2913
Sök

Körde 9 mil UTAN kylarvätska?

853 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej.

Klantat till mig något enormt, men kört 9 mil utan kylarvätska. Då menar jag, helt tomt.

Nålen till värmen låg på mitten hela tiden, delvis normal motortemp.
Men på slutet så fick jag ingen värme i kupén, men motortemp. stod normalt.

Visar motortempen fel? (i och med att jag inte fick värme i kupen)
Tror ni bilen tagit skada?

1 316 Inlägg
9 juni 2013
#2
Inte en chans att du åkt 9 mil HELT utan kylarvätska!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

853 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#3
Volvofarfar skrev:
Inte en chans att du åkt 9 mil HELT utan kylarvätska!

Helt sant. Då det rinner rakt igenom kylaren och hade inget annat val. Allt kylarvätska rinner bokstavligt talat rakt igenom.
Senast redigerat av Johanness (9 juni 2013)

7 100 Inlägg
9 juni 2013
#4
beror på hur du har kört.har du kört bara landsväg alltså så du har haft bra fart hela tiden så är de nog ingen fara,för då har den fått kylning ifrån fartvinden.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

853 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#5
bmx skrev:
beror på hur du har kört.har du kört bara landsväg alltså så du har haft bra fart hela tiden så är de nog ingen fara,för då har den fått kylning ifrån fartvinden.

Låg konstant 90, raka spåret hela vägen hem.

2 403 Inlägg
9 juni 2013
#6
Vad är det för bil då?


853 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#7
Nybergrobin skrev:
Vad är det för bil då?

En Land rover freelander, 2.0 diesel, 1998

34 Inlägg
10 juni 2013
#8
land rover ska väl va gjorda för att klara extrema förhållanden, precis som talibantoyotan smile

360 Inlägg
10 juni 2013
#9
Äldre dieslar klarar sig långt!!!

Hade en gång en 245 Volvo. Diesel. Körde både utan olja som kylvätska. Circa 10 mil innan jag fattade.
Slangen vid kylaren gått. Och oljan kollade man sällan.

Det var bara att fylla på och köra vidare!
Dieslar smörjer med dieseln. Kyler med vinden.  Dock tror jag INTE en nyare skulle klara av det!

Forummoderator
18 041 Inlägg
10 juni 2013
#10
Kylvätskan värmer även kupén, ingen vätska=ingen värme. Så lite var det nog kvar. Kör på. Den kan ha klarat sig. Tempmätaren borde fallit i botten eller topp om den inte fick något vatten att mäta.

Tror du hade tur där... Inget jag hade vågat mig på i morsans BMW direkt :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

360 Inlägg
10 juni 2013
#11
Dieselsmurfen skrev:
Kylvätskan värmer även kupén, ingen vätska=ingen värme. Så lite var det nog kvar. Kör på. Den kan ha klarat sig. Tempmätaren borde fallit i botten eller topp om den inte fick något vatten att mäta.

Tror du hade tur där... Inget jag hade vågat mig på i morsans BMW direkt :-)

I ingen av modernare bilar tror jag! wink

195 Inlägg
10 juni 2013
#12
Dieselsmurfen skrev:
Tror du hade tur där... Inget jag hade vågat mig på i morsans BMW direkt :-)

Nää det ska du nog helst låta bli! Testade en gång med polarens 535 och den höll knappt 3 mil smile

OnT: Det är nog ingen fara så länge nålen har varit på normaltemp hela tiden, så det är bara fixa problemet med läckan och köra vidare smile

675 Inlägg
10 juni 2013
#13
Anledningen till att tempmätaren visade normal temperatur är att den inte hade någon vätska att mäta.


360 Inlägg
10 juni 2013
#14
Har motorn skurit, märks det direkt! Antingen vägrar den röra sig eller har ingen ork alls!

3 259 Inlägg
10 juni 2013
#15
Skulle nog vilja påstå att moderna dieslar skulle klara sig en bra bit utan vatten då dom inte genererar lika mycket värme som en gammal diesel. Tex en passat som jag köpte (-02 1.9tdi) kördes en hel sommar med rasad vattenpump(plastdrev som lossnat från axeln) utan att koka, jag körde den bara nån vecka innan jag fixade den då jag köpte den på hösten så det blev lite kallt utan värme! smile

Mvh Jon
Senast redigerat av JonR (10 juni 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök