3314
Sök

Trimma en bensin turbo. Lönt?

360 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#1
Min son tjatar på mig att köpa

http://mosselmanturbo.se/chiptrimning-m … cgi-184hp/

Verkar lockande. Men ger det märkbar skillnad?
Jag testade en 250CGI FÖRE köpet och kände inte direkt nåt stort wow.
(184hk mot 204hk). Men det var ett tag sen.
Mosselman "lovar" 225hk i stället för 184.

Bortkastade pengar?
Senast redigerat av krakus (1 juni 2013)

360 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#2
Ingen?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
1 juni 2013
#3
Vad är "Atrimma"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

KHRacing
1 juni 2013
#4
Kolla upp företaget i fråga seriöst först,, sedan kan du mejla dem för mera ingående info.

40+ hästar utöver det du hört om innan är mkt extra

360 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#5
Vettemannen skrev:
Vad är "Atrimma"?

/Benny

Det betyder "stavfel" smile

360 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#6
Letade på nätet efter firman. Hittar nästan inget?

Dålig på att hitta?

772 Inlägg
2 juni 2013
#7
krakus skrev:
Min son tjatar på mig att köpa

http://mosselmanturbo.se/chiptrimning-m … cgi-184hp/

Verkar lockande. Men ger det märkbar skillnad?
Jag testade en 250CGI FÖRE köpet och kände inte direkt nåt stort wow.
(184hk mot 204hk). Men det var ett tag sen.
Mosselman "lovar" 225hk i stället för 184.

Bortkastade pengar?

Det beror väll mycket på hur du kör om du känner någon skillnad.
Lite allmänt piggare bil men märkbart först när du börjar gasa rejält.
Och gasar du aldrig så behöver du knappast trimma bilen.

342 Inlägg
2 juni 2013
#8
Skillnad lär det ju göra om dom utlovar det.

Har du en nyare bil kanske du ska fundera på om du vill slänga bort en programvara som har flera miljoner i utvecklingskostnad mot ett program som kanske en liten 1-2 mans firma suttit och pillat fram.

Väljer du att "chiptrimma" bilen ska du alltid välja en riktigt beprövad programvara, där dom inte tummat på säkerhetsmarginalerna, så som knackdetecktering, tänd/bränslebryt vid för högt turbotryck m.m.

Nu vet jag inte alls vad Mosselman är för ett företag, men det kan ju vara bra att ha i åtankarna ändå.
Senast redigerat av olof102 (2 juni 2013)

228 Inlägg
2 juni 2013
#9
olof102 skrev:
Skillnad lär det ju göra om dom utlovar det.

Har du en nyare bil kanske du ska fundera på om du vill slänga bort en programvara som har flera miljoner i utvecklingskostnad mot ett program som kanske en liten 1-2 mans firma suttit och pillat fram.

Väljer du att "chiptrimma" bilen ska du alltid välja en riktigt beprövad programvara, där dom inte tummat på säkerhetsmarginalerna, så som knackdetecktering, tänd/bränslebryt vid för högt turbotryck m.m.

Nu vet jag inte alls vad Mosselman är för ett företag, men det kan ju vara bra att ha i åtankarna ändå.

Fast original programvara är optimerad för att funka i alla länder med olika bränsletillgång. I sverige har vi bra kvalisort på bensinen om man jämför med andra länder. Original programvara är knappast "optimal" för sverige.


13 Inlägg
2 juni 2013
#10
Bortkastade pengar anser jag. Inget chip ger 22% effektökning och 26% på vridet, med i övrigt standardkomponenter, OCH sänkt bränsleförbrukning.

Istället riskerar du både garantier och försäkringar, samt bryter mot avgascertifieringen och EG-typgodkännandet.


360 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#11
Typgodkännande-Ja.
Avgascertifieringen? Osäker. Min gamla bil var trimmat och blåste ut betydligt mindre.
Men det handlade om en ökning på 163 till 210 hk.

Andra som vill tilläga något?

Allt emottages!
smile

13 Inlägg
2 juni 2013
#12
Avgascertifieringen har dessvärre inget med värdesiffrorna på utsläppskontrollen att göra dock. Det spelar ingen roll om den släpper ut mindre, ändrar du i förbränningssystemet så gäller inte certifieringen längre. Det är biltillverkaren som står för den och inte nåt besiktningsorgan eller nån myndighet.

Jaså det är från 167 till 210hk det gäller. Alltså 47hk. Nästa 50hk? Ca 25%?
Inte en chans med ett chip! smile


360 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#13
Det som funderas över är som jag visade i länken.
184kh till 225hk. Med en omprogrammering av enheten.
Som skulle utföras av Mosselman Turbo.

163/210 gjordes för ett par år sen med en flerkanalig chipbox från Teknik Tema.På en Volvo diesel.
Testades i bänken av min son hos hans kompis. ( min son är en gammal gubbe).

Tråden här,  gäller en 1, 8 l MB. SOM I LÄNKEN OVAN.
Vill bara veta vad andra tycker.
Senast redigerat av krakus (2 juni 2013)

26 Inlägg
2 juni 2013
#14
Jag har kollat upp Mosselman, och dom är gröna.
Däremot som andra säger, så är det ju lite som sätts på spel,
t.ex det med programvaran.
Mercedes-Benz, känner ju trots allt deras bil bäst, och har skräddarsytt programvaran, för mesta möjliga effekt, med lägsta möjliga bränsleförbrukning, och samtidigt har dom tagit hänsyn till att motorn måste hålla så länge det bara går.

Sen till produkter som boxen från Mossman.

Denna byter ut Mercedes-Benz programvara, mot något helt annat, där ENDAST maximal effekt är prioriterat.
Visst har dom sett till, att inte motorn harvar på 3 sek, men den lär ändå slitas betydligt mer än med Mercedes-Benz egna programvara.

Detta är bara antaganden, och behöver inte vara verklighet.

Mätarn på det röda, annars är vi döda.


Sök