caromania skrev:
Jag undrar om det finns någon parallell mellan denna tråd och alla svar som man ser i felsökningstrådar "Har du kollat felkoder?" De senaste fem åren verkar det som om man glömt att det fortfarande är i bas och grund en förbränningsmotor som bygger på luft, bränsle, gnista. När då "kollafelkods-rådet" dyker upp när det handlar om bilar som går illa och är 20 år gamla och har gått 30.000 mil så blir jag ännu mer fundersam över vad ungdomarna idag faktiskt kan om bilar.
Hakar på här med ett exempel ur verklighetens bilverkstad.
Körde bulle för flera år sedan, denna bensinbil tände sin "motorlampa" och började gå på 3cylindrar.
Märkesverkstad uppsöktes då serviceavtal tecknats.
Felkodsläsare kopplades genast in utan någon övrig kontroll av gnista eller bränsletillförsel.
Koden sade: Katalysator trasig, den byttes direkt.
Motorlampa lös ändå.
Koden sade: Lambdasond trasig, byttes direkt även den.
Motorlampa lös ändå.
Koden sade: Tändspole cylinder 3 trasig, påbörjades byte, då upptäckte mekanikern att tändstiftets isolatorfot var trasig, den isolerade inte längre och därav tändes motorlampan.
Stiftet böts och bilen gick kanon igen.
Har flertalet exempel på denna OBDhysteri istället för systematiskt felsökande.
Med detta vill jag understryka vad caromania skrev, många "moderna" mekaniker klarar inte av att felsöka utan förlitar sig på datorn.
Den "gamla skolan" som jag själv tillhör börjar med att titta på bla stiftens färg, gnista, bränsletillförsel för att på så vis kunna isolera felets ursprung.
Givetvis är det smidigt att kunna koppla in en dosa som berättar var felet är men vi får ändå inte förkasta grunderna i felsökning.