3466
Sök

Identifiering av bashögtalare

49 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Hej!

Har nyligen köpt mig en golf 4 och fick med den här lådan med två st 10" basar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194698/194698-714aa62a2ccf4d5a5049ef463141f55d.jpg

Jag har tagit ur högtalarna från lådan men hittar ingen ledtråd till vad det är för högtalare. Finns inte en bokstav nånstans på dom.
Jag har kikat runt på diverse åteförsäljares sidor och försökt hitta några som likar dem, men inte lyckats.
Vänder mig därför till er och hoppas ni kan hjälpa mig att identifiera dem.

Den ena drivs av ett eyebrid 1y500 och den andra av ett eyebrid 4y450. Har inte lyckats hitta mycket info om dessa heller.

Eyebrid 4y450 http://www.eyebrid.com/y2_amps_4Y450.html har jag kopplat in basen på en av kanalerna, och undrar om det är möjligt att koppla in nya dörrhögtalare i den andra kanalen?

Skulle vilja köpa 4st midhögtalare och 4st diskanter att koppla in i den, fungerar det? Och jag undrar också vad som skulle spela bra med dom oidentiferade basarna.

Till sist funderar jag lite på baslådans utforming. Det är en ganska liten låda av triangelform, dvs bara 3 sidor. Basarna står vinklade in mot passagerarsätena. Även om jag är helt grön på området ställer jag mig skeptiskt till detta?

Tacksam för svar!

21 761 Inlägg
24 juni 2013
Det ser ju ut att vara en ganska liten port också, borde bli flåsljud om man försöker spela någorlunda högt. Att driva ena basen med monoslutsteget och andra basen med fyrkanalssteget är bortkastat, basarna ska drivas av monosteget under förutsättning att impedansen inte blir för låg.

Har basarna en eller två talspolar?

Ta loss kablarna till basarna och mät med multimeter vilken resistans talspolarna har, då kan vi ge mer råd om hur de kan kopplas. Lådan verkar förstås i minsta laget, håller med där, men innan vi vet vilka basar det gäller så är det i princip omöjligt att säga vilken låda som kan tänkas passa. smile

49 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Tack för ditt svar!

Har ingen multimeter tillgänglig just nu men ska ta tag i det imorgon. Ska då också ta ut en bas igen och fota den så ni får se hur det ser ut där.

Enligt eyebrides hemsida ska även 1y500 steget vara i stereo, jag antar att jag då ska koppla ena högtalarn till left och den andra till right?
Har i vilket fall som testat det och även att köra dom på varsit slutsteg. Märker ingen större skillnad men har heller inte vridit på så mycket. Enda skillnaden är att ena slutsteget (4y450, den med flera kanaler) behöver jag kräma på mer för att få samma volym ur. Den andra har även en extra inställningsratt för freq vilket gör att det är svårt att få dom att låta någorlunda lika.

Enligt förra ägaren är det två slutsteg för att ett inte klarar av att driva allt. Är lite svårt att veta hur det faktiskt är innan man vet vad det är för basar. Kan vara så att han haft högtalare i dörrarna som gick på ena steget och att basarna gick på andra, och att det då var det han menade? Ser annars inte varför det skulle vara två olika slutsteg.

21 761 Inlägg
24 juni 2013
1y500 är ett monosteg, att det står "stereo" på hemsidan är felaktigt skrivet.

Basarna brinner ju inte upp bara för att man driver dem med olika steg, men det är nästan omöjligt att kunna få basarna att spela precis lika när stegen inte är likadana och då blir resultatet oftast pannkaka. Det finns ingen anledning att använda olika steg till sånt, man vinner inget på det. smile

Sök