24 mars 2013
Trådstartare
Hej.
Har blivit kontaktad av en som eventuellt vill köpa min bil. Jag köpte den av firma och finansierade en del av den genom Santander Consumer Bank.
På Santanders hemsida står följande: "När du säljer ditt fordon kan kontraktet överlåtas till den nya köparen. Ansök genom att fylla i blanketten nedan. Vi gör en kreditprövning på den nya köparen och skickar det nya avtalet i retur till dig. En administrativ avgift om 1 950 kr inkl. moms för privatpersoner och 3 000 kr exkl. moms för företag debiteras köparen. Mer information finns på ansökningsblanketten."
I mina papper som jag fick vid köpet från Santander står det att jag kan extra-ammortera eller betala av lånet när som helst, bara att betala det extra man vill på fakturan så det är ju bra. Men det står även att bilen inte får säljas INNAN skulden är betald.
Hur ska jag kunna sälja bilen om jag först måste betala av lånet? Låter ju helt orimligt! Räknas det som att jag först betalade av lånet om köparen flyttar in pengarna som är kvar på skulden till finansbolaget, resten av summan in på mitt konto och efter det skriver vi papper så att säga, eller måste Santander ha mottagit och bekräftat betalningen först?
Någon som haft finansiering genom Santander tidigare, hur gjorde du vid försäljning? (Det typiska är att det är söndag och deras kundtjänst har stängt.)