2614
Sök

Saab 9-5 går inte att koppla ur?!?!?

CC
26 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Halloo!
Har lite bekymmer med min saab 9-5 -99 aero...
Har bytt huvud- och slav cylinder efter att jag tappat tryck i systemet till kopplingen, MEN nu
nu kopplar den inte ur helt hundra... har provat att lufta men det hjälper inte..
Vad kan felet vara?? Börjar bli desperat!!!
Tacksam för svar och tips!
Mvh Christopher

Cc

3 295 Inlägg
29 juni 2013
Hur har du luftat? Genom att pumpa pedal eller tryck via behållare?

CC
26 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Har haft den inne på verkstad för luftning..

Cc

3 295 Inlägg
29 juni 2013
aha! hade inte dom något förslag om vad som kan vara fel då? 9-5 brukar vara ett skit och lufta om man har gjort fel från början....

Hemmainstruktör
641 Inlägg
29 juni 2013
Om du betalt för luftning e det väll bara att lämna tebax bilen å säga till dom att göra om det ordentligt.
Brukar själv trycka upp vätskan via luftnippeln, hopplöst å lufta "rätta" vägen på Saabar.
Senast redigerat av Crilly (29 juni 2013)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

CC
26 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Finns inge luft i systemet, bad dom göra om det när jag va med, och då ekonomin inte riktigt tillåter allt för stora utgifter så hämtade jag hem den...

Cc

Hemmainstruktör
641 Inlägg
29 juni 2013
Om det inte finns luft i systemet så borde det ju vara fel på antingen slaven eller huvudcylindern du bytt, original delar?

Är du helt 100 på att det inte finns någon luft i systemet?
Fylldes slaven med vätska innan den monterades? Att få luften ur den om man inte gjort det innan montering är hopplöst vad jag förstått.
Vanligast är att det är luft i systemet från bytet, var det en Saab verkstad som gjorde jobbet?
Känns pedalen bra? Går den upp hela vägen av sig själv?

Clubberns projekttråd

CC
26 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Japp, den fyldes innan montering.. allt är original delar, men dock så luftades det inte på en saab verkstad.. pedalen känns bra om man jämför mot hur den va innan delarna byttes.. använder saab verkstäder ett speciellt verktyg när dom luftar koppling eller?? Funderade på om tryckplattan skulle vara utmattad??

Cc

Hemmainstruktör
641 Inlägg
29 juni 2013
Jag är Saab mekaniker och mitt specialverktyg är en en bromsvätskeflaska med en slang jag tryckt genom locket så man kan trycka i vätskan genom luftnippeln och få luften å gå ut i bromsvätskebehållaren. Bara suga genom luftnippeln eller låta det rinna kommer oftast inte å funka. En Saab mekaniker borde veta att det ska göras så, därför jag frågade.

Inte varit med om problem med tryckplattan, men inget är väll omöjligt. Men om du inte hade detta problem innan du böt cylindrarna borde det hänga ihop med dom tycker man, altså luft i systemet mest troligt men kan även vara felande cylindrar. Finns nog mer än en slav att välja emellan så kan det vara att du fått fel?

Clubberns projekttråd

CC
26 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Aha, ja då vet du vad du pratar om smile får kanske ta och fixa till en flaska då? Anledningen till att jag funderade på tryckplattan va för när jag trycker ner kopplingen helt och släpper upp den en liten aning så verkar det som att den kopplar ur lite mer, låter helt sjukt men det verkar så iaf... vad tänker du för del som skulle vara fel?

Cc

Hemmainstruktör
641 Inlägg
29 juni 2013
Slavcylindern, har för mig det finns två olika svänghjul och till dessa två olika slavar. Tänkte om du fått fel, men tror skillnaden är så stor att man pressar ut hela kolven om man monterat den korta istället för den långa så borde inte kunna vara det heller.

En luftbubbla komprimeras ju lite å att flexa på pedalen påverkar ju den med så kan vara det du upplever.

Luft i systemet tror jag mest på.

Clubberns projekttråd

CC
26 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Funderade lite på det där med att för slaven, är det ngt speciellt sätt man gör det på, så jag inge gjort fel med det?? Får testa deg där med flaskan som du skrev imorgon smile

Cc

Hemmainstruktör
641 Inlägg
29 juni 2013
Monterar den på lådan, fyller den med vätska, sen pumpar man ut luften genom å pressa ihop den och fyller på vätska medans man sakta släpper ut kolven igen. Upprepar ett par ggr så har man en slav utan luft. Sen när man monterat ihop allt igen så luftar man systemet först genom å låta det rinna fritt genom luftnippeln tills det kommer bara vätska. Sen trycker man ut den sista luften genom å pressa in bromsvätskan genom luftnippeln.

Clubberns projekttråd

CC
26 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Som jag misstänkte, då har jag gjort fel... suck -.-

Cc

Hemmainstruktör
641 Inlägg
29 juni 2013
Testa med flaskan innan du river ner, kan funka men chansen är inte så stor.

Clubberns projekttråd

CC
26 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Får göra det! Tack för att du tog dig tid att svara på mina funderingar! smile

Cc

Hemmainstruktör
641 Inlägg
29 juni 2013
Inga problem, lycka till!

Clubberns projekttråd

CC
26 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Får göra det! Tack för att du tog dig tid att svara på mina funderingar! smile

Cc

1 277 Inlägg
30 juni 2013
Kan dock tillägga att om det inte blir bättre så är risken stor att det är tryckplattan då jag har haft flera bilar inne med samma symptom och problemet har varit tryckplattan.

Sök