Skattechock väntar för törstiga och tunga bilar
Regeringen har tillsatt en utredning som ska ta fram en ny fordonsbeskattning. Enligt de uppgifter som läckt ut väntar en skattechock för de som har törstiga eller tunga bilar – och detta oavsett hur långt de kör varje år. Att äga en familjebuss eller sportbil med hög motoreffekt kan alltså bli mycket dyrare i framtiden.
Är det snart dags att ta farväl av alla bilmodeller som har mer än fyra cylindrar? Regeringsuppdraget att utreda fordonsbeskattningen kan leda fram till en ny karta som totalt ritar om den svenska bilparken. Idag har Sverige de största och törstiga bilmodellerna i Europa, men stämmer de uppgifter som läckt ut kan det bli en snabb ändring.
Förra hösten gav alliansregeringen i uppdrag att utreda handlingsalternativ och åtgärder för att få en ”fossiloberoende fordonsflotta”. Uppdraget gick till professor Thomas B Johansson och professor Per Kågesson, båda experter inom energiområdet och aktiva debattörer.
De två utredarna fick ett år på sig och enligt DI.se är det radikala förslag som väntas från Thomas B Johansson och Per Kågesson. Om uppgifterna stämmer ska utredningen föreslå ett skattesystem som liknar det Frankrike införde 2008. Det är en typ av ”Robin Hood-skatt” där man tar från de rika (törstiga bilar) och ger till de fattiga (små och snåla bilar).
Utredningen vill skapa en brytpunkt vid 120 g/km i koldioxidutsläpp, alltså gamla gränsen för miljöbilsdefinitionen. Dessutom skapar man en brytpunkt vid 1.372 kilo i fordonsvikt, ett snitt för bilarna som säljs i Europa. Det ska jämföras med snittvikten 1.562 kilo i Sverige, ett resultat av att vi har Europas klart längsta bilar (snittlängden i Sverige är 480 centimeter, mot 426 i Europa).
Bilar som är snålare/lättare än 120 g/km och 1.370 kilo ska ”få” en del av den skatt som de törstigare och tyngre bilarna betalar. Varje gram koldioxid som understiger 120 g/km ska belönas med 375 kronor. Omvänt så bestraffas alla bilmodeller som har ett CO2-utsläpp över 120 g/km med 375 kronor/gram.
Om det här förslaget vinner regeringens gillande – och man törs gå till val med det nästa år – kan den nya beskattningen genomföras tidigast 2015. Då bestraffas till exempel en bil med CO2-utsläppet 200 g/km med 30.000 kronor i skatt. Elbilar – som har nollutsläpp – gynnas å andra sidan med ett skattestöd på 45.000 kronor.
Men enligt DI.se stannar inte förslaget vid 120 g/km i CO2-utsläpp utan man skruvar ner nivån med 6 gram per år. Då är Sverige nere under EU-nivån 95 g/km till 2020 och ligger på 90 g/km. En bilmodell som släpper ut 200 g/km i CO2-utsläpp 2020 får betala 41.250 kronor i skatt.
Källa : http://www.svd.se/naringsliv/motor/skat … 248212.svd
Va säger ni om detta ???
Regeringen har tillsatt en utredning som ska ta fram en ny fordonsbeskattning. Enligt de uppgifter som läckt ut väntar en skattechock för de som har törstiga eller tunga bilar – och detta oavsett hur långt de kör varje år. Att äga en familjebuss eller sportbil med hög motoreffekt kan alltså bli mycket dyrare i framtiden.
Är det snart dags att ta farväl av alla bilmodeller som har mer än fyra cylindrar? Regeringsuppdraget att utreda fordonsbeskattningen kan leda fram till en ny karta som totalt ritar om den svenska bilparken. Idag har Sverige de största och törstiga bilmodellerna i Europa, men stämmer de uppgifter som läckt ut kan det bli en snabb ändring.
Förra hösten gav alliansregeringen i uppdrag att utreda handlingsalternativ och åtgärder för att få en ”fossiloberoende fordonsflotta”. Uppdraget gick till professor Thomas B Johansson och professor Per Kågesson, båda experter inom energiområdet och aktiva debattörer.
De två utredarna fick ett år på sig och enligt DI.se är det radikala förslag som väntas från Thomas B Johansson och Per Kågesson. Om uppgifterna stämmer ska utredningen föreslå ett skattesystem som liknar det Frankrike införde 2008. Det är en typ av ”Robin Hood-skatt” där man tar från de rika (törstiga bilar) och ger till de fattiga (små och snåla bilar).
Utredningen vill skapa en brytpunkt vid 120 g/km i koldioxidutsläpp, alltså gamla gränsen för miljöbilsdefinitionen. Dessutom skapar man en brytpunkt vid 1.372 kilo i fordonsvikt, ett snitt för bilarna som säljs i Europa. Det ska jämföras med snittvikten 1.562 kilo i Sverige, ett resultat av att vi har Europas klart längsta bilar (snittlängden i Sverige är 480 centimeter, mot 426 i Europa).
Bilar som är snålare/lättare än 120 g/km och 1.370 kilo ska ”få” en del av den skatt som de törstigare och tyngre bilarna betalar. Varje gram koldioxid som understiger 120 g/km ska belönas med 375 kronor. Omvänt så bestraffas alla bilmodeller som har ett CO2-utsläpp över 120 g/km med 375 kronor/gram.
Om det här förslaget vinner regeringens gillande – och man törs gå till val med det nästa år – kan den nya beskattningen genomföras tidigast 2015. Då bestraffas till exempel en bil med CO2-utsläppet 200 g/km med 30.000 kronor i skatt. Elbilar – som har nollutsläpp – gynnas å andra sidan med ett skattestöd på 45.000 kronor.
Men enligt DI.se stannar inte förslaget vid 120 g/km i CO2-utsläpp utan man skruvar ner nivån med 6 gram per år. Då är Sverige nere under EU-nivån 95 g/km till 2020 och ligger på 90 g/km. En bilmodell som släpper ut 200 g/km i CO2-utsläpp 2020 får betala 41.250 kronor i skatt.
Källa : http://www.svd.se/naringsliv/motor/skat … 248212.svd
Va säger ni om detta ???
Senast redigerat av eatsleeprace (8 juni 2013)
0
0
0
0