3195
Sök

Tips på verktyg till byte av länkarm och krängningshämmare

3 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
Jag har en V70 II som har fått "bra att veta" från besiktningen att länkarmslagringarna fram är slut, och att fastsättningen till krängningshämmaren är dålig.

Nu är jag sugen på att ge mig på detta själv istället för att lämna in den. Men för att fixa detta behöver jag lyfta upp bilen. Eftersom jag inte har, eller känner någon som har, en billyft så får jag åka till en gör det själv-mack och utföra reparationerna.

Nu till frågan. Kan någon ge mig en komplett uppsättning verktyg jag behöver för att åtgärda detta? Jag vill inte stå där några mil hemifrån och komma på att jag behöver det ena eller det andra.

Edit:
Jag byter hela länkarmarna, inte bara lagringar.
Senast redigerat av moriax (12 juni 2013)

604 Inlägg
13 juni 2013
Några blocknycklar till bultarna på insidan samt en bra brytspak. Brukar släppa på skruven till drivaxeln så att den innre knuten inte hoppar isär. Skall dras med moment egentligen men med lite känsla i armbågen så går den att dra utan. Den skall inte dras för hårt för då går den av.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

6 107 Inlägg
16 juni 2013
Hej!
Att byta länkarmar är lätt, åtminstone är det det på Audi 100 (-89).
Faktum är att det är lättare att byta om bilen står på marken, upphissad på bara det hjulet man ska byta länkarm på. Det är  lättare  att komma åt på det sättet.
17 och 19 nyckel behövs till Adiu 100, hur det är till Volvon vet jag inte men gissar att de kör med samma dimensioner på. Det behövs också  kopparhammare och brytjärn (kanske spett) för att pressa ner länkarms tappen ur sitt säte.Kopparpasta är också bra att ha liksom lite sprayolja. En liten hydraulisk domkraft är också ett måste!

22 Inlägg
18 juni 2013
kommer garanterat "jävlas" om det är första gången, så räkna med det värsta;)

En mutterknack är nästan ett måste, hyllsor, blocknycklar, hammare, nått att bryta med tex ett däckjärn eller kofot

Sen är det bara vana som underlättar, finns mängder med trix som underlättar men som inte går förklara med text.

451 Inlägg
18 juni 2013
Lossa drivaxeln och knacka ut den lite lätt så du inte drar isär inre knuten, dra inte den med någon mutterpicka, dra den med rätt moment

gänga inte snett när du sätter in bultarna till främre bussningen på länkarmen,

Har du ingen mek vana, så gör det inte själv, speciellt inte på en GDS hall

har bytt detta så många gånger att jag tappat räkningen, men fan asso dom är jobbiga och omständiga varje gång

Mvh

3 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
JUSTer skrev:
Lossa drivaxeln och knacka ut den lite lätt så du inte drar isär inre knuten, dra inte den med någon mutterpicka, dra den med rätt moment

har bytt detta så många gånger att jag tappat räkningen, men fan asso dom är jobbiga och omständiga varje gång

Mvh

Det är väl en första gång för alla, och det var det ju för dig med en gång i tiden. Hur ska man lära sig om man inte får göra?

6 630 Inlägg
18 juli 2013
moriax skrev:
JUSTer skrev:

Mvh

Det är väl en första gång för alla, och det var det ju för dig med en gång i tiden. Hur ska man lära sig om man inte får göra?

Visst är det så, men byta en länkarm är inte det lättaste som nybörjare. Ta hjälp utav någon som har vanan inne så kan bytet lösas på runt en timma.

De/Dem

Mekaniker
240 Inlägg
18 juli 2013
stabstag tar ca 5min per sida på verkstad, Länkarmarna tar ca 10min per sida. Jag skulle nog kosta på ett verkstads besök för att slippa slitet. MEN vill man lära sig sin egen bil är de bara att skruva på. smile
Lycka till.

Bil & Maskin i Munkfors AB.

Sök