2937
Sök

Kromning

flumberg
28 maj 2013
Trådstartare
Nån som vet va det går på att Kroma saker ?

om nån vet nåt bra ställe i Göteborgs området så får ni gärna hojta till!

Forummoderator
26 361 Inlägg
28 maj 2013
Menar du riktig, gammaldags kromning?
Du vet om att det är fruktansvärt dyrt va?

Det är ju liksom inte som en vanlig lackering av en kofångare..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

flumberg
28 maj 2013
Trådstartare
Precis kromning, hittar inga pris uppgifter nånstans om det typ hmm   frågar man folk så säger alla olika så tänkte se om nån gjort det & vet va dom fick betala för de arbetet dom fick gjort.

flumberg
29 maj 2013
Trådstartare
Den idén sket sig rätt bra, dom gör inte aluminium sa dom konstigt nog, blir att slipa och polera för hand istället

27 Inlägg
29 maj 2013
kolla med samhall, för många år sedan lämnade jag in där och det var billigt.

flumberg
29 maj 2013
Trådstartare
Okej va det aluminium du lämnade in med eller ? smile

27 Inlägg
29 maj 2013
tyvärr inte men kolla med dom, de verkar ha det mesta.

Kasta inte bäver i trähus
265 Inlägg
29 maj 2013
Jag har hör att biltemas spary färg (chrome) kan bli riktigt bra om man hittar nån bra 2k klarlack som funkar till det. Har dock ingen aning om vilken man skulle kunna använda.

Vad vore en bil utan turbo?

flumberg
29 maj 2013
Trådstartare
nja ingen Feltema dynga på min bil big_smile här får det kosta lite grann istället men bara det blir bra smile

flumberg
29 maj 2013
Trådstartare
Ahh okej tongue hörde med en bekant som jobbar med lack å skit & han ska slipa ner dom åt mig istället så polerar jag upp glansen sen istället, får betala för materialet som går åt bara eftersom han har egen firma smile
vi testade på ett av de 4 rören på en fläck som kanske va 8x8 cm & på 7 minuter hade han slipat ner den & polerat upp den fläcken så det kommer bli kanon tror jag !  men tackar ändå för svaren! smile

Maximuspro skrev:
tyvärr inte men kolla med dom, de verkar ha det mesta.

265 Inlägg
29 maj 2013
flumberg skrev:
nja ingen Feltema dynga på min bil big_smile här får det kosta lite grann istället men bara det blir bra smile

Hehe, kanske är lika bra att göra det rätt från början smile Kommer säkert bli dyng nice med poleringen!

flumberg
30 maj 2013
Trådstartare
Ja snyggt blir det, har redan gjort insuget på bilen så det ska bli kul att se skiten sen mär det är klart smile

Almen11 skrev:
flumberg skrev:

Hehe, kanske är lika bra att göra det rätt från början smile Kommer säkert bli dyng nice med poleringen!

flumberg
30 maj 2013
Trådstartare
Kom precis på att man kan ju oxidera aluminiumet med i olika färger men det är inget som jag tänker göra nu när jag ändå lämnat in dom på slipning tongue hade ju annars vart nåt att köra nån kul färg som bryter av lite. Med oxidering så ser ytan ut som denna ventilhatt på bilden http://www.stylingbutiken.se/public/img … vc-01B.jpg

330 Inlägg
30 maj 2013
Alu är knappt lönt att kroma, det är mycket billigare, & enklare att polera det. Speciellt eftersom poleringen måste göras innan man lägger på kromskiktet i alla fall. Minsta "skavank" syns direkt på kromet, så poleringen måste vara perfekt.
Vid renovering av ett par veteranbilar har vi skickat kromet till polen,  det handlar om gjutzink, de har tagit det som de får dem direkt av fordonen, tvättat, i vissa fall rent av lagat infästningar, polerat och kromat om. Trots frakt fram och tillbaka har det varit under halva priset på att få något kromat mer lokalt.

Exakt vad det kostar att kroma en del är baserat på vad det är för del, eftersom en stor del av kostnaden är arbetsprocessen inför kromningen.
B!

flumberg
1 juni 2013
Trådstartare
Lönt å lönt det är väl upp till var & än att avgöra smile det är som att säga att det inte är lönt att trycka ner så mycket timmar & pengar i bilar som folk gör för att dom inte får tillbaka det sen tongue
enligt mig handlar det om resultatet som man är ute efter & i mitt fall så brukar ja inte bry mig va det kostar utan jag bara gör det som faller mig in smile

hur som helst så blev det inget krom utan jag polerade det, har kommit en bit på vägen nu & är nästan klar! nån timme eller två till så är det bara att slänga på bilhelvetet smile

http://www.garaget.org/?car=260161&image=3129807

Mr_B skrev:
Alu är knappt lönt att kroma, det är mycket billigare, & enklare att polera det. Speciellt eftersom poleringen måste göras innan man lägger på kromskiktet i alla fall. Minsta "skavank" syns direkt på kromet, så poleringen måste vara perfekt.
Vid renovering av ett par veteranbilar har vi skickat kromet till polen,  det handlar om gjutzink, de har tagit det som de får dem direkt av fordonen, tvättat, i vissa fall rent av lagat infästningar, polerat och kromat om. Trots frakt fram och tillbaka har det varit under halva priset på att få något kromat mer lokalt.

Exakt vad det kostar att kroma en del är baserat på vad det är för del, eftersom en stor del av kostnaden är arbetsprocessen inför kromningen.
B!

flumberg
1 juni 2013
Trådstartare

265 Inlägg
1 juni 2013
Grymt det blev efteråt! smile

flumberg
1 juni 2013
Trådstartare
Tack! det lönar sig att ligga i smile har sjukt ont i höger sida rygg/ skuldra nu dess vidare efter all slipning å polering men det va det värt!

Almen11 skrev:
Grymt det blev efteråt! smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
1 juni 2013

Det blev blankt och snyggt!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

330 Inlägg
10 juni 2013
flumberg skrev:
enligt mig handlar det om resultatet som man är ute efter & i mitt fall så brukar ja inte bry mig va det kostar utan jag bara gör det som faller mig in

Vilket ju var poängen med mitt inlägg. Det är dåligt lönt att kroma aluminium eftersom det blir så förbannat snyggt om man "bara" polerar det. Och till skillnad från om man kromar skiten, så kan man putsa upp det om något händer.
B!

Sök