2269
Sök

Yrkesutbildning

2 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
Har vissa planer på att söka in till en yrkesutbildning till lastbilschaufför framöver. Jag undrar därför om det är någon här som har någon erfarenhet av detta? Jag har bland annat tittat på så kallade yrkesvux där man utbildar sig till lastbilschaufför med möjlighet till C/CE-körkort. Har även tittat arbetsmarknadsutbildning genom arbetsförmedlingen men inte kollat upp det närmare. Vad jag har sett när det gäller yrkesvux är att något om att hemkommunen ska svara för hela utbildningen, är det någon som vet vad detta innebär?

Är det någon som har erfarenhet av detta så får ni gärna skriva!

//Oskar

1 265 Inlägg
5 april 2013
Arbetsförmedlingen vägrar betala, dom försöker hitta på alla möjliga ursäker kom jag fram till.
Jag tog C kort själv, börjar ykb på måndag

dok ingen CE ännu, ska jobba ett tag innan jag tar de

2 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
Vissa YKB jag sett verkar det som om också själva körkorten ingår i paketet så att säga eller är det mest så att man själv får ta korten vid sidan om och att själva utbildningen bara är just en utbildning?

//Oskar

1 265 Inlägg
5 april 2013
OskarMA skrev:
Vissa YKB jag sett verkar det som om också själva körkorten ingår i paketet så att säga eller är det mest så att man själv får ta korten vid sidan om och att själva utbildningen bara är just en utbildning?

finns vissa som har KOMPLETT allting i ett paket har jag sett

går du via AF får du allting tex

430 Inlägg
6 april 2013
Jag fick af att betala allt för mig, CE, adr utbildning, men dem är sällan villiga till den satsningen idag dels pga pris (ganska dyrt) och dels för att många har missbrukat utbildningen (gått utb men ej sökt jobb efter),

Att bara tjata på dem hjälper inte så jag valde att gå till några åkerier och få dem skriva intyg till mig att om jag innehar behörighet så är jag mer eller mindre garanterad jobb inom branchen (pga chaufförsbrist i sverige)

Lycka till! /micke

Mopar or no car!

1 265 Inlägg
6 april 2013
Polara skrev:
Jag fick af att betala allt för mig, CE, adr utbildning, men dem är sällan villiga till den satsningen idag dels pga pris (ganska dyrt) och dels för att många har missbrukat utbildningen (gått utb men ej sökt jobb efter),

Att bara tjata på dem hjälper inte så jag valde att gå till några åkerier och få dem skriva intyg till mig att om jag innehar behörighet så är jag mer eller mindre garanterad jobb inom branchen (pga chaufförsbrist i sverige)

Lycka till! /micke

fick inte ens fast jag hade underskrift av 3firmor

430 Inlägg
6 april 2013
joakim89 skrev:
Polara skrev:

Lycka till! /micke

ops! va f-n? brukar ju funka, men dem har blivit tuffare numer, skiljer dock mycket från kommun till kommun...

Mopar or no car!

1 265 Inlägg
6 april 2013
Polara skrev:
joakim89 skrev:
Polara skrev:

Lycka till! /micke

ops! va f-n? brukar ju funka, men dem har blivit tuffare numer, skiljer dock mycket från kommun till kommun...

De kan hända bor i en liten håla så

Dieselgypsy
538 Inlägg
26 maj 2013
joakim89 skrev:

Lite udda, jag fick via AF (i Norrbotten) förra året och hade ett arbetslöfte från ett åkeri. Det var antagningsstopp januari-maj, men dom började med antagningar igen i juni. Dom som började i juni behövde ännu ha arbetslöfte. Gruppen efter som började i september(C3) var "hopplösa fall" samt prioriterade grupper som bara blev ditskickade av AF, samma gällde alla grupper efteråt. Det borde vara ganska fritt fram att kunna få gå utbildningen, bara du kan sälja dig själv nog bra smile

Försök gå över din arbetsförmedlares huvud och ta kontakt med Lars Lindberg på AF i Luleå. Han är ansvarig för yrkesförarutbildningen (i.a.f. den som görs på Grönlunds i Luleå).

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

1 265 Inlägg
26 maj 2013
TheDeadDorkster skrev:
joakim89 skrev:

Lite udda, jag fick via AF (i Norrbotten) förra året och hade ett arbetslöfte från ett åkeri. Det var antagningsstopp januari-maj, men dom började med antagningar igen i juni. Dom som började i juni behövde ännu ha arbetslöfte. Gruppen efter som började i september(C3) var "hopplösa fall" samt prioriterade grupper som bara blev ditskickade av AF, samma gällde alla grupper efteråt. Det borde vara ganska fritt fram att kunna få gå utbildningen, bara du kan sälja dig själv nog bra smile

Försök gå över din arbetsförmedlares huvud och ta kontakt med Lars Lindberg på AF i Luleå. Han är ansvarig för yrkesförarutbildningen (i.a.f. den som görs på Grönlunds i Luleå).

Måste väl de, har lastbilskort och YKB nu men försöker få AF och bidra med släpkort

carzy
461 Inlägg
27 maj 2013
Jag fick via AF. Har en och en halv månad kvar, inne på 3 veckor praktik nu sen efter det är det bara E kvar , så är jag klar.

Har fått C,Adr,Ykb och truck än så länge.
Fick tjata lite men tillslut gick  de me på att betala utbildningen åt mig!

Team BSG

Sök