3163
Sök

Byta nipplar på slangar till bränslepumpen på SAAB 9-5

87 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
Jaha, då har man lyckats bryta sönder bägge plastnipplarna till bränslepumpen (jag är inte den första har jag hört)

Jag bor inte i Sverige och får nöja mig med att få tag på 2 begagnade nipplar som annars går att köpa på Mekonomen http://mekonomen.se/bil/reservdelar/bra … 4a198164sv

Men nu är det ju så att det inte är någon barnlek att få i nipplarna tydligen. Slangarna är stenhårda och man värmer de ganska ogärna med något varm då det är bensin man pysslar med. Men kanske värma i kokande vatten?

Tar hemskt gärna emot tips om du har några då det kommer ta några dagar innan jag får dem och kan byta.

Mången tack på förhand!

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.

866 Inlägg
1 juli 2013
varmluftspistol då kan du reglera värmen då den blir lagom mjuk men rekommenderar att sätta på en krympslang och en slangklämma ovanpå krympslangen och värma så den formar sig mot nippelen. klämman kan sitta kvar för säkerhets skull.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
1 juli 2013
Jag hade av returen i min, då tog jag en mässingshylsa som man stoppar i original plastslangen så den blir stadig nog för att dra en slang och klämma över utan att den deformerar sig.

Även dessa kan finnas på mekonomen eller liknande butik om man har tur, gjorde en liknande grej för massa år sen med delar från mekonomen men denna gång var det en arbetskamrat som hade såna låg i en låda.

Hylsan påminner lite om en liten pistolpatron i utseende.

- Time Attack -

87 Inlägg
14 juli 2013
Trådstartare
Jag har fått förslag att köpa en vanlig 8mm bensinslang och trä på pvc slangen coh nippeln och dra åt med slangklämmor. Det låter lite riskabelt, eller?

På SAAB forum sa någon också att man inte får värma slangen, för då kommer den inte att krympa sedan? Man ska försiktigt kunna knacka på den nya nippeln på pvc slangen?

Jag har 2 st av de där mässingsskarvarna du pratar om (en tydligen ditsatt tidigare, och en fick jag med en begagnad nippel) Men till den andra måste jag ha tag på en SAAB original pvc slang för att försöka trä på nippeln, och sedan skarva.

Hur får jag tag på original pvc slangen, då mässingsskarven verkar säkrare än att skarva med slangklämmor?
Senast redigerat av Matsaki (14 juli 2013)

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.

Sök