3816
Sök

Vad gäller för bilar som inte är helbilsgodkända

1 365 Inlägg
12 januari 2013
Jag hade regbesiktat bilen och sen anmält dem efteråt, då har du ett ok från bilprovningen och bevis mot Polisen så kanske de lugnar ner sig lite och ägnar sig åt vettiga saker istället...

risodlarn skrev:
Vettemannen skrev:
risodlarn skrev:

Ja det kan man tro, bilprovningen brukar iaf uttrycka sig liknande " Jasså är det karlstadspolisen nu igen" enligt bilprovningen har en s60/80 fått regbes på ett originalmonterat slutrör.

Det kan väl inte vara möjligt. Nu driver du med oss!! wink

/Benny

haha nej det är sjukt men sant!

Dope MF
213 Inlägg
27 juni 2013
Xuri skrev:
fan jag har läst nånstans att även om bilen är helbilsgodkänd så var de nått som inte gällde avgassysmet i sverige å de var lagligt att byta avgas utan att dom skulle kunna göra nått åt de..

ska se om jag kan hitta de igen.

SNÄLLA! Hitta det!

Fick nämligen regbes på min 9-3 Aero -02 i vintras pga 3" downpipe (vidare till 2.5" catback) Låter inte mycket och går som en påse nötter i motvind..

1 365 Inlägg
28 juni 2013
Dessa regler är från 2003, dvs gällande för din bil och tagna från transportstyrelsen samt referenser till vägverket

Du får ej heller ändra på katalysatorn utöver nedanstående vilket ju visas på avgasprovet

8 Kap. Avgassystem

Övergripande krav

1 §     Bil som drivs med förbränningsmotor skall ha avgassystem bestående av avgasrör och effektiv anordning (ljuddämpare) för att hindra störande ljud från avgaserna. Bil skall uppfylla kraven för respektive kategori enligt 2 – 6 §§ samt kraven för utvändigt fordonsbuller i 10 kap.

Personbil och lätt lastbil

2 §     Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.
     Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

Vid provning enligt K1 gäller följande gränsvärden för punkt 5.2.2.1 i bilaga I till
direktiv 70/157/EEG6
:
1. 81 dB(A) för fordon med en motoreffekt som är lägre än 75 kW,
2. 83 dB(A) för fordon med en motoreffekt som är högre än 75 kW, men lägre
än 150 kW,
3. 84 dB(A) för fordon med en motoreffekt som är 150 kW eller mer

1 365 Inlägg
28 juni 2013
Kanske lite otydligt, dessa är alltså de senaste reglerna.. men transportstyrelsen har gjort det enkelt för sig och hänvisar till gamla källor där det inte skett någon ändring.

Så om du passerade avgasvärden så ska de ha gjort en ljudkontroll på din bil för att kunna underkänna den. Annars är det alltså en fullgod reservdel om ditt orginalsystem rostat sönder exempelvis.

http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/T … 0_2%20.pdf

Sök