4022
Sök

Icke fungerande Kickdown, Mercedes 220 CDI -00

6 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Jag har problem med min kickdown som ej verkar fungera. Har testat den i olika hastigheter men inget händer när jag stämplar annat än att den sakta accelerar på samma växel.

Har även reagerat på att just växlingen till högsta växeln verkar ske lite tidigt då motorn saknar en hel del kraft i partiet 70-90 km/h.
Det känns ungefär som att turbon inte funkar just vid den hastigheten.

Det är en Mercedes 220 CDI -00 som gått ca 45000 mil.
Någon som har nån aning om vad det kan vara? Mekaniskt, elektroniskt?

Forummoderator
18 044 Inlägg
19 april 2011
Lådan är väl elektroniskt styrd på denna? Finns det nån lampa i instrument som ser ut som en växellåda? Lyser den på tändning? Slocknar när du startar?

Oljebyte kan vara bra i vilket fall som helst. Den har ju rullat en del. Så kanske den överlever ett tag till.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

606 Inlägg
19 april 2011
farsan hade en tät vacum ventil och då dog hans turbo lite då och då... det gjorde även så att kickdownen inte fungerade som den skulle och inte alls ibland... kolla det brukar bara sitta en liten vaccum ventil på nån slang :>

Kan det lagas ska det lagas! :)

6 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Lådan är väl elektroniskt styrd på denna? Finns det nån lampa i instrument som ser ut som en växellåda? Lyser den på tändning? Slocknar när du startar?

Oljebyte kan vara bra i vilket fall som helst. Den har ju rullat en del. Så kanske den överlever ett tag till.

Mvh
Alexander

Ingen varning nånstans och olja har jag för mig byttes nånstans vid 30-35000 mil. Ska dubbelkolla det dock.
tackar

6 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
jottosson skrev:
farsan hade en tät vacum ventil och då dog hans turbo lite då och då... det gjorde även så att kickdownen inte fungerade som den skulle och inte alls ibland... kolla det brukar bara sitta en liten vaccum ventil på nån slang :>

Det låter lite som det jag känner men det skumma är att det bara är just vid denna hastighet som det inträffar. Någon aning om vilken slang ventilen skulle kunna sitta på?  smile

606 Inlägg
19 april 2011
vet inte exakt men det var bara en liten plastslang typ... men en liten plastbula på... bör va ganska lätt att hitta ser ut som ett litet diesel filter typ

och har du kollat så att du inte har diesel läkage någonstans det kan även göra så att turbon tappar trycket och ger upp speciellt vid lite högre hastighet / gaspådrag  en mercedes 290 cdi -98 har detta problem en skruv på diesel pumpen är dålig så den läcker lite diesel och vid gasprådrag vid högre hastighet lägger turbon av och den blir allmänt seg dock en manuell detta så kan inte svara på kickdownen men låter ändå som en liknande symptom
Senast redigerat av jottosson (19 april 2011)

Kan det lagas ska det lagas! :)

Verkstadschef
46 Inlägg
5 juli 2011
Skulle be någon trevlig verkstad läsa av felkoderna på bilen.
Den typen av problem kan bero både på motorn och på växellådan så det är bra att få en aning om i vilken ände man ska leta

Jag har ganska mycket motordelar liggande till dessa om det skulle vara något du behöver

6 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
Lämnade in bilen på verkstad och fick en diagnos idag.
När de läst av felkoderna misstänker de att det är spjällen i insuget som är boven och då krävs det att man byter hela insuget sade de. 10 000 kr skulle det kosta mig isåfall.

Är inte alls intresserad av det då bilen inte är värd mycket mer men kostar detta jobb verkligen såhär mycket eller finns det något man skulle kunna göra själv?

Någon som har nån erfarenhet av samma problem?

/g

Verkstadschef
46 Inlägg
16 juli 2013
Stater mellan spjällen brukar lossna, kan gå att se underifrån men det är trångt.
demonstrera insikter och kolla över spjällen.
några timmars jobb men det kam det ju vara värt

Evildan
16 juli 2013
Jag hoppas att du inte lämnade in bilen när du beskrev felet 2011 och fick svar nu 2013?

Jaga begagnat på skrotarna och se vad dom kostar?
Senast redigerat av Evildan (16 juli 2013)

Sök