3714
Sök

Volvo 945; bränsleförbrukning

142 Inlägg
24 maj 2013
#41
den går precis som den ska, gör 210 på full gas så inga 90! de e väl bara att acceptera att den inte dricker mer!

27-an

577 Inlägg
24 maj 2013
#42
Iveskold17 skrev:
den går precis som den ska, gör 210 på full gas så inga 90! de e väl bara att acceptera att den inte dricker mer!

men herregud vid full gas så drar den säkerligen 4 liter milen. Lär dig lite hur en motor fungerar så inser du snabbt det själv.om man vet vad spridarna flödar vid fullgas så kan man räkna ut det väldigt lätt.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 maj 2013
#43
risodlarn skrev:
Iveskold17 skrev:
den går precis som den ska, gör 210 på full gas så inga 90! de e väl bara att acceptera att den inte dricker mer!

men herregud vid full gas så drar den säkerligen 4 liter milen. Lär dig lite hur en motor fungerar så inser du snabbt det själv.om man vet vad spridarna flödar vid fullgas så kan man räkna ut det väldigt lätt.

ja 1,3 liter i minuten vid max dutycycle å utan att ha räknat på att soppatrycket är högre vid laddtryck wink

vid 210km/h kommer han 3,5 Km per minut.

dvs runt 3.9 liter per mil, drar de om spridarna  är maxade vilket dom verkligen inte är wink


613 Inlägg
25 maj 2013
#44
zemet skrev:
Anderholm skrev:
zemet skrev:
0,65 med snitthastighet på 122 km/h i 30 mil med 740 gl med 2 pers + packning i bilen:)

Tack vare vortexdämpare:)

vart har du köpt dämparen har letat länge efter en återförsäljare

Jag köpte den svart utav en kille som känner en kille som jabbade med att utveckla dom.

Men dom säljer den på raka rör.

http://www.rakaror.o.se/SPORTAVGASSYSTEM.html

För att få dom effektsiffrorna jag hade så körde jag med rensad kat och ingen annan ljuddämpare

detta låter för bra för att vara sant enligt deras hemsida

Martin i Herrljunga monterade en Raka Rör "Special" 2" som enda ljuddämpare på sin 1982 års Mercedes. Han menar att resultatet är revolutionerande. Nu äntligen kan han använda bilen till omkörningar. Tidigare hände nästan ingenting när han trampade ner gaspedalen.

seriöst??


4 149 Inlägg
25 maj 2013
#45
Anderholm skrev:
zemet skrev:
Anderholm skrev:

vart har du köpt dämparen har letat länge efter en återförsäljare

Jag köpte den svart utav en kille som känner en kille som jabbade med att utveckla dom.

Men dom säljer den på raka rör.

http://www.rakaror.o.se/SPORTAVGASSYSTEM.html

För att få dom effektsiffrorna jag hade så körde jag med rensad kat och ingen annan ljuddämpare

detta låter för bra för att vara sant enligt deras hemsida

Martin i Herrljunga monterade en Raka Rör "Special" 2" som enda ljuddämpare på sin 1982 års Mercedes. Han menar att resultatet är revolutionerande. Nu äntligen kan han använda bilen till omkörningar. Tidigare hände nästan ingenting när han trampade ner gaspedalen.

seriöst??

Dom fungerar hur bra som helst:) Min 740 gl som jag hade specialdämparen på gick nästan lika bra som min brors GLT.

Men den största grejen är ju förbrukningen tycker jag. från ca 1 liter till 0.65 är inte dåligt:) Och då var det inte lugn körning heller:)

Han jag köpte dämparen av har monterat en version av dämparen på sin lastbil. Han sparar 6 dl diesel per mil med den sa han:)

Men folk tror ju inte på vad man säger, det låter ju för bra för att vara sant:P


1 160 Inlägg
25 maj 2013
#46
Berg945 skrev:
köpte en 945 classic FTT 38000 mil på mätaren va en resa på ca 20 mil hem (lite blandat stadskörning 70,90 å 100 väg) hamnade på 0,65 då försökte ja inte köra snålt. Bilen är en väldigt välservad fd företagsbil så en välskött volvo drar väldigt lite (ungefär som min fars ford focus 1,6-00)

nu räknar vi per mil inte miles tongue

577 Inlägg
25 maj 2013
#47
Xuri skrev:
risodlarn skrev:
Iveskold17 skrev:
den går precis som den ska, gör 210 på full gas så inga 90! de e väl bara att acceptera att den inte dricker mer!

men herregud vid full gas så drar den säkerligen 4 liter milen. Lär dig lite hur en motor fungerar så inser du snabbt det själv.om man vet vad spridarna flödar vid fullgas så kan man räkna ut det väldigt lätt.

ja 1,3 liter i minuten vid max dutycycle å utan att ha räknat på att soppatrycket är högre vid laddtryck wink

vid 210km/h kommer han 3,5 Km per minut.

dvs runt 3.9 liter per mil, drar de om spridarna  är maxade vilket dom verkligen inte är wink

bra då har vi fått rätsida på faktan smile

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

613 Inlägg
26 maj 2013
#48
zemet skrev:
Anderholm skrev:
zemet skrev:

Jag köpte den svart utav en kille som känner en kille som jabbade med att utveckla dom.

Men dom säljer den på raka rör.

http://www.rakaror.o.se/SPORTAVGASSYSTEM.html

För att få dom effektsiffrorna jag hade så körde jag med rensad kat och ingen annan ljuddämpare

detta låter för bra för att vara sant enligt deras hemsida

Martin i Herrljunga monterade en Raka Rör "Special" 2" som enda ljuddämpare på sin 1982 års Mercedes. Han menar att resultatet är revolutionerande. Nu äntligen kan han använda bilen till omkörningar. Tidigare hände nästan ingenting när han trampade ner gaspedalen.

seriöst??

Dom fungerar hur bra som helst:) Min 740 gl som jag hade specialdämparen på gick nästan lika bra som min brors GLT.

Men den största grejen är ju förbrukningen tycker jag. från ca 1 liter till 0.65 är inte dåligt:) Och då var det inte lugn körning heller:)

Han jag köpte dämparen av har monterat en version av dämparen på sin lastbil. Han sparar 6 dl diesel per mil med den sa han:)

Men folk tror ju inte på vad man säger, det låter ju för bra för att vara sant:P

man vill ju inte gärna lägga 3 lök för en dämpare som inte fungerar
rensad kat?? vad är då vitsen med en kat om den är tom?


Påstängd
1 197 Inlägg
26 maj 2013
#49
Anderholm skrev:
zemet skrev:
Anderholm skrev:

detta låter för bra för att vara sant enligt deras hemsida

Martin i Herrljunga monterade en Raka Rör "Special" 2" som enda ljuddämpare på sin 1982 års Mercedes. Han menar att resultatet är revolutionerande. Nu äntligen kan han använda bilen till omkörningar. Tidigare hände nästan ingenting när han trampade ner gaspedalen.

seriöst??

Dom fungerar hur bra som helst:) Min 740 gl som jag hade specialdämparen på gick nästan lika bra som min brors GLT.

Men den största grejen är ju förbrukningen tycker jag. från ca 1 liter till 0.65 är inte dåligt:) Och då var det inte lugn körning heller:)

Han jag köpte dämparen av har monterat en version av dämparen på sin lastbil. Han sparar 6 dl diesel per mil med den sa han:)

Men folk tror ju inte på vad man säger, det låter ju för bra för att vara sant:P

man vill ju inte gärna lägga 3 lök för en dämpare som inte fungerar
rensad kat?? vad är då vitsen med en kat om den är tom?

Så bilen ska gå igenom besiktningen, kör man utan katt är det miljöbrott eller nåt sånt och kan bli väldigt dyrt.
Och så är det väl för att det ska bli mindre motstånd, dämparen fungerar inte lika bra då skulle jag tro. smile


4 149 Inlägg
26 maj 2013
#50
siiimooon skrev:
Anderholm skrev:
zemet skrev:

Dom fungerar hur bra som helst:) Min 740 gl som jag hade specialdämparen på gick nästan lika bra som min brors GLT.

Men den största grejen är ju förbrukningen tycker jag. från ca 1 liter till 0.65 är inte dåligt:) Och då var det inte lugn körning heller:)

Han jag köpte dämparen av har monterat en version av dämparen på sin lastbil. Han sparar 6 dl diesel per mil med den sa han:)

Men folk tror ju inte på vad man säger, det låter ju för bra för att vara sant:P

man vill ju inte gärna lägga 3 lök för en dämpare som inte fungerar
rensad kat?? vad är då vitsen med en kat om den är tom?

Så bilen ska gå igenom besiktningen, kör man utan katt är det miljöbrott eller nåt sånt och kan bli väldigt dyrt.
Och så är det väl för att det ska bli mindre motstånd, dämparen fungerar inte lika bra då skulle jag tro. smile

Precis, så lite motstånd som möjligt. Dämparen kallas vortexdämpare. Den fungerar genom att den suger ut avgaserna genom att skapa en vortex. Och detta fungerar ju såklart bäst om det inte sitter dämpare och kat påvägen som skapar turbulens.

Min bil var en 740 gl från 88. Så den behövde ha kat men katten behövde inte fungera.

Denna dämparen fungerar ändå men har man kat och ljuddämpare innan så kanske man bara får 5% mindre bränsleförbrukning istället för 20-30%.

Jag kan tillägga att min bil med rensad kat klarade avgaskraven för katalysatorbilar med god marginal när jag hade denna dämparen på.


Evildan
26 maj 2013
#51
Anderholm skrev:
zemet skrev:
Anderholm skrev:

vart har du köpt dämparen har letat länge efter en återförsäljare

Jag köpte den svart utav en kille som känner en kille som jabbade med att utveckla dom.

Men dom säljer den på raka rör.

http://www.rakaror.o.se/SPORTAVGASSYSTEM.html

För att få dom effektsiffrorna jag hade så körde jag med rensad kat och ingen annan ljuddämpare

detta låter för bra för att vara sant enligt deras hemsida

Martin i Herrljunga monterade en Raka Rör "Special" 2" som enda ljuddämpare på sin 1982 års Mercedes. Han menar att resultatet är revolutionerande. Nu äntligen kan han använda bilen till omkörningar. Tidigare hände nästan ingenting när han trampade ner gaspedalen.

seriöst??

Jag måste för underhållningens skull förtydliga att det dessutom handlar om en W460 med OM616 i, alltså 2.1ton tegelstensdesign med 53kW och 137Nm.
När denna Geländewagen lämnade bandet 1982 då gjorde fordonet 0-100 på ca 35 sekunder och hade en toppfart på ca 120km/h.
(en 1500kg W123 med OM616 klarade när den var ny 0-100 på 22s och toppde 143km/h)

1 412 Inlägg
26 maj 2013
#52
Evildan skrev:
Anderholm skrev:
zemet skrev:

Jag köpte den svart utav en kille som känner en kille som jabbade med att utveckla dom.

Men dom säljer den på raka rör.

http://www.rakaror.o.se/SPORTAVGASSYSTEM.html

För att få dom effektsiffrorna jag hade så körde jag med rensad kat och ingen annan ljuddämpare

detta låter för bra för att vara sant enligt deras hemsida

Martin i Herrljunga monterade en Raka Rör "Special" 2" som enda ljuddämpare på sin 1982 års Mercedes. Han menar att resultatet är revolutionerande. Nu äntligen kan han använda bilen till omkörningar. Tidigare hände nästan ingenting när han trampade ner gaspedalen.

seriöst??

Jag måste för underhållningens skull förtydliga att det dessutom handlar om en W460 med OM616 i, alltså 2.1ton tegelstensdesign med 53kW och 137Nm.
När denna Geländewagen lämnade bandet 1982 då gjorde fordonet 0-100 på ca 35 sekunder och hade en toppfart på ca 120km/h.
(en 1500kg W123 med OM616 klarade när den var ny 0-100 på 22s och toppde 143km/h)

Det är sån där prestanda som gör att man slår huvudet i vindrutan när man lägger i trean. tongue

2 266 Inlägg
26 maj 2013
#53
1,08 liter/mil med skotersläp 4P inline xl twin, två skotrar plus bränsledunkar, tur och retur rättvik-sörsjö(mellan idre och särna) oplogat på vägen hem ända till älvdalen.
Bil volvo 945ltt bsr chippad.

svetsdiff !!!

25 Inlägg
11 juni 2013
#54
horbybonnen skrev:
Berg945 skrev:
köpte en 945 classic FTT 38000 mil på mätaren va en resa på ca 20 mil hem (lite blandat stadskörning 70,90 å 100 väg) hamnade på 0,65 då försökte ja inte köra snålt. Bilen är en väldigt välservad fd företagsbil så en välskött volvo drar väldigt lite (ungefär som min fars ford focus 1,6-00)

nu räknar vi per mil inte miles tongue

ja jag är ju svensk så räknar självklart mil.. är det någon som vill komma hit å uppleva själva vad den dricker så är det inga problem smile

jag säger bara en sak......FULL GAS I ALLA LÄGEN!!!


Sök