2532
Sök

T5 motor trycker ur sig olja

70 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#1
När man gasat på med bilen börjar den bluddra, trycker ur sig olja ur påfyllnings locket och vid fördelaren. Någon som har några tips?

70 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#3
Har precis skruvat bort fördelare och kunde konstatera att packboxen blivit uttryckt ur sin position, har inte hunnit kollat något mer men tror att det är vevhusvent som är tät någonstans eller som du säger, flamfällan

411 Inlägg
28 maj 2013
#4
ja för min gamla 850 glt tryckte ur sig olja ur olje locket så det fyllde tändstift hålen, och då var flamfällad helt igensatt, så det är iaf vad jag kan tipsa med smile


8 251 Inlägg
28 maj 2013
#5
En annan klassiker är ju dålig packning till oljelocket, kostar runt 20:- på volvo och är värd att prova och byta om det blir olja ovanpå toppen.


749 Inlägg
28 maj 2013
#6
Troligast är igensatt vevhusventilation, vanligt problem, eller oljetätningen vid påfyllnadslocket.
Finns en sats att köpa med alla delar som behövs, bäst är ju att byta alla gamla slangar till oljefällan när man ändå håller på.

Tätningen till fördelaren hoppade ut på min med, men den gjorde förmodligen det pga ålder, va bara att byta sen funkade det.
Dock trillade nästa tätning vid tändlägesgivaren ut kort där efter så bytte den också.
Men min T5 har gått 40 000mil så då behövs egentligen samtliga tätningar på motorn bytas ut.

Bäst är att byta båda bakre tätningarna eftersom mängder av motorolja läcker ut då tätningen vid tändlägesgivaren hoppar ur.

Bluddret beror väl förmodligen pga olja i fördelaren.
Byta fördelarlocket är att rekomendera, sj gjorde jag det.
Men ett tips är att köpa orginalfördelarlock och rotor, sj köpte jag Beru först med det började strula med tändningsmissar så sen fick jag köpa Orginal rotor och fördelarlock ifrån BOSCH och nu fungerar den problemfritt.
Senast redigerat av Bjornn (28 maj 2013)


736 Inlägg
28 maj 2013
#7
Bra att tänka på är ju att om man misstänker att det kan vara igensatt vevhusvent bör man ju kanske tänka sig för innan man byte packningen på oljelocket, annars riskerar man bara att trycket tar en annan väg och förstör en packning som är betydligt jobbigare att byta... bättre fixa vevhusventilationen då!


749 Inlägg
28 maj 2013
#8
Annars testar man lätt vevhusventilationens kapacitet genom att ha motorn på tomgång, lossa påfyllningslocket och lägga handen lätt men tätt över.
Man ska då känna ett sug, om man känner tryck så är det garanterat igensatt.
Har man ett sug, då är ventilationen inte igensatt.
Senast redigerat av Bjornn (28 maj 2013)


411 Inlägg
28 maj 2013
#9
Bjornn skrev:
Annars testar man lätt vevhusventilationens kapacitet genom att ha motorn på tomgång, lossa påfyllningslocket och lägga handen lätt men tätt över.
Man ska då känna ett sug, om man känner tryck så är det garanterat igensatt.
Har man ett sug, då är ventilationen inte igensatt.

Ja precis, så gjorde jag med, mitt oljelock flög nästan ur handen när jag öppna den! big_smile


70 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#10
Har nu löst problemet, satte i en ny tätning vid fördelaren så det är tätt, har även bytt oljepåfyllnings locket då det inte satt tajt nog. Vevhusventen var det flöde i så det borde hålla nu smile Tack för tipsen!

749 Inlägg
30 maj 2013
#12
Nystedt88 skrev:
Bjornn skrev:
Annars testar man lätt vevhusventilationens kapacitet genom att ha motorn på tomgång, lossa påfyllningslocket och lägga handen lätt men tätt över.
Man ska då känna ett sug, om man känner tryck så är det garanterat igensatt.
Har man ett sug, då är ventilationen inte igensatt.

Ja precis, så gjorde jag med, mitt oljelock flög nästan ur handen när jag öppna den! big_smile

Det är inte så bra, allt för högt vevhustryck kan va tecken på dåliga kolvringar.



Sök