4222
Sök

Volvo 1041 axel (slungdiff) som enhjular, svetsa/byta diff?

Large Cap
1 816 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
Tjo!

Har en 945 Turbo med 1041 bakaxeln = slungdiff. Har haft Volvos med slungdiff tidigare och dom har diffat upp till runt 40-50 Km/h på bägge hjulen medans min nuvarande enbart diffar på Vänster bakhjul...

Går det att svetsa en 1041/slungdiff så den diffar på bägge hjulen eller är det lättare att byta hela axeln till en 1031 som man i sin tur svetsar?

87 Inlägg
24 juli 2013
de går att svetsa ahl84 har gjort de på sin slungdiff smile

58 Inlägg
24 juli 2013
varför skulle de inte gå att svetsa? big_smile

Large Cap
1 816 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
grindborg2 skrev:
de går att svetsa ahl84 har gjort de på sin slungdiff smile

B00DE skrev:
varför skulle de inte gå att svetsa? big_smile

Fint wink Hur svetsar man en slungdiff då? smile Jämfört med en vanlig diff så att säga.. För dom ser ju lite annorlunda ut smile

58 Inlägg
24 juli 2013
ojsan såg lite annorlunda ut wink

Avstängd
1 418 Inlägg
25 juli 2013
Westergren skrev:
Tjo!

Har en 945 Turbo med 1041 bakaxeln = slungdiff. Har haft Volvos med slungdiff tidigare och dom har diffat upp till runt 40-50 Km/h på bägge hjulen medans min nuvarande enbart diffar på Vänster bakhjul...

Går det att svetsa en 1041/slungdiff så den diffar på bägge hjulen eller är det lättare att byta hela axeln till en 1031 som man i sin tur svetsar?

du kan ju öppna locket och titta hur fjädern till vikten ser ut så den inte gått av.
svetsa en slungdiff kan man göra genom att svetsa fast vikten i inneläge så den aldrig åker ut = låser på båda hjulen i vilka farter som helst:)

hela tanken med slungdiffen är att det ska vara en mekanisk antispinn därför låser den bara upp till 40km/h i original utförande

87 Inlägg
25 juli 2013
trodde inte du ville åka svetsdiff johan big_smile men de är roligt och däck är ju färskvara wink

Large Cap
1 816 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
Johan85 skrev:
Westergren skrev:
Tjo!

du kan ju öppna locket och titta hur fjädern till vikten ser ut så den inte gått av.
svetsa en slungdiff kan man göra genom att svetsa fast vikten i inneläge så den aldrig åker ut = låser på båda hjulen i vilka farter som helst:)

hela tanken med slungdiffen är att det ska vara en mekanisk antispinn därför låser den bara upp till 40km/h i original utförande

Tackar för infon! smile får ta o kika hur den där fjädern ser ut och sedan svetsa vikten.

grindborg2 skrev:
trodde inte du ville åka svetsdiff johan big_smile men de är roligt och däck är ju färskvara wink

Precis wink har du lust att hjälpa mig med svetsa? big_smile

87 Inlägg
25 juli 2013
kan höra med ahl idag de är han som svetsar mina axlar smile och nästa vecka vet jag att vi ska ner och svetsa min och robins axel så man kan sladda på skogenracing 5kampen smile

87 Inlägg
25 juli 2013
smsar dej efter jag pratat med han , har du 3030 på slutet? smile

Large Cap
1 816 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
grindborg2 skrev:
kan höra med ahl idag de är han som svetsar mina axlar smile och nästa vecka vet jag att vi ska ner och svetsa min och robins axel så man kan sladda på skogenracing 5kampen smile

grindborg2 skrev:
smsar dej efter jag pratat med han , har du 3030 på slutet? smile

Fint big_smile jajjemen det har jag smile

87 Inlägg
25 juli 2013
fint då hör jag av mej när jag pratat med han smile

Sök