock inget fusk med E85 som iallafall jag brukar slå i lite innan besiktning för säkerhets skull på mina bilar. Sedan var det ett bromsrör bak som var dåligt på den(klarar inte nästa besiktning), så det får jag åtgärda. Lika bra att byta båda bak till koppar så slipper man det i framtiden.
Men nu är bilen grön till April 2013!
Sen kunde man ju passa på att titta lite under bilen också, INGEN rost där inte..skönt de.
Kan tillägga att en trip på ca 20mil i veckan landsväg slutade på 0.84 lit/per mil. Inte så mycket ansträngning med snål körning men inte heller någon
vansinneskörning som ni förstår.
Slutet av december 2011
Det har etablerat sig en ny firma i stan där jag bor (Karlskrona). Eller att företaget har öppnat upp här också. Iallafall heter företaget ColorGlo som
har specialiserat sig på skinnrestaurering. Det var i början pappa som skulle dit och kolla upp lite priser på olika jobb han ville ha gjort på sina bilar med skinn.
Det hela slutade iallafall att jag lämnade in BMW:n för en rekond på framstolarna och ratten. Nu var ju inte mitt skinn i något dåligt skick precis, men ratten var däremot ganska nött i skinnet(hade nötts ner så de var lite grått och matt).
Så tjejen som hade firman fick ha bilen i ett par dagar och fixa till den.
Här kommer lite bilder som jag tog idag. Tyvärr hann jag inte ta några närbilder då de blev lite hastigt, men det blev bättre än innan. Tjejen
sa även att en behandling även förebygger att det blir värre, så det är ju bra.
Här nere vid M-märket var det ganska grått istället för svart.
Hon maskade även sömmarna, så dom inte skulle bli svarta när hon färgade ratten.
Baksätet tyckte jag inte var värt att fixa till, då det är i bra skick. Men en smörjning ingick i priset ändå. Hon ville vara schysst med bra priser på
allting då hon precis har startat upp firman här. Så hon var bara glad att hon fick lite kunder.
Ratten är jag riktigt nöjd med. Den ser som ny ut och känns jätteskön och len. Så de blir att lämna in fler bilar hos henne i framtiden. Min 740 ska lämnas in till våren, för min Le-mans ratt är ganska dålig och förarstolen är också lite dålig.
Mars 2012
UPDATE:
Nu börjar ju våren ta fart. Vintern har funkat bra trots breda 235or där bak. Funkade bättre än 945an jag hade förra vintern.
Det som hänt med bilen är inte så jättemycket än, men hoppas att det ska bli lite pill på den.
#Bromsrör bak är bytta till koppar nu, så man slipper bekymmer i framtiden.
#Nya belägg bak
#Uppspänd handbroms
Tror jag nämnde att jag körde punktering på ena bakdäcken första veckan jag hade bilen i höstas.
Men det var ju höst, och jag fick ju tag i fina 17" dubbfria att åka på, så de har jag gjort nu.
Nu i veckan ligger det dock nya bakdäck på sommarfälgarna. Tog lite bilder igår på bilen med sommarfälgarna.
Så nu känns det skönt att det är gjort.
Däcken är av märket Rockstone F105 265/30-19". Förra däcken var Vredenstein 275or, men dessa fanns inte i 275, men det blev ju ingen större skillnad. Ska man upp i michelin/goodyear/continental får man punga upp mellan 2500-3000kr per däck. Inte så roligt, plus att dom säkerligen slits mer på insidan och kanske inte håller så länge.
Har ju kontakter inom däckbranchen så billigt blev det också. Gav 2200:- för 2st bakdäck. Sedan bjöd han på krängningen, balansering av alla däck, nya hjulbultar, tvätt av vinterfälgarna, samt att han monterade de nya fälgarna. :wink: :wink:
Idag lämnades bilen in på rekond av lacken samt lackförsegling. Får tillbaka bilen imorrn.
Ska beställa nya njurar i veckan också tänkte jag.
Slutet på Mars 2012
Nu i helgen har vi pillat en hel del med bilen. Råkade dock ut för problem i slutet på förra veckan. Hade tvättat bilen och skulle köra vindrutan ren från vatten.
Då la vindrutetorkarna av precis i mitten på rutan och var helt stendöda. Så först byttes relät till torkarna men det hjälpte inte. Så vi fick skruva isär sketet och nu ska motorn kollas.
Ganska bökigt att komma åt. Det kommer iallafall fram ström på en kabel till motorn. Men vi ville inte chansa på att motorn är slut än, så jag har lämnat in bilen så får en bilelektriker konstatera
vad som är fel.
Som tur har vi haft gott väder i helgen så jag har kunnat använda bilen ändå. Men vi har även fixat en massa annat på bilen.
Nya faceliftnjurar monterade. Den ena gamla var dessutom trasig så bara det var ju en anledning till att byta dom.
Tycker det blev helt ok, bilen ser lite nyare ut också. Ska beställa nya reg-plåtar till den också.
Sedan har vi fräschat upp alla bromsoken runtom.
Ett oslipat framok
Slipat
Klart! Det fick bli silver denna gången. Man måste ju ha lite puts på grejerna när man åker 19" :wink:
Putsade upp slutröret lite också.
Sedan köpte jag även en justerbar short-shifter. Har tyckt sen jag köpte den att slagen på växellådan har varit onödigt långa. Så jag tog en chansning och beställde denna.
Justerad och infettad
Öppnat upp och här är orignalspaken
Gammalbussning och gammalt fett
Rengjort och ny bussning på plats.
Short-shiftern ditsmackad
Orignal-spaken
Allting ditsatt igen. Ska nog köpa en kortare M-knopp också.
Sen bar det av på en testrunda. Fyfan var nice det blev. Korta goa lägen och inga långa slag som på en gammal 740. Men ska ju inte sticka under stolen
med att det blev lite mer tungväxlat såklart. Så den investeringen av värd sina pengar iallafall.
Avslutar med en helhetsbild på bilen med nymålda bromsok å allt.
Allt för denna gången! // azXig !
Skrivit ihop en liten projekttråd om min BMW.
Oktober 2011
Har på senaste tiden blivit mer och mer sugen på en bmw, då jag kört lite olika bmw's nu och jag gillar dom som fan att köra.
Så det blev att slå till på en 540i -98.
Info om bilen:
#1998 årsmodell
#BMW M62B44 (4,4lit V8) 286 hk / 420 Nm (Antagligen motorn utan VANOS som kom 99)
#Manuell 6-vxl Getdrag låda
#M-chassi
#M-ratt
#M-knopp
#Svart skinn med sportstolar
#Dubbel klimatänläggning som fungerar klockrent. (jämfört med Volvo som aldrig funkar :wink: )
#Shadowline-pkt (svarta lister ist för kromade)
#BMW Business CD-spelare med HIFI-högtalare plus original subwoofer bak.
#Automatisk nivåreglering bak (Nybytt)
#Regnsensor
#Telefon i armstödet (Hemsk tegelsten )
# 19" AC Schnitzer fälgar. 8,5" fram och 9,5" bak. Däck 235/35-19" fram och 275/30-19" bak.
#Vinterdäck dubbade 16" på nån random BMW originalfälg
#Vinterdäck 2 Nyinköpta M5 17" fälgar med dubbfria nokian däck 235/45-17"
Där var lite info om bilen. Den har gått 24000mil och är servad på verkstad noggrant enligt serviceboken. Den är ju en importbil (såldes aldrig några manuella 540 i Sverige)
så det är ju lite sådär men man får hoppas att det går bra Har alla papper från att den kom in i Sverige -05 och det är ju ett plus att den fått gå 6år på saltfria vägar plus att den
inte gått så mycket på vintern i Sverige.
Här kommer ett par bilder när den var nyköpt med 19" fälgarna
Råkade ut för ett litet missöde för ett par veckor sen. Fick punka på ena bakdäcket. Som tur va så hände det i kanske 40km/h på en liten väg. Men när vi väl fick av däcket
så det att det var en typ 15-20cm lång reva i innerkant på däcket. Jävla skit med breda däck på BMW med delad bakaxel. Men dom var ändåså ganska slut så de får bli två nya
bakdäck till våren (Hmm kul att köpa 275or [jerk] )
Så fick ju slänga på 16" dubbdäcken jag fick till bilen.
Som ni ser ser ju detta inte så roligt att åka på. Var ju ingen hit att åka dubbat heller på barmark plus att bilen blev ganska ostabil i högre farter.
Så började lita lite på blocket efter nått vettigare. Fick till slut tag på ett par vettiga fälgar och däck. M5 17" fälgar med dubbfria nokian däck 235/45-17".
Detta är den dimensionen som bilen ska ha egentligen. Så nu blev den mycket bättre att köra plus att det ser snyggare ut med 17"
Här kommer lite nytagna HDR bilder som jag tog igår på den.
Så det var allt för tillfället. Blir väl att försöka pula lite med denna också iallafall köpa lite kul utrustning/styling till den.
Lite planer:
#Original Takvinge. Har lite rost på glasbakluckan som behöver fixas (Fick en annan lucka med också men själva ramen runt rutan är också rostig)
#Angel-Eyes. Verkar som om det är orignal lysen som gäller om man vill ha det snyggast och med bäst kvalité. Blir inga biltema-ringar iaf [ajbaja]
#Försöka fixa lite sång i maskinen. Nu är den knäpptyst om man inte drar på bra. Billigaste lösningen är ju att ta bort sista dämparen. Men det verkar ju vara ett bastant avgassystem.
Man vill ju helst att det ska gå att återställa till original också.
November 2011
Varit ute och landsvägsåkt lite idag.
4 personer i bilen. Dock som ni förstår väääldigt lugnt kört. Men det går ju om man vill.
December 2011
UPDATE:
Bilen gick igenom besiktningen med blankt papper. Dock med nöd och näppe på avgasvärderna. Dock inget fusk med E85 som iallafall jag brukar slå i lite innan besiktning för säkerhets skull på mina bilar. Sedan var det ett bromsrör bak som var dåligt på den(klarar inte nästa besiktning), så det får jag åtgärda. Lika bra att byta båda bak till koppar så slipper man det i framtiden.
Men nu är bilen grön till April 2013!
Sen kunde man ju passa på att titta lite under bilen också, INGEN rost där inte..skönt de.
Kan tillägga att en trip på ca 20mil i veckan landsväg slutade på 0.84 lit/per mil. Inte så mycket ansträngning med snål körning men inte heller någon
vansinneskörning som ni förstår.
Slutet av december 2011
Det har etablerat sig en ny firma i stan där jag bor (Karlskrona). Eller att företaget har öppnat upp här också. Iallafall heter företaget ColorGlo som
har specialiserat sig på skinnrestaurering. Det var i början pappa som skulle dit och kolla upp lite priser på olika jobb han ville ha gjort på sina bilar med skinn.
Det hela slutade iallafall att jag lämnade in BMW:n för en rekond på framstolarna och ratten. Nu var ju inte mitt skinn i något dåligt skick precis, men ratten var däremot ganska nött i skinnet(hade nötts ner så de var lite grått och matt).
Så tjejen som hade firman fick ha bilen i ett par dagar och fixa till den.
Här kommer lite bilder som jag tog idag. Tyvärr hann jag inte ta några närbilder då de blev lite hastigt, men det blev bättre än innan. Tjejen
sa även att en behandling även förebygger att det blir värre, så det är ju bra.
Här nere vid M-märket var det ganska grått istället för svart.
Hon maskade även sömmarna, så dom inte skulle bli svarta när hon färgade ratten.
Baksätet tyckte jag inte var värt att fixa till, då det är i bra skick. Men en smörjning ingick i priset ändå. Hon ville vara schysst med bra priser på
allting då hon precis har startat upp firman här. Så hon var bara glad att hon fick lite kunder.
Ratten är jag riktigt nöjd med. Den ser som ny ut och känns jätteskön och len. Så de blir att lämna in fler bilar hos henne i framtiden. Min 740 ska lämnas in till våren, för min Le-mans ratt är ganska dålig och förarstolen är också lite dålig.
Mars 2012
UPDATE:
Nu börjar ju våren ta fart. Vintern har funkat bra trots breda 235or där bak. Funkade bättre än 945an jag hade förra vintern.
Det som hänt med bilen är inte så jättemycket än, men hoppas att det ska bli lite pill på den.
#Bromsrör bak är bytta till koppar nu, så man slipper bekymmer i framtiden.
#Nya belägg bak
#Uppspänd handbroms
Tror jag nämnde att jag körde punktering på ena bakdäcken första veckan jag hade bilen i höstas.
Men det var ju höst, och jag fick ju tag i fina 17" dubbfria att åka på, så de har jag gjort nu.
Nu i veckan ligger det dock nya bakdäck på sommarfälgarna. Tog lite bilder igår på bilen med sommarfälgarna.
Så nu känns det skönt att det är gjort.
Däcken är av märket Rockstone F105 265/30-19". Förra däcken var Vredenstein 275or, men dessa fanns inte i 275, men det blev ju ingen större skillnad. Ska man upp i michelin/goodyear/continental får man punga upp mellan 2500-3000kr per däck. Inte så roligt, plus att dom säkerligen slits mer på insidan och kanske inte håller så länge.
Har ju kontakter inom däckbranchen så billigt blev det också. Gav 2200:- för 2st bakdäck. Sedan bjöd han på krängningen, balansering av alla däck, nya hjulbultar, tvätt av vinterfälgarna, samt att han monterade de nya fälgarna. :wink: :wink:
Idag lämnades bilen in på rekond av lacken samt lackförsegling. Får tillbaka bilen imorrn.
Ska beställa nya njurar i veckan också tänkte jag.
Slutet på Mars 2012
Nu i helgen har vi pillat en hel del med bilen. Råkade dock ut för problem i slutet på förra veckan. Hade tvättat bilen och skulle köra vindrutan ren från vatten.
Då la vindrutetorkarna av precis i mitten på rutan och var helt stendöda. Så först byttes relät till torkarna men det hjälpte inte. Så vi fick skruva isär sketet och nu ska motorn kollas.
Ganska bökigt att komma åt. Det kommer iallafall fram ström på en kabel till motorn. Men vi ville inte chansa på att motorn är slut än, så jag har lämnat in bilen så får en bilelektriker konstatera
vad som är fel.
Som tur har vi haft gott väder i helgen så jag har kunnat använda bilen ändå. Men vi har även fixat en massa annat på bilen.
Nya faceliftnjurar monterade. Den ena gamla var dessutom trasig så bara det var ju en anledning till att byta dom.
Tycker det blev helt ok, bilen ser lite nyare ut också. Ska beställa nya reg-plåtar till den också.
Sedan har vi fräschat upp alla bromsoken runtom.
Ett oslipat framok
Slipat
Klart! Det fick bli silver denna gången. Man måste ju ha lite puts på grejerna när man åker 19" :wink:
Putsade upp slutröret lite också.
Sedan köpte jag även en justerbar short-shifter. Har tyckt sen jag köpte den att slagen på växellådan har varit onödigt långa. Så jag tog en chansning och beställde denna.
Justerad och infettad
Öppnat upp och här är orignalspaken
Gammalbussning och gammalt fett
Rengjort och ny bussning på plats.
Short-shiftern ditsmackad
Orignal-spaken
Allting ditsatt igen. Ska nog köpa en kortare M-knopp också.
Sen bar det av på en testrunda. Fyfan var nice det blev. Korta goa lägen och inga långa slag som på en gammal 740. Men ska ju inte sticka under stolen
med att det blev lite mer tungväxlat såklart. Så den investeringen av värd sina pengar iallafall.
Avslutar med en helhetsbild på bilen med nymålda bromsok å allt.
Allt för denna gången! // azXig !
Senast redigerat av azXig (22 maj 2013)
0
0
0
0