2950
Sök

Golf 2 1.6L spännrulle tar i kamremskåpan efter kamrems byte

908 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#21
Ja att den sitter med rätt sida ut vet jag.Men ska ja spänna rulle medsols eller motsols? Har spännt den medsols precis o då tar de inte emot.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 juni 2013
#22
det är olika beroende på bilmodell


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 juni 2013
#23
Kontrollera att inställningsmärket på kamaxelhjulet är i linje Fig.10600.1.

OBS: Bortse från inställningsmärkena framtill på kamaxelhjulet om övre kamremskåpa av plast är monterad.


Placera kamremmen över vevaxeldrevet och mellanaxelns kugghjul.
Montera vevaxelremskivan tillfälligt med en lätt åtdragen skruv.
Kontrollera att inställningsmärket på vevaxelremskivan stämmer överens med märket på mellanaxelns kugghjul Fig.10600.2.
Placera kamremmen över kamaxelhjulet och spännrullen.
Kontrollera att inställningsmärkena stämmer överens Fig.10600.1 och Fig.10600.2.
Vrid spännaren medurs tills remmen just kan vridas 90° med tummen och pekfingret vid .
Drag åt spännarens skruv med 45 Nm Fig.10600.7.
Vrid vevaxeln två varv medurs.
Kontrollera att inställningsmärkena stämmer överens Fig.10600.1 och Fig.10600.2.
Kontrollera remspänningen.
Återmontera komponenter i omvänd ordningsföljd.
Drag åt vevaxelremskivans skruvar med 20 Nm Fig.10600.3.


varsågod smile


908 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#24
Tack så mkt för det bra svaret smile

908 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#25
Den funkar o går bra utan att hacka lr ngt men kanske är lite lite seg typ den känns lite tung när man gasar. Vad beror de på? Förtändningen lr?

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 juni 2013
#26
Segare än innan? Om ja = fått på remmen fel. Märkena på svänghjulet kan vara "kryptiska", samma sak på kamdrevet.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

908 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#27
Kan va ren inbillning oxå. Inte kört bilen på 1 vecka. Sen har den ju bara 75 hk oxå :p

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 juni 2013
#28
Vilka märken gick du på? På kamdrevet har du ett streck som det skall stå "OT" vid, har för mig att du har ett motsvarande märke på kåpan bakom drevet, minns ej redigt. Veven ställer du in genom att kika genom "luckan" som finns vid kopplingsskivan så att säg. Märket man ställer efter är en "stålkula" som skall ligga typ mitt i "luckan". Mitt svar gäller iofs 2.0 AGG från -96, så det är inte säkert att det ser likadant ut på din. I ditt fall skall tändningen ställas in med lampa när man är klar. Det finns ett dynamiskt tändmärke på remskivan på veven, samt en pil på kåpan bakom. Dessa två skall vara i fas vid ett visst varvtal (tomgång har jag för mig), vakumslangar bortdragna från fördelaren och pluggade. Normal "VW förtändning på tomgång" är 6 grader.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök