29 juni 2013
Trådstartare
När man äntligen har flyttat från stan och ut på landet så måste man ju dra igång med ett projekt.
Som utgångsobjekt fick jag en volvo 145 exklusive motor och drivlina i utbyte mot en fyllning av gasflaskan till svetsen och en rekond av en redan fräsch volvo S90.
Om bilen.
1974 började den sitt liv som befälstaxi i försvarsmakten. 1991 blev den civil och för första gången tagen i trafik. 1993 köpte en god väns pappa bilen spontant för att dom hade kört fast med båtkärran och i den familjens ägo blev den kvar tills min vän nu bestämde sig för att han inte hade plats för den. Han är för övrigt designer på volvo bussar och ska hjälpa till med CAD-ritningar så fort man får någon spännande idé på något som ska byggas.
Vad ska jag göra med den då?
Först och främst ska bilen rensas och detta är i stort sett klart. Endast motor med tillhörande detaljer kvar att kasta ur.
Sen så ska den lagas upp i karossen.
-Hela fronten. (Skärmar och huv ska bytas till fräschare i metall alternativt glasfiber)
-Alla dörrar. (endast förardörren som MÅSTE bytas)
-Skärmkanter bak.
-Lite golv.
-lite rost runt bakre sidorutorna.
+All annan rost som går att finna...
När rosten är borta så händer följande.
-Måla om den i sin originalfärg M/90.
-Bygga om elsystemet från grunden. (Gamla, äckliga kablar och kontakter)
-Byta ut och uppgradera bromsarna.
-Byta ut och uppgradera fjädringen.
-Byta till 1031-axel med slungdiff.
-Sätta i besiktningsmotor (B230FT)
-Piffa upp hjulupphängningen fram.
-Regbesikta.
Inget är omöjligt men man måste ha realistiska delmål så till att börja med så ska karossen lagas och det ska vara klart innan septembers slut så att man slipper hålla på med den skiten när det börjar bli kallt och mörkt.
SEN kommer det roliga.
-Bygga inredning. (Första generationens instrumentbräda, rallystolar och lite annat)
-Bygga motor med tillhörande system.
Mitt mål med hela bygget är minst 300 häst på hjulen samt att öka på mina personliga färdigheter med bl.a TIG-svetsning och annat. Ska det göras så ska det göras ordentligt så allt ska göras i ordning grundligt.
Bilder kommer inom väldigt kort!
Senast redigerat av eXtrinity (17 juli 2013)