2582
Sök

Ställa in Trimmkamaxel b230

283 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
Hej!

Håller på att sätta ihopa en motor. Toppen är planad 2,5mm, någon som vet hur detta påverkar kaminställningen? blir kammen automatiskt lite före eller lite efter då?
Sen ska kammen stå 2,5-2,8mm före enligt tillverkaren, ska jag då ställa den 2,5mm +- påverkningarna från planingen?

Tack på förhand

...

Avstängd
1 418 Inlägg
31 maj 2013
megastreetracer skrev:
Hej!

Håller på att sätta ihopa en motor. Toppen är planad 2,5mm, någon som vet hur detta påverkar kaminställningen? blir kammen automatiskt lite före eller lite efter då?
Sen ska kammen stå 2,5-2,8mm före enligt tillverkaren, ska jag då ställa den 2,5mm +- påverkningarna från planingen?

Tack på förhand

ja kammen flyttar sig när man planar åt vilket håll eller hur mycket per millimeter minns ja inte just nu, men du lär  göra som du sa +- det planingen flyttat den:)

283 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
har räknat lite, blir kanske 2,4 grader kammen ändras.. men åt vilket håll vet jag inte.. sad

...

Avstängd
1 418 Inlägg
31 maj 2013
megastreetracer skrev:
har räknat lite, blir kanske 2,4 grader kammen ändras.. men åt vilket håll vet jag inte.. sad

remmen blir ju längre så ja kan tänka mig att kammen backas:)

Forummoderator
26 349 Inlägg
31 maj 2013
I såna här lägen är det ganska bra att ha ställbart kamdrev..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

78 Inlägg
2 juni 2013
Nolla motorn där den tänder på 4ans cyl ta bort senil pinnen i framkant på kammen så behöver du inte ha något justerbart kamdrev, ställ kammen så att insugsventilen öppnar 2,5 till 2,8 mm dra åt kamdrevet 5kg. Kontrolera ev justera tills du har dom värderna. MVH Jonas E

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

Avstängd
1 418 Inlägg
2 juni 2013
RallyJonas69 skrev:
Nolla motorn där den tänder på 4ans cyl ta bort senil pinnen i framkant på kammen så behöver du inte ha något justerbart kamdrev, ställ kammen så att insugsventilen öppnar 2,5 till 2,8 mm dra åt kamdrevet 5kg. Kontrolera ev justera tills du har dom värderna. MVH Jonas E

de är bättre att låta pinnen sitta kvar och slipa upp hålet i drevet så kammen hamnar rätt

78 Inlägg
2 juni 2013
På vilket sätt är det bättre?

MVH Jonas E

Avstängd
1 418 Inlägg
2 juni 2013
RallyJonas69 skrev:
På vilket sätt är det bättre?

MVH Jonas E

dels sitter ju stiftet där av en anledning och en annan del är att man kan räkna ut hur mycke man behöver slipa ur för att kammen ska andra sig vissa grader = han slipper mäta om nästa gång han haft bort kamdrevet eller liknande:)

78 Inlägg
2 juni 2013
Det är ca 10 år sedan jag slutade med att slipa på kamdrevet, jag tycker att det är lättare att ta bort pinnen istället. Toppar som slår sig och som måste riktplanas 0,2mm tex så kan du inte gå efter det uppslipade kamdrevet ändå, då måste du ändå mäta in kammen.

MVH Jonas E

Sök