3231
Sök

Lamda värde högt

73 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#1
Tjenare var på bes igår, hade fixat dem andra värdena med racecaten men lambdan låg fortfarande på 1.07 (0.97- 1.03) ¨


Har kollat efter tjuvluft men hittar inget.


Mvh Patrik

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 maj 2013
#2
Hade liknande bekymmer med min ena kärra precis, lambda runt 1.07-1.08 vid ca 2300 varv hos SBP, övriga värden klockrena. Iaf teknikern ökade varvet till ca 3800 o vips så sjönk lambda till 1.01 med en gång, övriga värden fortfarande klockrena. Förmodligen har jag ett läckage nånstans (ohörbart), har Eisenmann Race system, i övrigt original. Så mitt råd, be teknikern mäta på lite högre varvtal?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

73 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#3
Så om lamda värdet sjunker till normala vid 3800 så är det läckage i avgassystemet då?

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 maj 2013
#4
Jag vet inte varför mitt Lambdavärde blev perfekt vid 3800 (notera att även övriga värdena var långt under gränsvärdena vid detta varvtal), men jag gissar på att jag har ett läckage, vad kan det annars vara? Enligt Eisenmann skall systemet svetsas vilket jag inte gjort. Rören är inte anpassade för montering med klämmor i mitt fall. Förra året med originalavgas var alla värden klockrena vid ca 2500, så jag är tämligen säker på att jag har ett läckage, ett litet sådant, efter katten.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 maj 2013
#5
Det absolut vanligaste felet för hög lambda är otätt avgassystem.

-Mekaniker

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

73 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#6
Min lamda sitter på downpipen, så får kolla läckage från grenrör och fram till slut burken då? eller bara framför Lambda?
Senast redigerat av P_josephsson (29 maj 2013)

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 maj 2013
#7
EFTER lambdasonden är det troligast att du har ditt läck!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

73 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#8
Okej, smile Blir nog kolla igenom hela avgassystemet även grenröret så jag verkligen vet att det är tätt!!

1 020 Inlägg
8 juni 2013
#9
Jag fick samma 1,06
Det var läkage i en skarv.
Hördes inte alls men när man höll för röret så hördes läckan.
Alutejp sen var det godkänt

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

73 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#10
Jag skruvade fast downpipen då en mutter hade gått sönder.... smile
andreas1 skrev:
Jag fick samma 1,06
Det var läkage i en skarv.
Hördes inte alls men när man höll för röret så hördes läckan.
Alutejp sen var det godkänt

847 Inlägg
17 juni 2013
#11
högt lambda värde = den går för fett ( får för mycket soppa)

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 juni 2013
#12
Crxkoffe skrev:
högt lambda värde = den går för fett ( får för mycket soppa)

Näe, lambda mäter syre-halten i avgaserna. Hög lambda = för mkt luft

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 020 Inlägg
18 juni 2013
#13
Är det bara inbillning eller det är mycket vanligare fel på bilprovningen än det var för några år sen?
Har dom sänkt gränsvärdet el har man bara haft tur i alla år innan?
Har bes med läckande rör förr utan att fått på lambdavärde

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 juni 2013
#14
Andreas1: Lambdavärdet som man får hos "besiktningen" är ett beräknat värde. Med andra ord, man kan mycket väl ha "perfekt" lambdavärde vid katalysatorn men sedan få knasigt värde vid avgasröretsmynning pga läckage. Så i ditt fall har du haft tur, dvs små läckage som inte påverkar det beräknade värdet i nån större omfattning.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 020 Inlägg
18 juni 2013
#15
dawwe skrev:
Andreas1: Lambdavärdet som man får hos "besiktningen" är ett beräknat värde. Med andra ord, man kan mycket väl ha "perfekt" lambdavärde vid katalysatorn men sedan få knasigt värde vid avgasröretsmynning pga läckage. Så i ditt fall har du haft tur, dvs små läckage som inte påverkar det beräknade värdet i nån större omfattning.

Att mitt värde o deras inte samspelar är jag med på . Detta pga derasvätde mäts längst bak.
Men verkar som många får felet o det hörde man mer sällan förr.
Mitt var en skarv som var så liten att ingen ens hörde den,därav jag trodde de stramat åt gränsvätdet.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår


Sök