Tja! Har lite frågor kring slutsteg!
Jag har alltså inte grejerna i bilen än utan det är inkopplat till datorn tills bilen är klar. Det är så att jag har en "omvandlare" (vet ej om det heter så) men iallafall så kopplar jag in den i väggen (230v) sedan får jag ut 0-30v till mitt slutsteg. (beroende på vad jag vrider om ratten till), har självklart vridit om den till runt 12-14v. Men mätarn sjunker när det är fet bas på och då mattas även "power" ljuset på steget.
1. Undrar ifall det är skadligt för slutsteget om det får för lite ström? Än så länge luktar det inte bränt men det skulle va surt ifall det gick sönder.
2. Ifall jag vrider ratten högre, t.ex till 20v, tar steget skada då pga för hög ström? För om jag vrider om det till 20v och det dunkar på så sjunker det till runt 12-14v när det dunkar på bra och då sedan stiger det till 20v igen när musiken inte är igång.
3. Hur funkar "protection"? (den röda lampan). är det när det kortsluts? Den har iallafall inte börjat lysa än. Borde inte den säga ifrån ifall steget får på tok för lite/för hög ström?
Fråga om basarna:
Har 2x GAS Silver GS1222 i en GAS GV212DB låda och GAS PRO600 steg (Får tillägga att jag är väldigt nöjd med det paketet)
, iallafall så har elementen två talspolar. Kan man koppla om dem så att de inte tar lika mycket ström? Tror att de kopplade så att jag har 2ohms matning nu, om jag kopplar så att de får 4ohm (om det ens går, är inte så haj med det här med billjud än!), kommer strömförbrukning att minska? Eller är det bara så att det kommer att bli mindre effekt vilket leder till att jag kommer vilja höja musiken vilket leder till att steget får för lite ström igen?
Tack!