3182
Sök

För lite ström > skadligt för slutsteget? + mer frågor!

18 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
Tja! Har lite frågor kring slutsteg!
Jag har alltså inte grejerna i bilen än utan det är inkopplat till datorn tills bilen är klar. Det är så att jag har en "omvandlare" (vet ej om det heter så) men iallafall så kopplar jag in den i väggen (230v) sedan får jag ut 0-30v till mitt slutsteg. (beroende på vad jag vrider om ratten till), har självklart vridit om den till runt 12-14v. Men mätarn sjunker när det är fet bas på och då mattas även "power" ljuset på steget.

1. Undrar ifall det är skadligt för slutsteget om det får för lite ström? Än så länge luktar det inte bränt men det skulle va surt ifall det gick sönder.

2. Ifall jag vrider ratten högre, t.ex till 20v, tar steget skada då pga för hög ström? För om jag vrider om det till 20v och det dunkar på så sjunker det till runt 12-14v när det dunkar på bra och då sedan stiger det till 20v igen när musiken inte är igång.

3. Hur funkar "protection"? (den röda lampan). är det när det kortsluts? Den har iallafall inte börjat lysa än. Borde inte den säga ifrån ifall steget får på tok för lite/för hög ström?

Fråga om basarna:
Har 2x GAS Silver GS1222 i en GAS GV212DB låda och GAS PRO600 steg (Får tillägga att jag är väldigt nöjd med det paketet)smile, iallafall så har elementen två talspolar. Kan man koppla om dem så att de inte tar lika mycket ström? Tror att de kopplade så att jag har 2ohms matning nu, om jag kopplar så att de får 4ohm (om det ens går, är inte så haj med det här med billjud än!), kommer strömförbrukning att minska? Eller är det bara så att det kommer att bli mindre effekt vilket leder till att jag kommer vilja höja musiken vilket leder till att steget får för lite ström igen? yikes

Tack!
Senast redigerat av VWcoupe (1 juli 2013)

10 287 Inlägg
1 juli 2013
I vissa fall kan det vara skadligt med för dålig/lite ström till slutsteg. Sätt ett bilbatteri som matar steget med en ansluten nätladdare så får du stabil(are) matning hemma.
Labba inte med att krana upp ett nätaggregat till för hög spänning.

"Protection" kan funka på olika sätt för olika steg. Men i princip så plockar en protectionkrets kortslutningar/låg impedans och för hög temperatur. Det kan dock finnas lösningar som tar många fler problem som hf på ingångar etc.

Kopplar man talspolarna i serie så går det mindre ström (och spelar inte lika högt).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
1 juli 2013
1. För lite ström till slutsteget är skadligt av den anledningen att i ett sånt fall sjunker även spänningen, steget får alltså lägre spänning när strömmen inte räcker till.

2. För hög spänning (tex 20 V i ditt fall) är normalt sett också skadligt för steget. Även fast spänningen sjunker när du spelar mycket bas så är ju grundspänningen för hög.

3. Åtminstone moderna slutsteg brukar ha både kortslutningsskydd och överspänningsskydd, hur hög spänning stegets skyddskretsar tillåter innan protection slår till varierar mellan olika slutsteg. Det borde stå i stegets manual om det finns överspänningsskydd, eventuellt står det även vid vilken spänning skyddet aktiveras.

Angående basarna så går det inte att få till 4 Ohms total impedans när alla talspolar används, 8 Ohm eller 0,5 Ohm går att få till. Ljudtrycket blir lägre om du kopplar till 8 Ohm, men steget drar mindre ström. smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
1 juli 2013
Man kan koppla dem i 2ohm åxå.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

21 761 Inlägg
1 juli 2013
Jo, men det hade han ju redan. Kanske skulle ha skrivit lite annorlunda ser jag nu. smile

18 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
Tack för svar allihop! Har precis "upptäckt" denna sida och jag måste säga att än så länge är den fantastiskt bra och de som svarar är ännu bättre! smile

Sök