2454
Sök

Byta växellåda och koppling i 200sx s13?

48 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
#1
Hej,

Behöver byta växellåda och koppling i min 200sx s13 (trimmad till ca 220hk). Växlarna kan vara sega att lägga i vid höga varvtal och knastrar till om man växlar ner till en lägre växel (så att varvtalet åker upp en bra bit).
Någon som vet vad det kan gå på, förslag på vad man ska byta till? Kanske någon verkstad i närheten av stockholm som är bra och som kan göra det åt mig? Är nämligen inte speciellt duktig på att mecka själv.

/Furstan

Ps. Bilen läggs upp på min sida så fort jag fixat bilder (har ingen digitalkamera)

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

48 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
#2
Har förresten och sökt men inte hittat något som tar upp ämnet på samma sätt som jag.

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

227 Inlägg
8 januari 2007
#3
Har du hört med folk på forumet på 200sx.nu (OBS för att skriva inlägg måste man vara medlem)..? Finns säkert någon som kan hjälpa dig där...!

Dum spiro, spero...

48 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#4
Ja, har kollat där o inte hittat nått. Är dock inte medlem, så jag kan inte heller fråga.
Senast redigerat av Furstan (8 januari 2007)

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

48 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
#5
Har tagit en närmare titt på guiden för att byta växellåda som finns på 200sx.nu och det verkar som om jag kan klara av det själv trots allt.

Men jag behöver fortfarande tips på komponenter och vart man kan köpa dem.

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

2 117 Inlägg
15 januari 2007
#6
Växellåda finns en till salu för 2000,- på http://web.200sx.nu/annonser/annons_bes … ukt=26991.

En sexpuckad sintermetall-koppling fungerar riktigt bra i våra bilar.
Finns hos Dalhems för vettig peng.
http://www.dalhems.com/


Byt växellådsoljan till Redlines olja. Den gör att du lättare får i växlarna.
http://www.redlineoil.se


Dessutom så gör ett motorstag underverk vid snabb växling vid höga varv. Motorn tiltar mindre och du missar inte växlingen. Finns bra universalstag hos
http://www.creatix.se/Shop/Application/ … hp?Id=1548


48 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
#7
Så jag ska alltså byta till en likadan växellåda som redan sitter? Hur mycket effekt klarar den? Kommer landa på närmare 300hk när jag är klar.

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

2 117 Inlägg
17 januari 2007
#8
Fungerar med original låda om du bara ska ha 300 hästar. Ska du över 350-400 måste du byta till något annat mera hållbart.


Flickspanare
728 Inlägg
17 januari 2007
#9
shogun skrev:
Fungerar med original låda om du bara ska ha 300 hästar. Ska du över 350-400 måste du byta till något annat mera hållbart.

Lånar litegrann här. Vad för växellåda har tänkt dig där? Är ute efter det själv till min 200sx -92. Skall palla drygt 500 hk. Tacksam för tips. Mvh Daniel 'VOLVOburniz'

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

48 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
#10
Shogun: Vad var det för koppling du menade? Har inte så mycket koll på vad man behöver och vad som ska förstärkas. Vet bara att det är lameller och lite annat smått och gått. big_smile

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

2 117 Inlägg
18 januari 2007
#11
Kopplingen först.
Du behåller hela kopplingen men tar bort själva lamellen som sitter inuti. Lyft på tryckplattan så ser du den därunder. Du ser den i projekt "byta växellåda".
http://web.200sx.nu/Projekt/TuningRemoveGearbox_S13.asp

Tryckplattan
http://web.200sx.nu/img/Gearbox_S13_37.jpg
Lamellen
http://web.200sx.nu/img/Gearbox_S13_41.jpg

Denna lamell byter du ut mot en som ser snarlik ut men istället för en hel ring av friktionsmaterial har sinterlamellen 6 st metallpuckar.
http://62.181.75.61/ProductPicture.aspx … b334da90e3

Ibland behövs en lätt avsvarvning av kontaktytan mellan lamellen och svänghjulet.
Ytterligare arbete skulle vara att lätta svänghjulet genom avsvarvning av något kilo men det gör man ju inte själv (behövs ju en svarv för detta).

Annars kan du byta ut hela kopplingspaketet men det brukar springa iväg ganska rejält i pris beroende på vad du köper. Glöm bort original lamell. Den slirar förr eller senare.


Växellådan.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … p;post=409

http://www.garaget.org/?car=16972

Jag har byggt om en z32-växellåda. Handlar i grund och botten om att flytta över flänsen från 200:ans sprängkåpa till z32:an.

Kapa bort båda flänsarna, fräsa ned ytorna till exakt höjdmått och plana dem samt centrera och svetsa. Dessutom behöver man en längre kardanaxel, växelspak och modifierat växellådsfäste. Återanvänd sista delen av original kardanaxel (anslutningen mot bakaxeln) och första delen av z32 kardanaxel-yoken (mot växellådan). Däremellan svetsas ett grovt rör som klarar av ca 10.000rpm (viktigt). Prata med Spalding i Göteborg. De är duktiga på detta.

Alla övriga delar som koppling svänghjul, startmotor mm passar rakt av vilket är bra eftersom de flesta som trimmar seriöst mycket (liksom jag) redan har köpt en kraftig koppling.
http://www.garaget.org/?car=16972&image=256815


48 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
#12
Tack för svaret smile

Så man behöver alltså inte byta tryckplattan också?

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

48 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
#13
Verkar som om det är nästan åtta tusen med tryckplatta och två tusen utan. Så det är ju inte precis någon liten prisskillnad

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

2 117 Inlägg
20 januari 2007
#14
Nej. Du behöver inte byta tryckplatta under förutsättning att den inte är trasig eller helt utsliten.


48 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
#15
Okej, då får jag ta mig en titt på den när jag tar isär allting. Tack så mycket för svaren big_smile

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

191 Inlägg
18 april 2007
#16
hitta koppling på www.pb-z.se . där kostar en koppling som är ca 76% starkare än orginal 2640kr, då får man tryckplatta, lamell och urtrampningslager. Är inte de bra? något att sattsa på? ja funderar på de till min smile

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

48 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
#17
Jag har bytt min nu och det gick väldigt smärtfritt. Skulle dock ha passat på att lyfta motorn med en gång eftersom jag ändå funderar på att göra det och det hela blir mycket lättare om man tar ut allt.
Det låter som ett väldigt bra pris, har ingen aning om det är bra eller inte dock. Jag har dock lärt mig att en ny tryckplatta inte behövs om den som sitter är fräsch. Min var visserligen skitkass men vi slipade upp den och det funkar kanon. Dragläget flyttade sig en aning men det blev bara bättre big_smile

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"


Sök