Jag kör själv BMW och lägger ingen vikt vid att kunna leka i halkan men föredrar ändå bakhjulsdrift, det är en fråga om tycke och smak men jag tycker drivningen bak ger bättre grepp och ett mindre nervöst beteende i halka. En del sätter säkert kaffet i halsen och börjar tänka på svansade bakvagnar och bilar som plötsligt vänder 180 grader vid en omkörning när man nämner bakhjulsdrift, halka och ett säkert beteende i samma mening men det hör trettio år gamla bilar till en modern BMW har inte kvar det beteendet alls.
E90 och E60 har en mycket effektiv stabilitetskontroll men inte ens om du stänger av det systemet helt blir det som en gammal BMW från 80-talet även utan livrem går de tryggt och stadigt, men med hjälpredorna avstängda får man självklart köra med förstånd om man vill slippa överraskningar för bakhjulsdrift har sina nackdelar precis som alternativen. Kör du försiktigt och med marginal på vintern är både en S80 och en BMW 3/5 halvt omöjliga att köra av vägen med.
Jag skulle därmed också valt en BMW i din sits, jag må vara lite partisk men tycker det är en mer komplett bil och efter att ha läst det du beskriver tror jag en femma passar din körstil bättre än trean. Volvo S80 däremot är en fin bil och kan kallas allt från stadig och bekväm till rejäl men inte körglad om du frågar mig, du åker i en S80 medan du kör en femma så upplever jag dem och vill du hitta körglädje i en Volvo får du gå ner till en S60 med lite större motor.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.