2735
Sök

Hur blir jag av med mardrömmen "Premium 70" (Saab 9-3 -05)? Kill me...

79 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
Jag kom över en bil till ett riktigt bra pris men jag var inte medveten om hur svårt det verkar vara att få vettigt ljud i den. Det sitter alltså ett Saab originalsystem i den vid namn "Premium 70" (Premium? Bah!) som låter riktigt sunkigt och inte har några finesser alls. Helst skulle jag vilja slänga ut hela rasket men stereon är ju integrerad med en massa saker i bilen så den måste nästan sitta kvar.

En variant skulle kunna vara att slänga ut den separata CD-spelaren (om man lyckas stänga fiberloopen som bryts då) och sätta i en enhet till helt enkelt.

Jag har sökt på nätet efter en lösning men det är lite snålt med idéer så nu frågar jag här, finns det någon som har tips? Att bara byta ut högtalarna tycker jag inte är nån vidare lösning (även om dom också ska bytas såklart), jag vill ha mer finesser, t ex kunna spela musik från USB mm.

Jag stannade förresten till hos BRL i Borlänge och frågade om dom hade nån lösning och jag fick ett väldigt ointresserat "Njae, kanske..." som svar.

79 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
Jag har förresten hittat en manick som sluter fiber-loopen om man sliter ut CDn:
http://www.etadyne.com/product-mostloop.htm

Nån som vet om den funkar som säljaren påstår?

166 Inlägg
27 maj 2013
Jag körde med FM-sändare i min förra 9-3. Inget extremt såklart med kostnadseffektivt om det nu bara är USB-åtkomst du vill åt.
Jag körde med denna, som fungerade över förväntan. http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= … T-350&

Om du sedan ska ge dig på att uppgradera högtalare osv så säljer Svenskabil fortfarande Saab original ljuduppgradering. Så då kan du åtminstone uppgradera till premium 150.
Verkligen inget höjdarsystem det heller men det är bra mycket enklare att bygga vidare på. wink

Jag tror att den här ska vara till din. http://webbutik.svenskabil.se/audio-upp … 40-/2161-0
Dubbelkolla med dem för säkerhets skull, om du skulle vara intresserad.

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

6 558 Inlägg
27 maj 2013
Ha lite tålamod så kommrr snart christoffer å svarsr dig + han bor i Falun

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 maj 2013
Vink vink! smile Har gjort precis det du är ute efter, samt en del annat i min 9-3SS. Om du nu har Popular 70 (rätt säker på att det heter så, tror det är mellanmodellen som heter Premium 150 och sen "toppmodellen" Prestige 300) så är det ingen större idé att försöka göra nåt vettigt. Ut med CD-spelaren och i med en annan enhet där är det klart vettigaste, man bör dock ha viss vana att dra kabel och koppla. Den där lille loopen bör funka, annars finns det en enkel lösning med ett 3mm plaströr och lite krympslang som funkar finfint.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

79 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
Motch_swe skrev:
Jag tror att den här ska vara till din. http://webbutik.svenskabil.se/audio-upp … 40-/2161-0
Dubbelkolla med dem för säkerhets skull, om du skulle vara intresserad.

Känns som lite mycket pengar för att bara ta mig ett steg upp så att säga. smile
Men jag ska ha det i åtanke.

79 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Vink vink! smile Har gjort precis det du är ute efter, samt en del annat i min 9-3SS. Om du nu har Popular 70 (rätt säker på att det heter så, tror det är mellanmodellen som heter Premium 150 och sen "toppmodellen" Prestige 300) så är det ingen större idé att försöka göra nåt vettigt. Ut med CD-spelaren och i med en annan enhet där är det klart vettigaste, man bör dock ha viss vana att dra kabel och koppla. Den där lille loopen bör funka, annars finns det en enkel lösning med ett 3mm plaströr och lite krympslang som funkar finfint.

Är det så enkelt som att lägga fibrarna mot varandra och krympa ihop det? Wow...

Har du tips på andra grejer som passar bra? Tänkte på välljudande högtalare till dörrarna osv.
Jag har inga ambitioner till värstingljud utan högtalare i dörrarna och bättre doningar i hatthyllan. Ev. ett slutsteg längre fram men till att börja med får nog huvudenheten duga (budget...).

Det var länge sedan jag höll på med billjud så ett tips på en trevlig huvudenhet är också intressant (det är en djungel när man börjar från scratch), kan nog tänka mig att lägga uppåt 3000 på en sån.

Eller är det smartare att lägga hälten på huvudenhet och hälften på slutsteg (kanske uppåt 2k på vardera)?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 maj 2013
Nästan, man bör stoppa i dom i ett rör först bara för att centrera dom mot varandra. Men sen räcker en bit krympslang eller tejp för att hålla kvar dom.

Synd du inte har originalhögtalare i dörrarna för dom kan faktist prestera rätt bra bara dom får förutsättningarna. Men i nuläget så duger egentligen vilka 6,5or som helst då dom ändå bara ska spela midbas, men jag tycker helt klart du ska satsa på ett par lösa midbasar i prisklassen 1000kr+ för att få något vettigt. Alternativt ett komplett 3-vägskit. Högtalare i hatthyllan ser jag ingen som helst vits med, om du inte vill vara väldigt snäll mot dom som åker bak.

Att börja med en vettig huvudenhet låter helt klart som en bra idé! Det finns vettiga maskiner från alla tillverkare idag om man kan tänka sig att lägga uppåt 3k, det är mer en fråga om vad man föredrar för märke. Kenwood har sin BT92, Pioneer har DEH-80PRS och Alpine har CDA-137BTi. Det du även bör kika på (istället för nåt nytt i hatthyllan) är nya högtalare till brädan, dom som sitter där är inte roliga. Ett par koaxialer kommer ta dig en bra bit i rätt riktning!

Om du vill så skulle du kunna få kika och lyssna lite i min bil, den är dock troligen en hel del extremare än det du är ute efter men du kan iaf få ett hum om hur det kan låta. Kan slå av baslådan för att vara lite snäll och rättvis. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

79 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
Hehe, ja, jag har kikat lite på ditt bygge nu och det är ju lite över min nivå kan jag säga smile
Men det vore ändå kul att se och höra. Jag kan skicka ett mess när det blir läge.

Sök