2150
Sök

Slitsning bromsskivor

34 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
#1
tjena... tänkte kolla om någon känner till nån firma som slitsar bromsskivor i närheten av göteborg......

Turbo, Breställ Och Brännt Gummi!!!!!!!!!!!!!

1 587 Inlägg
31 oktober 2009
#2
Behöver ingen firma min vän, be en duktig CNC operatör göra det, går jätte fort smile
Kan göras i en bra och stabil fräs ..
Senast redigerat av Severin (31 oktober 2009)


34 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
#3
vet du vart det finns nån

Turbo, Breställ Och Brännt Gummi!!!!!!!!!!!!!

Med.lem
3 759 Inlägg
31 oktober 2009
#4
Googla mekanisk verkstad. Ring och fråga om dom har en CNC maskin.

Kliv in på lushen med en liten tårta så fixar dom de på en kvart.
Jag gjorde det här på mitt gamla jobb

https://www1.garaget.org/archive/50/49646/116913/116913-1137320.jpg

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

MoffeGreven
31 oktober 2009
#5
Vad är fördel & nackdelar med slitsade skivor? smile

34 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
#6
snyggt slitsat.... ska kollla runt lite.....

Turbo, Breställ Och Brännt Gummi!!!!!!!!!!!!!

34 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
#7
hittade en firma som håller på med fräsning..... tackar för tipset

Turbo, Breställ Och Brännt Gummi!!!!!!!!!!!!!

1 353 Inlägg
1 november 2009
#8
MoffeGreven skrev:
Vad är fördel & nackdelar med slitsade skivor? smile

gör man det rätt så kommer det in luft där i mellan och kyler bromsskivan så att den inte går varm.
blir det för varmt så tappar man ju så gott som all bromsverkan ^^

Nackdel är väl att det blir mindre gods i skivan så därmed lättare att den blir skev/vind

There's no replacement for displacement

1 010 Inlägg
1 november 2009
#9
Batta skrev:
MoffeGreven skrev:
Vad är fördel & nackdelar med slitsade skivor? smile

gör man det rätt så kommer det in luft där i mellan och kyler bromsskivan så att den inte går varm.
blir det för varmt så tappar man ju så gott som all bromsverkan ^^

Nackdel är väl att det blir mindre gods i skivan så därmed lättare att den blir skev/vind

Inte riktigt rätt...visst ökas mantelarean på skivan med slitsar. Det leder till en högre värmeavstrålning. Dock är det en ökning i storleksordningen 15 watt vid 500 grader, vilket motsvarar ca 0,7-0,8 %. Inte mycket att hurra för enligt mig.

Jag hade haft andra anledningar att slitsa skivorna. Bl.a. att öka det initiella bettet och att kunna få bort smuts från skivan.

Många som slitsar gör det för utseendet...vill man ha kylning är intag fram med slang till skiva att föredra


1 207 Inlägg
1 november 2009
#10
Jag har hört något om gaser som bildas när man bromsar, vilka kan fara ut ur slitsarna och därmed får man bättre bromsverkan. Vad dessa gaser är för några har jag dock ingen aning.

Det ser dock ut som att bromsbeläggen borde slitas mycket mer, att de blir typ hyvlade.

34 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#11
Vad jag har läst om sport belägg så blir det en gas som lägger sig mellan skivan och belägget när man bromsar hårt

Turbo, Breställ Och Brännt Gummi!!!!!!!!!!!!!

558 Inlägg
1 november 2009
#12
man använder slitsade och borrade skivor för att det inte ska "fadea" . vid hög belasning av bromsklossarna avges en gas. gasen lägger sig mellan skivan och klossen och då försvinner bromsverkan. så meningen är att gasen ska ha någonsans att ta vägen

Xenoholic
2 559 Inlägg
21 november 2009
#13
Lånar tråden lite.
Hur djupt/brett ska man slitsa?
Raka eller svängda slitsar?
Åt vilket håll ska slitsarna gå? (gärna bild)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Med.lem
3 759 Inlägg
21 november 2009
#14
Aerocombi skrev:
Lånar tråden lite.
Hur djupt/brett ska man slitsa?
Raka eller svängda slitsar?
Åt vilket håll ska slitsarna gå? (gärna bild)

Jag tog 3.5 mm tror jag.

Kolla bilden i mitt tidigare inlägg för bild.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

150 Inlägg

Sök