Det är inte åldern eller mätarställningen som sätter stopp för en automatlåda utan underhåll och körstil, allt från att lådan aldrig får se fräsch olja efter att den har lämnat fabriken till enkla saker som att föraren backar ut från uppfarten på morgonen och lägger i D innan bilen stannat helt.
Men BMW´s automatlådor på de årsmodeller du nämner är riktigt bra och från LCI/Facelift är förbrukningen nästan lika låg som på de manuella alternativen samtidigt som lådan verkligen är lyhörd på vad föraren vill. Men var reserverad mot en trimmad BMW med dieselsexa och automatlåda, den motorn svarar bra på trim och man är snabbt långt över vad automatlådan är byggd för. Det tycker inte momentomvandlaren om, med ryck och pendlande varv i konstant fart (titta på varvräknaren vid provkörning) som straff på en del bilar medan andra inte har några problem alls (hittills?).
BMW E60 som du tittar på är en väldigt fin modell men jag hade siktat mot en LCI eftersom den verkligen var ett rejält lyft, ta en titt på
http://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E60/ för mer information.
Själv hade jag siktat mot en bensinmotor eftersom BMW´s silkeslena och tysta bensinsexa passar en lite lyxig 5-serie utmärkt, men andra föredrar diesel och även om de motorerna har sämre gångkultur är det riktigt trevliga maskiner. Nu har du inte nämnt någon budget men tror du en 523i (190Hk), 525i (218Hk) eller 525d (197Hk) hade passat dig?
Om du siktar mot en diesel rekommenderar jag dig att ta en titt på sexan 25d innan du köper en 520d, den är mycket mer sofistikerad och klart roligare till priset av något högre skatt, något högre servicekostnader och någon centiliter mer per mil.