Growe skrev:
Johan85 skrev:
UhrJr skrev:
Lite så är det nog.
Kolla bara på oljebytesintervallena på växellådorna. De äldre behöver man aldrig byta olja i enligt Saab (någon måste ha glömt bort vad en växellåda är)
De nyare har mer eller mindre samma innanmäte, och dessa håller utan problem.
ingen tillverkare byter olja i lådorna vilket är sjukt:S kör du cross ska du byta olja var 5e timme i lådan samt motorn på 4 taktarna. det går knappt 1 liter i lådan på en 2takt men i en bil går det inte så mycket mer heller och den byts aldrig:)
att motoroljan byt på 4takts cross är självklart då det är så liten volym och ingen kylning:)
jämför man en låda i en cross mot en bil så inser man varför en cross behöver ny olja i lådan.
en billåda släpper inte ifrån sig så mycket metallspån från dreven som det gör på en cross
på crossen är allt osynkat och raktskuret så det gör att dreven skaver loss rätt b ra med metall
medans en billåda har en syncring och sneskruvna drev som inte alls skaver på samma sätt.
åker man smallblocks vw motor så är det påfyllning av växellådan som gäller minst 2gånger om året
jag fyller var 3000mil alltså varannan service så det blir nästan gånger om året
fördelen är att man aldrig behöver oroa sig för att oljan blir förstörd
fast så pissar det olja ur deras lägsta punkt som råkar vara växelaxeln in i lådan
största anledningen att vissa har problem med saab motorerna medans andra aldrig har problem är hur bilen används.
man kan inte jämföra en bil som rullar 70-100mil i veckan med en som gör 70-100mil på en månad
det sliter så sjukt med korta intervallerna och saabs motorer slaggar igen totalt och först rasar turbon sen kommer lagrena
men går dom långa sträckor så blir oljan varm och man slipper problemet.
märks rätt tydligt hur mycket det spelar in på att motorn rullar långa sträckor.
lyfte ventilkåpan på våran seat för någon månad sen då den börjat läcka lite
den var som ny! men så rullar den minst 17mil om dagen
och får en riktig olja var 1500mil
en saab motor som får ny olja var 1500mil och går långa sträckor så håller både turbo och motor utan tvekan.
derför upplever många dom som olika hållbara