29 juni 2013
Trådstartare
Har kopplat in en strömbrytare med en diod i sig inne i kupen för att kunna stänga av extraljusen nu under sommaren samt vid behov. Strömbrytaren ska enl spec klara 20amp.
Jag vet att man helst ska koppla in brytare på jord då brytare kan smälta om belastningen blir för stor, men det lyckas jag inte med då förra ägaren och han som monterade extraljusen har 4 stycken relän ... ett dubbelrelä och två singel relän.. tre till extraljusen och ett till positionsljusen i extraljusen och på något vänster så han denne kors och trippelkopplat jord hit och dit och jag få ingen ordning på det alls... har försökt koppla in mig på dom ställen jag kan och har lyckats antingen släcka positionsljusen eller en av extraljusen, men inte allt på samma gång hur jag än gör, så jag har istället kopplat in mig på + matningen från batteriet.
Frågan är nu hur stor är "risken" att något brinner upp?
Efter + på batteri sitter en 20 amp säk (30 innan men sänkte med tanke på brytarens max amp) sen går kabeln in i kupén och till brytaren och tillbaka, har även jordat brytaren för att få ström till dioden så den lyser när brytaren är tillslagen.
Sen går elen till första dubbelrelät och därifrån bryggkopplat till övriga relän.
Det som sedan drivs är 3 positionsljus a 5w samt 3 xenonljus på 35w.
Ballasterna är av speedstartervariant och har en kallstart på max 10 amp var (vilket bara varar någon sekund) sen går dom ner till 3.2 amp eller något sånt..
Änsålänge så funkar det med en 20 amp säkring men vet ju ej hur det blir när det är riktigt kallt ute iom startströmmen på då 30 amp tillsammans.
Så.. törs man köra med brytaren på + sidan?
Tack på förhand