Jag undrar om någon vet hur mycket luft kan en AC kompressor till bil flytta. jag har googlat å sökt men inte hittat något mat nyttigt. jag är nyfiken pga många idéer och projekt.
Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
skulle nog säga typ nada,, då den är byggd för att bygga tryck i gas,, det är ju ett grundtryck i gasen redan,, ett ac system bygger ju på att det ska finnas tryck i systemet INNAN man slår på ac,, och finns det ej tryck kan inte kompressorn bygga upp trycket för att kyla,, så skippa den ideen,, vill du bygga dig en egen kompressor så bygg hällre av en turbo
Inga exakta siffror men gissar inte på mycket, när dem är tomma så blir högtrycket inget att hänga i julgranen. Vad ska det användas till? Syftar på oljan som är i kompressorn då delvis kommer följa med luften du transporterar.
precis det hade jag totalt glömt bort oljan som smörjer kompressorns delar är ju i ett slutet system och följer med gasen i alla delar av systemet, så att försöka använda den till luft går helt enkelt inte alls kaputtski direkt
ok,, då hade jag fel för jag trodde att det var mkt viktigt att det var ett slutet system pga oljan
OM det nu skulle fungera,, så skulle man ju kunna använda den till att pumpa luftfjädring,, men tror endå det är bättre med en elektrisk kompressor till det
ett ac system bygger ju på att det ska finnas tryck i systemet INNAN man slår på ac,, och finns det ej tryck kan inte kompressorn bygga upp trycket för att kyla,,
Du har fel för dig. Tryck innan man startar kompressorn är det ju inte, kompressorn skapar trycket, med den avstängd så är det inget tryck. Du säger att kompressorn kyler... Den värmer ju!
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
ett ac system bygger ju på att det ska finnas tryck i systemet INNAN man slår på ac,, och finns det ej tryck kan inte kompressorn bygga upp trycket för att kyla,,
Du har fel för dig. Tryck innan man startar kompressorn är det ju inte, kompressorn skapar trycket, med den avstängd så är det inget tryck. Du säger att kompressorn kyler... Den värmer ju!
ja men för att kyla ac så att säga,, men du har fel ta lös en slang och du märker att det finns tryck i systemet det MÅSTE finnas ett grundtryck i ac systemet annars så fungerar inte ac,, varför tror du man måste fylla på gas ibland finns en tryckvakt och är grundtrycket under dess värde startar inte systemet för då orkar inte kompressorn att komprimera gasen så att den kyler,
ja men för att kyla ac så att säga,, men du har fel ta lös en slang och du märker att det finns tryck i systemet det MÅSTE finnas ett grundtryck i ac systemet annars så fungerar inte ac,, varför tror du man måste fylla på gas ibland finns en tryckvakt och är grundtrycket under dess värde startar inte systemet för då orkar inte kompressorn att komprimera gasen så att den kyler,
Du har fel... Trycket i systemet är lika på bägge sidor om kompressorn så den ser inget tryck innan start. Köldmediet och pressostaterna har ingenting med den saken att göra
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Lågtrycksvakten fungerar som en on/off switch som oftast är seriekopplad till magnetkopplingen. Är det tryck så startar den men skulle det vara för lite gas så den suger ner sig så stängs den av. Vilotrycket ligger alltid på ett par bar. Oftast det som är orsaken till gasläckor under vintertid då dem inte används då, packningar/o-ringar torkar ut pga utebliven smörjning och ett konstant tryck.
Du har rätt i sak, men det har inte med ursprungsfrågan att göra. Kompressorn behöver inget tryck för att fungera som just kompressor. Systemtrycket är ju lika på bägge sidor så kompressorn ser inget tryck innan start. Trycket är ju en bieffekt av att man vill ha en viss mängd köldmedie till förfogande i sin Carnotmaskin Övring kringutrustning som pressostater har ju inte med kompressorns funktion att göra utan är säkerhetsrelaterade.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
En ja känner använder en ac kompressor för att fylla en lufttank på flaket. Luften används till allt möjligt och har ett arbetstryck på 8 bar. Skitsmidigt om han får punka bara fram med mutterknacken och dra ut slangen från vindan. Kan kör med tryckvakt som slår till vid ca 6 bar och slår ifrån vid 9 ca han kör öven huvudströmbrytare för av och på slag. Sedan tar han bara luften från luftfilterboxen. Vet dock inte hur han löst smörjningen.
såna här kompressorer är väldigt känsliga för att köra torra eller till o med med för låg nivå.
Tja.. frågan är om de är så känsliga i denna applikationen. Jag vet inte men gissar lite dagen till ära. Som AC går den jämnt i princip medan som kompressor går dem typ 5min sen avstängd ett bra tag. R134 har väl ett max arbetstryck kring 25bar eller så medan med luft jobbar man upp till 10bar. Ett betydligt enklare liv för kompressorn alltså :-)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Borde väl funka med en liten oljetank med droppslang till sugsidan på kompressorn som ger den lite olja då och då. Blandas den sedan med luften lär trycklyftsverktygen må gått med.
ja men för att kyla ac så att säga,, men du har fel ta lös en slang och du märker att det finns tryck i systemet det MÅSTE finnas ett grundtryck i ac systemet annars så fungerar inte ac,, varför tror du man måste fylla på gas ibland finns en tryckvakt och är grundtrycket under dess värde startar inte systemet för då orkar inte kompressorn att komprimera gasen så att den kyler,
Du har fel... Trycket i systemet är lika på bägge sidor om kompressorn så den ser inget tryck innan start. Köldmediet och pressostaterna har ingenting med den saken att göra
ok då har jag missuppfatta det bra då var det utrett
roligt å se alla inlägg men fortfarande står min fråga kvar om hur mycket luft en ac pump klarar att flytta är det 10l/ Minuten eller 100L/minuten typ? olja med mera är inget problem för det kommer bli ett slutet system med olja i.
Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
roligt å se alla inlägg men fortfarande står min fråga kvar om hur mycket luft en ac pump klarar att flytta är det 10l/ Minuten eller 100L/minuten typ? olja med mera är inget problem för det kommer bli ett slutet system med olja i.
Du kan nog jämföra luftmängden med de små 12v kompressorerna som finns runt om på tex biltema/jula.
De är bra på höga tryck (tryck ger ju värmen man vill åt) och volymen är mindre.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-