3967
Sök

Era egna erfarenheter av Audi A6 -05

13 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#1
Efter några trådstarter och läst andra trådar och tidningar om Audi, BMW 3 och 5 serien så blir nog vinnaren www.blocket.se/stockholm/Audi_A6_3_2_Qu … =9&w=2 ska fara och titta på den allt idag eller på onsdag men det lutar nog att bli ett köp.


Vad har ni för egna erfarenhet om den typen av bil?

Det enda negativet jag hitta om bilen va någon artikel på aftonbladet som handlade om -04 modellen men förutom det har jag bara läst positiva saker om bilen.
Senast redigerat av hellmix (23 juli 2013)


2 751 Inlägg
23 juli 2013
#2
hellmix skrev:
Efter några trådstarter och läst andra trådar och tidningar om Audi, BMW 3 och 5 serien så blir nog vinnaren www.blocket.se/stockholm/Audi_A6_3_2_Qu … =9&w=2 ska fara och titta på den allt idag eller på onsdag men det lutar nog att bli ett köp.


Vad har ni för egna erfarenhet om den typen av bil?

Det enda negativet jag hitta om bilen va någon artikel på aftonbladet som handlade om -04 modellen men förutom det har jag bara läst positiva saker om bilen.
Läser man tyska undersökningar så ligger just A6 modellen framför både 3-serie och 5-serie när det gäller skador etc,(menar alltså åt det positiva hållet)

Min har gått ca 8200 mil nu och det enda felet jag haft har varit att batteriet dog, fick ett nytt gratis dock.(detta var efter att nybilsgarantin gick ut)
Annars har det varit någon glödlampa som gått osv.

3.2 V6 hade jag avstått från enbart på grund av de dyra reparationskostnaderna IFALL motorn rasar, och det har hänt att dom rasat, ganska ofta faktiskt.

Problemet är den att det finns inte så jätte många roliga motorer i A6 enligt mig, 2.0T är väll mer ett ekonomiskt val, helt ok motor men inget speciellt, förvånande snabb för att vara i en sån stor bil, men som sagt inget fartmonster. 3.2V6 är säkert underbar, men just tanken på att den kan gå sönder samt att det kostar 60-70 lax smile

3.0 TFSI är ju den finaste motorn tycker jag, men den kostar också.
3.0TDI är givet val ifall man gillar diesel. Kostar också en del.

Who Djaa bless no man curse

13 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#4
DasAuto skrev:
hellmix skrev:
Efter några trådstarter och läst andra trådar och tidningar om Audi, BMW 3 och 5 serien så blir nog vinnaren www.blocket.se/stockholm/Audi_A6_3_2_Qu … =9&w=2 ska fara och titta på den allt idag eller på onsdag men det lutar nog att bli ett köp.


Vad har ni för egna erfarenhet om den typen av bil?

Det enda negativet jag hitta om bilen va någon artikel på aftonbladet som handlade om -04 modellen men förutom det har jag bara läst positiva saker om bilen.
Läser man tyska undersökningar så ligger just A6 modellen framför både 3-serie och 5-serie när det gäller skador etc,(menar alltså åt det positiva hållet)

Min har gått ca 8200 mil nu och det enda felet jag haft har varit att batteriet dog, fick ett nytt gratis dock.(detta var efter att nybilsgarantin gick ut)
Annars har det varit någon glödlampa som gått osv.

3.2 V6 hade jag avstått från enbart på grund av de dyra reparationskostnaderna IFALL motorn rasar, och det har hänt att dom rasat, ganska ofta faktiskt.

Problemet är den att det finns inte så jätte många roliga motorer i A6 enligt mig, 2.0T är väll mer ett ekonomiskt val, helt ok motor men inget speciellt, förvånande snabb för att vara i en sån stor bil, men som sagt inget fartmonster. 3.2V6 är säkert underbar, men just tanken på att den kan gå sönder samt att det kostar 60-70 lax smile

3.0 TFSI är ju den finaste motorn tycker jag, men den kostar också.
3.0TDI är givet val ifall man gillar diesel. Kostar också en del.
Just det där att motorn kan rasa läste jag på Aftonbladet men då pratade de bara om Audi A6 från -04. Då antog jag i de senare modellerna så hade man åtgärdat det felet.


2 751 Inlägg
23 juli 2013
#5
hellmix skrev:
DasAuto skrev:
hellmix skrev:
Efter några trådstarter och läst andra trådar och tidningar om Audi, BMW 3 och 5 serien så blir nog vinnaren www.blocket.se/stockholm/Audi_A6_3_2_Qu … =9&w=2 ska fara och titta på den allt idag eller på onsdag men det lutar nog att bli ett köp.


Vad har ni för egna erfarenhet om den typen av bil?

Det enda negativet jag hitta om bilen va någon artikel på aftonbladet som handlade om -04 modellen men förutom det har jag bara läst positiva saker om bilen.
Läser man tyska undersökningar så ligger just A6 modellen framför både 3-serie och 5-serie när det gäller skador etc,(menar alltså åt det positiva hållet)

Min har gått ca 8200 mil nu och det enda felet jag haft har varit att batteriet dog, fick ett nytt gratis dock.(detta var efter att nybilsgarantin gick ut)
Annars har det varit någon glödlampa som gått osv.

3.2 V6 hade jag avstått från enbart på grund av de dyra reparationskostnaderna IFALL motorn rasar, och det har hänt att dom rasat, ganska ofta faktiskt.

Problemet är den att det finns inte så jätte många roliga motorer i A6 enligt mig, 2.0T är väll mer ett ekonomiskt val, helt ok motor men inget speciellt, förvånande snabb för att vara i en sån stor bil, men som sagt inget fartmonster. 3.2V6 är säkert underbar, men just tanken på att den kan gå sönder samt att det kostar 60-70 lax smile

3.0 TFSI är ju den finaste motorn tycker jag, men den kostar också.
3.0TDI är givet val ifall man gillar diesel. Kostar också en del.
Just det där att motorn kan rasa läste jag på Aftonbladet men då pratade de bara om Audi A6 från -04. Då antog jag i de senare modellerna så hade man åtgärdat det felet.
Av Nordic Audi att döma så har flertal andra även nyare haft samma problem. Jag hade avstått. Sen o andra sidan är det ingen som reggar sig på ett forum och skriver "hej alla jag har kört 20k mil utan problem big_smile"

Man hittar det man söker efter helt enkelt. Ska du ha stor motor satsa på 3.0TDI, den är underbar!

Who Djaa bless no man curse

13 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#6
Va i början osäker om jag skulle ta den här bilen men efter jag har pratat med ägaren så blir det där här bilen för han säger att han har följt service intervallerna som man ska och följt bilmanualen vilken typ av olja man ska ha etc samt serviceboken är komplett ifylld så det borde vara hyfsat lugnt.

Men självklart kommer jag att kolla upp extra noga på bilen att de inte finns så kallade *dolda* fel.

Samt ägaren lät lite nedstämd att han måst sälja bilen eftersom han har skaffat barn och måst ha kombi istället men självklart kan det vara ett försäljnings knep.

Men jag har läst att om man följer service intervallerna noggrant och motorn rasar ändå så brukar Audi betala reparationen som good will.


2 751 Inlägg
23 juli 2013
#7
Ja alltså om man bortser från ryktena vilka är till en viss del befogade så är A6 ganska så bekymmerslös bil.
Men kolla så att bilen är servad med 1500mil och inte Longlife.

Goodwill får du nog inte om bilen har passerat många mil, de flesta försäkringarna täcker ganska så mycket upp till 15k mil.

Who Djaa bless no man curse

2 751 Inlägg
23 juli 2013
#8
Bilen ser jävligt nice ut annars smile

Who Djaa bless no man curse

13 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#9
Ska kolla upp det det enda han sa att han skickade in den på verkstad så fort bilen varna om service. Och jag vet inte när bilarna varnar just för service om det är vid 1500mil eller vid 3000mil.


2 751 Inlägg
23 juli 2013
#10
hellmix skrev:
Ska kolla upp det det enda han sa att han skickade in den på verkstad så fort bilen varna om service. Och jag vet inte när bilarna varnar just för service om det är vid 1500mil eller vid 3000mil.
Vanligtvis sätter dem bilarna på longlife, alltså 3000mil, men det betyder inte att bilen hinner gå 3000mil innan det varnar för service, det har att göra med kallstarter, kortsträckor etc etc som sensorn räknar ut.

Jag har haft min på longlife tills nu, och har inte passerat mer än 2k mil från olika servicetillfällen.

Nu har jag börjat serva var 1200mil ungefär. Har den fortfarande inställd på longlife men byter olja och oljefilter själv en gång emellan.

Who Djaa bless no man curse

13 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#11
Va idag in till Möller bil och frågade om motorvärmare till den samtidigt gjorde jag så att de kollade upp bilen till mig och det visa sig att den har gått på longlife service ca 3000mil mellan varje. Men fick då se att den sista service som är dokumenterat är 5000mil efter föregående så den har gått 2000mil längre en rekommenderat samt 2009 ca:6-7000mil sen så hade han ochså rivit ut motorn och kamaxlar/kamkedjor och den summan gick på ca 60tusen innan det hade det varit lite andra saker som har gått på 20tusen. Så börjar fundera på vad bilen har varit med om.


2 751 Inlägg
23 juli 2013
#12
hellmix skrev:
Va idag in till Möller bil och frågade om motorvärmare till den samtidigt gjorde jag så att de kollade upp bilen till mig och det visa sig att den har gått på longlife service ca 3000mil mellan varje. Men fick då se att den sista service som är dokumenterat är 5000mil efter föregående så den har gått 2000mil längre en rekommenderat samt 2009 ca:6-7000mil sen så hade han ochså rivit ut motorn och kamaxlar/kamkedjor och den summan gick på ca 60tusen innan det hade det varit lite andra saker som har gått på 20tusen. Så börjar fundera på vad bilen har varit med om.
Precis det jag menar, de motorerna har inget gott rykte.
Alla motorer har visserligen problem men just 3.2 V6 får en o annan att sova dåligt om nätterna smile

Ponera att samma strul skulle hända dig, vill du verkligen ge 80% av bilens värde på en ny motor smile

Who Djaa bless no man curse

13 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#13
Men borde det inte vara lite bättre saker nu i motorn eftersom servicen gjorde 2009.

Behöver man lyfta ur motorn för att byta kamkedjorna?


2 751 Inlägg
23 juli 2013
#14
hellmix skrev:
Men borde det inte vara lite bättre saker nu i motorn eftersom servicen gjorde 2009.

Behöver man lyfta ur motorn för att byta kamkedjorna?
Jag har faktist ingen aning angående det, de bästa är att du blir medlem i Nordic Audi, finns några som varit med om det, dock har dom ju uppgraderat kejdespännaren, det är den som är den svaga länken, går den paj under tiden du kör så kan du hälsa hem till den motorn.

Who Djaa bless no man curse

1 798 Inlägg
23 juli 2013
#15
nya bilar är bekväma och säkra men kvalitet nja de tycker ja inte antas väl att alla byter var 3 år

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

13 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#16
Har regat mig nu på den sidan. Men är osäker på om jag ska se service historien från positiva eller negativa sidan.

Positiva är ju att om jag sköter bilen ordentligt så kan jag slippa så dyra problem i framtiden.

Negativa är att de problemen kan återkomma och då har man så dyr räkning att vänta på.


2 751 Inlägg
23 juli 2013
#17
hellmix skrev:
Har regat mig nu på den sidan. Men är osäker på om jag ska se service historien från positiva eller negativa sidan.

Positiva är ju att om jag sköter bilen ordentligt så kan jag slippa så dyra problem i framtiden.

Negativa är att de problemen kan återkomma och då har man så dyr räkning att vänta på.
Skapa en tråd och berätta allt som du vet, finns några med samma motor där.

Who Djaa bless no man curse

13 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#18
Då har man köpt bilen och första intrycket är att det va nog det bästa köp jag har gjort.

Tyst, skön att köra och drar inte så mycket bränsle som jag trodde den skulle göra.


Så är riktigt nöjd för tillfället enda negativa är lite lackskador som kommer att åtgärdas nästa år.



Sök