3285
Sök

Volvo v70 T5 -01 Oljeläckage, turbopackning?

29 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej! startar denna tråd och hoppas på några kloka svar!
Har googlat mig fram i några dagar, hört mig för med vänner och bekanta..
Min v70 har en vilja att sluka (2Dl) olja per månad uppskattningsvis.. försökt att lokalisera läckan utan rsultat! Googlat fram att det kan vara allt ifrån oljetråg,turbopackning....
Finns det att köpa packningssats till turbon, v70 T5 -01a?
Om det är oljetråget, hur pass svårt är det att byta? speciella verktyg som krävs?

En annan fråga som inte hör riktigt till problemet, vart kollar man oljenivån i V-lådan? (automatlåda)


/ Hobbymekare med begränsad kunskap

"Man lever inte för att jobba utan man jobbar för att leva"

4 822 Inlägg
16 juni 2013
#2
var läcker det? om det läcker så mycket som du säger så borde det vara väldigt kladdigt där.

oljetråget har ingen vanlig packning utan det är en flytande packning så man kan säga att man limmar ihop det.

oljenivån på lådan kollar du med hjälp av oljestickan, om du tittar rätt ner vid luftburken ner på lådan så ser du en gul oljesticka. bilen ska stå plant och med motorn igång när du kollar nivån.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

29 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#3
Christian S skrev:
var läcker det? om det läcker så mycket som du säger så borde det vara väldigt kladdigt där.

oljetråget har ingen vanlig packning utan det är en flytande packning så man kan säga att man limmar ihop det.

oljenivån på lådan kollar du med hjälp av oljestickan, om du tittar rätt ner vid luftburken ner på lådan så ser du en gul oljesticka. bilen ska stå plant och med motorn igång när du kollar nivån.

Jaa, om man står framför motorn och kollar, så är det bakom motorn vid turbon och därikring som det är väldigt kladdigt.. hmm
Försökt kolla efter den gula stickan vid lådan men inte lyckats hitta den, får göra ett nytt försök! smile
Låter isf rätt krångligt att byta oljetråget sad

"Man lever inte för att jobba utan man jobbar för att leva"

498 Inlägg
16 juni 2013
#4
Gör så att du gör en ordentlig motortvätt. Sedan startar du upp motorn så den får gått en stund och och kollar var oljan kommer ifrån. Så du verkligen vet så du inte plockar ner massa saker i onödan.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

29 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#5
SLG skrev:
Gör så att du gör en ordentlig motortvätt. Sedan startar du upp motorn så den får gått en stund och och kollar var oljan kommer ifrån. Så du verkligen vet så du inte plockar ner massa saker i onödan.

Det låter som en smart ide, tänkt på det. Men vill inte lägga pengar på en motortvätt när det blir lika skitig efter några dagar igen, borde räcka om man kör en egen lite lättare motortvätt?

Men hittar faan inte den där jäkla oljestickan till V-lådan... grymt irriterande!
Den har börjat att ligga kvar i 2ans växel emellanåt och liksom "smälla" i 3 ans växel efter ett tag!
Men vet inte om man ska byta olja och skölja lådan eller renovera lådan eller ta en ny ifrån skroten.. rätt kluven kille.. hmm

"Man lever inte för att jobba utan man jobbar för att leva"

29 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#6
Edit: hittat oljestickan, kollade visserligen nu när bilen stått hela dagen och när den inte var igång.. Vet inte hur pass fel det visar då. Men den var iaf på sista maxsträcket.. Stod att det skiljer 0,2 L mellan min-max. Ska kolla nu i veckan med bilen igång och när den gått ett tag innan. Oljan luktade nästan lite bränt oxå, vet dock inte själv vad det kan bero på?  roll
Senast redigerat av Noopelito (16 juni 2013)

"Man lever inte för att jobba utan man jobbar för att leva"

4 822 Inlägg
16 juni 2013
#7
Noopelito skrev:
Edit: hittat oljestickan, kollade visserligen nu när bilen stått hela dagen och när den inte var igång.. Vet inte hur pass fel det visar då. Men den var iaf på sista maxsträcket.. Stod att det skiljer 0,2 L mellan min-max. Ska kolla nu i veckan med bilen igång och när den gått ett tag innan. Oljan luktade nästan lite bränt oxå, vet dock inte själv vad det kan bero på?  roll

går att kolla både när den är varm och kall då det är graderat både ock på stickan (var sin sida).
vad var det för färg på oljan? rätt svart antar jag? den ska vara rätt så klar röd.
vet du när den byttes senast? den kanske inte är bytt någon gång då det inte ingår i någon service att den ska bytas utan det är bara i taxi och polis bilar som det ingår vilket är konstigt då tillvärkaren rekomenderar att den byts var 6000mil, så vill man få den bytt så måste man själv be dom byta den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

29 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#8
Christian S skrev:
Noopelito skrev:
Edit: hittat oljestickan, kollade visserligen nu när bilen stått hela dagen och när den inte var igång.. Vet inte hur pass fel det visar då. Men den var iaf på sista maxsträcket.. Stod att det skiljer 0,2 L mellan min-max. Ska kolla nu i veckan med bilen igång och när den gått ett tag innan. Oljan luktade nästan lite bränt oxå, vet dock inte själv vad det kan bero på?  roll

går att kolla både när den är varm och kall då det är graderat både ock på stickan (var sin sida).
vad var det för färg på oljan? rätt svart antar jag? den ska vara rätt så klar röd.
vet du när den byttes senast? den kanske inte är bytt någon gång då det inte ingår i någon service att den ska bytas utan det är bara i taxi och polis bilar som det ingår vilket är konstigt då tillvärkaren rekomenderar att den byts var 6000mil, så vill man få den bytt så måste man själv be dom byta den.

Hmm okej, det fanns typ 3 streck där det stod "kall" och tre streck där det stod "varm" nivån var vid det sista strecket på varm.. hmm
Yes, den var rätt mörk i färgen! inte det minsta tecken på röd som den borde vara.
Har en vän som har mycket mera mekvana än en annan har som kunde ställa upp på att byta oljan i lådan åt mig cool
Frågan är om det bara skulle räcka med att byta ut den? jamenar eftersom den typ slirar mellan 2an och 3ans växel? Men vill tillägga att det händer väldigt sällan att den gör det (än sålänge)
Jo dem har tydligen inte med det i serviceintervallen för att oljan ska kunna hålla bilens livslängd om jag förstod det rätt? hmm neutral

"Man lever inte för att jobba utan man jobbar för att leva"


Sök