2518
Sök

Förgasare flödar över på gräsklippare???

403 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#1
Har fått gratis en gammal Stiga Villa Garden 6 hp. När jag vrider på kranen och drar i snöret så börjar det droppa/rinna ur förgasaren, vid luftfiltret.

Den går typ knappt starta, men när den startar så går den en stund, sen dör den precis som den inte får bensin.. Motorn går jämt och så när den väl går den stunden..

Tips på vad det kan vara??


197 Inlägg
1 juni 2013
#2
Prova rengör förgasaren


403 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#3
lasse_sjoblom skrev:
Prova rengör förgasaren

okej, tänkte ta isär den imorgon och se.. googlade lite och folk hade skrivit att det kan vara membranet, nålventil m.m.


Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
1 juni 2013
#4
En jobbarkompis hade liknande fel på sin klippare.
Han fick tipset att tillsätta någon kork tvåtaktsolja i bensinen för att "smörja upp".
Har tyvärr inte hört hur det gick sedan.


197 Inlägg
3 juni 2013
#5
Raggarn84 skrev:
lasse_sjoblom skrev:
Prova rengör förgasaren

okej, tänkte ta isär den imorgon och se.. googlade lite och folk hade skrivit att det kan vara membranet, nålventil m.m.

Stämmer säkert att det är ventilnålet, det har en gummibit som ska stoppa bränslet och de brukar gå av. "Briggs & Stratton float needle".

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

403 Inlägg
3 juni 2013
Trådstartare
#6
AutoCool skrev:
Raggarn84 skrev:
lasse_sjoblom skrev:
Prova rengör förgasaren

okej, tänkte ta isär den imorgon och se.. googlade lite och folk hade skrivit att det kan vara membranet, nålventil m.m.

Stämmer säkert att det är ventilnålet, det har en gummibit som ska stoppa bränslet och de brukar gå av. "Briggs & Stratton float needle".

Detta är möjligt, hade isär den idag. Kollade flottören, blåste rent m.m. men kan inte se något fel än..
Detta är inte briggs & stratton utan en Tecumseh motor/förgasare (tror jag den hette från USA)..

Vet inte riktigt om det finns membran på flottörförgasare på gräsklippare.. satt bara en typ rund packning i flottörhuset..


12 086 Inlägg
3 juni 2013
#7
Det finns en pinal som heter flottörventil, den sitter inte helt otippat ihop med flottören och reglerar tillflödet av bensin. Högst troligen är det skit i vägen för ventilen. alt något mekaniskt eller defekt flottör.

Nått i stil med denna bör den se ut som, sitter alltså ihop med flottören.
http://www.garage24.se/Document/Image?owner=130778699349410077&filename=130805729028690244_19511.jpg&size=xxLarge
Senast redigerat av Germax (3 juni 2013)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 juni 2013
#8
Blås i anslutningen där bränslet kommer in i förgasaren, tryck sedan flottören uppåt så ska du inte kunna blåsa längre om nålventilen tätar som den ska.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

403 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
#9
te_wik skrev:
Blås i anslutningen där bränslet kommer in i förgasaren, tryck sedan flottören uppåt så ska du inte kunna blåsa längre om nålventilen tätar som den ska.




Mvh Tommy

Ska checka detta sen big_smile


403 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
#10
Germax skrev:
Det finns en pinal som heter flottörventil, den sitter inte helt otippat ihop med flottören och reglerar tillflödet av bensin. Högst troligen är det skit i vägen för ventilen. alt något mekaniskt eller defekt flottör.

Nått i stil med denna bör den se ut som, sitter alltså ihop med flottören.
http://www.garage24.se/Document/Image?o … ze=xxLarge

Jag har förstått funktionen i flottör.. när bensin fyller flottörkoppen så stiger flottören (som ett flöte) och drycker till ventilen så den stängs... Blev bara så förvånad då alla på google som jag hittade hade skrivit "troligen membranet", men sen hittade jag en som sa: Har du flottör så har du inget membran" och detta läste jag redan när jag klyvt och satt ihop förgasaren igen... det är alltså därför jag inte fann membranet.. tongue


Forummoderator
18 003 Inlägg
5 juni 2013
#11
Raggarn84 skrev:
Germax skrev:
Det finns en pinal som heter flottörventil, den sitter inte helt otippat ihop med flottören och reglerar tillflödet av bensin. Högst troligen är det skit i vägen för ventilen. alt något mekaniskt eller defekt flottör.

Nått i stil med denna bör den se ut som, sitter alltså ihop med flottören.
http://www.garage24.se/Document/Image?o … ze=xxLarge

Jag har förstått funktionen i flottör.. när bensin fyller flottörkoppen så stiger flottören (som ett flöte) och drycker till ventilen så den stängs... Blev bara så förvånad då alla på google som jag hittade hade skrivit "troligen membranet", men sen hittade jag en som sa: Har du flottör så har du inget membran" och detta läste jag redan när jag klyvt och satt ihop förgasaren igen... det är alltså därför jag inte fann membranet.. tongue

Även jag tror på "flottörnålen". Ta isär. Rengör nål & huset den går i. Ligger säkerligen lite avlagringar i detta. Hade samma problem på min Scooter förra månaden. Rengöring gjorde susen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

197 Inlägg
7 juni 2013
#12
Membran finns vanligtvis på motoren där bensintanken sitter under förgasaren, den funkar som ett bensinpump. Men på din så rinner bensinet ner till förgasaren antar jag.

Är flöttoren av plast kan den har har blivit för tungt och bara sjunker/hänger ner. Är din av mässing eller plast? Du kanske kan lägga den i ett burk med bensin och se om den sjunker.  Jag tror att repmanualen står hur mycket vikt den ska ha.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?


Sök