Skulle starta fabian för första gången på 4 veckor idag.
Givetvis hade trumbromsarna rostat fast så jag fick trycka rejält på gasen innan de släppte. Körde en stund för att få den varm och motionerade den lite, visserligen inte längre än ca 10 minuter. Stannar och köper mat. När jag kommer ut och startar bilen igen så tänds EPC lampan. Upplevde inget speciellt i motorgången eller så medan jag körde hem. Har dessutom tidigare kört en polo som har haft både EPC och lamdasondslampan tänd där verkstaden säger att det inte är något att göra. Så var inte allt för orolig.
Hur som helst kommer jag hem och blir lite fundersam. Ska gå ut och starta upp bilen en gång till för att parkera om, och herrejävlar vad det rasslade till i motorn. Den startar utan problem men rasslar hej vilt. Har tidigare hört att den har knackat och trott att det berott på dålig vevhusventilation men detta rasslet var inte i närheten av det.
Noterade nu att det har läckt olja ur oljepåfyllningen, ivlket också tyder på dålig vevhusventialtion antar jag?
Noterade också när jag tog av motorkåpan att spjällhuset är sotigt, så spjället står inte rakt utan på sned när det är stängt, se bild.
Är det värt att göra rent spjällhuset och vevhusventilation och hoppas på att rasslet går tillbaka, eller är det bara att gråta och byta kamkedja?