20 juni 2013
Trådstartare
Hej! Jag är ny här på forumet och behöver eran hjälp!! Jag har en Seat Cordoba 1999 med AFT motor. När jag startar bilen vilket den gör väldigt lätt så har den ingen tomgång, den tvärdör om jag inte håller gas. När motorn har blivit varm (över choke temp) så går den perfekt på tomgång. Ska tillägga att när den är kall så tappar den inte bara tomgången utan den tvekar och går lite halvilla precis som att den inte chokar eller nåt. Men så fort tempen gått upp lite går bilen perfekt. Jag måste även hålla tomgången själv i några sekunder när jag startar den varm men efter dessa sekunder så går den perfekt på tomgång. Alltså kallstart ingen tomgång alls och halvtaskig gång till motorn fått lite temp sen går den perfekt och har perfekt tomgång. Vad f-n är det för fel????? Jag hade ett hål i vevhusvent slangen men har bytt den och har sökt efter andra vakumläckor utan resultat. Kan det vara tempgivaren, den styr väl chokning m.m vad jag förstår eller lambdasonden??? Men bilen går ju klockrent varm så har svårt att tänka mig lambdan. Lmm tror jag inte heller, har provat att dra ut den kontakten när bilen går sjäv på tomgång och då går den som en kratta så den funkar nog. Vad kan det vara????? Vore mycket tacksam för lite matnyttiga förslag och info ang detta!!!! Tack så mycket på förhand!!!