3971
Sök

Köpråd och hur är automatlådorna i BMW från -04?

13 Inlägg
3 juni 2013
Trådstartare
#1
Har nu suttit och kollat på bilar i 2månaders tid och nu har man kommit till tre bilar man har blivit intresserade av.

Första är en BMW 520d -08 manuell låda, rullat under 12k mil 176HK. Diesel, pris ca 140k kr

Andra är en BMW 525 -06 manuell låda rullat lite över 4k mil 217HK. Bensinare, pris ca 150k kr (importbil)

Tredje är en BMW 530I automatlåda -04 rullat under 9K mil 231HK. Bensinare, Pris 115k kr


Så man har försökt läsa på lite men det är svårt att hitta ren fakta så jag vänder mig hit.


Som det är nu kör man en gammal audi A4 från -96 som har börja närma sig 30k mil så den börjar bli med åren men motorn och lådan håller fortfarande så det har fått mig att inse att manuella håller nästan i evigheter så länge man sköter bilen.

Så till min fråga hur är automatlådorna till BMW och vilken bil rekommenderar ni?


10 163 Inlägg
3 juni 2013
#2
Polarn har en bmw e34 525 1994 med automat som gått 31 tusen mil automatlådor är som motorer dom behöver sina oljebyten och sin skötsel men bara det sköts går dom lika länge som manuell.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 juni 2013
#3
Det är inte åldern eller mätarställningen som sätter stopp för en automatlåda utan underhåll och körstil, allt från att lådan aldrig får se fräsch olja efter att den har lämnat fabriken till enkla saker som att föraren backar ut från uppfarten på morgonen och lägger i D innan bilen stannat helt.

Men BMW´s automatlådor på de årsmodeller du nämner är riktigt bra och från LCI/Facelift är förbrukningen nästan lika låg som på de manuella alternativen samtidigt som lådan verkligen är lyhörd på vad föraren vill. Men var reserverad mot en trimmad BMW med dieselsexa och automatlåda, den motorn svarar bra på trim och man är snabbt långt över vad automatlådan är byggd för. Det tycker inte momentomvandlaren om, med ryck och pendlande varv i konstant fart (titta på varvräknaren vid provkörning) som straff på en del bilar medan andra inte har några problem alls (hittills?).

BMW E60 som du tittar på är en väldigt fin modell men jag hade siktat mot en LCI eftersom den verkligen var ett rejält lyft, ta en titt på http://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E60/ för mer information.

Själv hade jag siktat mot en bensinmotor eftersom BMW´s silkeslena och tysta bensinsexa passar en lite lyxig 5-serie utmärkt, men andra föredrar diesel och även om de motorerna har sämre gångkultur är det riktigt trevliga maskiner. Nu har du inte nämnt någon budget men tror du en 523i (190Hk), 525i (218Hk) eller 525d (197Hk) hade passat dig?

Om du siktar mot en diesel rekommenderar jag dig att ta en titt på sexan 25d innan du köper en 520d, den är mycket mer sofistikerad och klart roligare till priset av något högre skatt, något högre servicekostnader och någon centiliter mer per mil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

13 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
#4
Tackar för alla svar smile som min budget är nu ligger den på 170k kr men kan sträcka till 180-200k kr

Jag är bara intresserad i sedan/limo bilarna samt de bilarna jag hitta är mer eller mindre fullt utrustade.
Senast redigerat av hellmix (4 juni 2013)


12 086 Inlägg
4 juni 2013
#5
Automatlådorna i många BMW från 2002-2003 har en under dimensionerad lockup som slits och resulterar i att den inte orkar hålla lockupen och varvtalet pendlar något. Vad jag förstår det som åtgärdade man detta under 2003.
Jag hade problemet på min 745, och vad jag förstått så drabbar det motorstarka modeller främst.

13 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#6
Så från 2004 och uppåt blir de bättra samt vid vilka hk räknas de som motorstarka?



Sök