3396
Sök

Tempgivare C20ne (Opel Kadett)

313 Inlägg
11 mars 2005
Trådstartare
#1
Jag har ett stort problem som gör mig galen... Jag har en c20ne motor..

Jag har dragit av min kylvätsketempgivare... Hur fan ska ja lösa det? Den sitter ju precis över termostathuset...? Givaren är av mässing och gängorna av aluminium.. *hum*

Jag har redan testat med en "grisapick" eller vad det kallas för. en sådan vänster gängad stav... Men den jävlen gick av....
Där givaren gått av så sitter halva givaren kvar i gängorna om ni fattar.. Så jag tänkte skita i den för den höll tätt å ta den andra insexbulten ovanför å sätta en annan temp givare där. Men det insexhålet var totallt rundat.... så jag borrade ett litet hål igenom och det var där "grisapicken" gick av...

Hur ska ja lösa detta? Jag har ju absolut inte lust att lyfta motorn igen å ta den kamdrevet å allt för att byta huset som går under kamremmen...


Snälla hjälp mig någon...?


Evolution
1 627 Inlägg
12 mars 2005
#2
låter som du har ett ganska stort problem tyvär ingen bra lösning om det kanske inte går att bora ur hela

Fäll ner pungen och landa

4 Inlägg
12 mars 2005
#3
om jag fattat rätt så är det hela vattenloppet bakom kamremmen som du måste byta då altså.. bort med kamremen bara... fick min polare göra iaf när hans gick av har jag för mig..


313 Inlägg
12 mars 2005
Trådstartare
#4
nickegsi skrev:
om jag fattat rätt så är det hela vattenloppet bakom kamremmen som du måste byta då altså.. bort med kamremen bara... fick min polare göra iaf när hans gick av har jag för mig..

Men jag måste ju ta bort den dära jävla plaskåpan te kamremmen med.. sad Den är ju skruvad bakom kamdrevet... sad Men asså det vattenloppet det sitter inte anslutet te motorn  med packning eller nåt va? Den ansluts la bara med 2 vattenledningar vid typ generatorn....?


76 Inlägg
14 mars 2005
#5
jo, det finns en vattenkanal in i toppen och termostathuset går att byta med motorn på plats i bilen... Det är lite bökigt, men det går... Passande packning som är lätt att få tag på till det är termostatpackningen till volvo B21,B23,B230. Brukar finnas lösa sådana på OK... Det ska egentligen vara en O-ring 56*4mm, men dom är ganska jobbiga att få tag på... Jag kör själv på termostatpackning utan problem!
Senast redigerat av V8Rules (14 mars 2005)


313 Inlägg
15 mars 2005
Trådstartare
#6
V8Rules skrev:
jo, det finns en vattenkanal in i toppen och termostathuset går att byta med motorn på plats i bilen... Det är lite bökigt, men det går... Passande packning som är lätt att få tag på till det är termostatpackningen till volvo B21,B23,B230. Brukar finnas lösa sådana på OK... Det ska egentligen vara en O-ring 56*4mm, men dom är ganska jobbiga att få tag på... Jag kör själv på termostatpackning utan problem!

Jag bytte ju hela huset igår... lite småjävligt när motorn sitter på plats ja.. Men det gick.. Nä packningen hade Opel... smile 23 kr.. Lite saftigt för en liten ring.. men lika bra att byta den.. inte varje dag man ha borta den..


tack för svaret!


76 Inlägg
15 mars 2005
#7
bökigaste va slangarna vid generatorn, eller hur? har själv den maskin i min kadett 1,2 S -81:a... :p kör utan katten och hopplockat, modifierat originalsystem på det... tillsammans med volvo 740-spridare får jag väl ut 125-130Hk... ganska hyffsat i en 1030kg lätt bil utan trim!


313 Inlägg
16 mars 2005
Trådstartare
#8
V8Rules skrev:
bökigaste va slangarna vid generatorn, eller hur? har själv den maskin i min kadett 1,2 S -81:a... :p kör utan katten och hopplockat, modifierat originalsystem på det... tillsammans med volvo 740-spridare får jag väl ut 125-130Hk... ganska hyffsat i en 1030kg lätt bil utan trim!

Har du också en C20Ne motor i din? Min är ju en GT.. Villsäga lite mer tätstegad låda... smile  men jag har plockat bort oljekylaren.. Bara bökade...Har bekanta som har tagit bort den med.. INte så nödvändig till dom 115hk

Det är ju 115hk i 2.0.... Så du menar att du får upp till 125-130hk med 740 spridare? Det vill jag veta lite mer om så är du snäll smile))


76 Inlägg
17 mars 2005
#9
Japp! jag har den i en gammal -81 kadett caravan! Men jag fick inte ha den bilen "onlne" här för den ansågs för "skrotig"... Visst är det en del ytrost på den, men den är uppsvetsad och fräsch i plåten... Ytrosten ska fixas så fort det går att hålla på ute för jag har inget garage att hålla på i....

Framförallt kör jag utan katalysatorn.. det är där som jag har den mesta effektvinsten! Spridarna i sig höjer inte effekten speciellt, men dom har kapacitet att leverera mer bränsle än originalspridarna, så effekten ökar något... Har nog samma låda som dig, den känns väldigt tätstegad iafl! Hela paketet har jag hämtat från en -88 Kadett Caravan GSi som hade rostat sönder helt...


313 Inlägg
18 mars 2005
Trådstartare
#10
V8Rules skrev:
Japp! jag har den i en gammal -81 kadett caravan! Men jag fick inte ha den bilen "onlne" här för den ansågs för "skrotig"... Visst är det en del ytrost på den, men den är uppsvetsad och fräsch i plåten... Ytrosten ska fixas så fort det går att hålla på ute för jag har inget garage att hålla på i....

Framförallt kör jag utan katalysatorn.. det är där som jag har den mesta effektvinsten! Spridarna i sig höjer inte effekten speciellt, men dom har kapacitet att leverera mer bränsle än originalspridarna, så effekten ökar något... Har nog samma låda som dig, den känns väldigt tätstegad iafl! Hela paketet har jag hämtat från en -88 Kadett Caravan GSi som hade rostat sönder helt...

ok... jo det sitter likandan låga i gt och gsi 8v... Tror den heter f16... Dom är rätt täta i stegen.. jag har ju gjort om "propellern" på min med så jag ahr ju minskat lägerna ungeför 50% till smile) Nu är det tätt.. typ 2 cm mellan 1och 2:an.. smile


GSI
6 Inlägg
20 april 2007
#11
ok... jo det sitter likandan låga i gt och gsi 8v... Tror den heter f16... Dom är rätt täta i stegen.. jag har ju gjort om "propellern" på min med så jag ahr ju minskat lägerna ungeför 50% till ) Nu är det tätt.. typ 2 cm mellan 1och 2:an..


Propellern???

Hur gjorde du det ????

-Lev ditt eget liv för du ska dö din egen död-


Sök