Jag ska byta kamremssats och passar då på att byta drivremmen oxå, men vet inte vilken längd jag ska välja.
Finns tydligen flera alternativ.
Tänkte beställa från skruvat.se och där fanns det ett gäng att välja mellan.
Har kollat biltema och mekonomen för att jämföra vad de hade för längd till min motor, men var 2st väldigt olika längd på remmarna, när jag sökte på mitt regnr!
Enligt Biltemas hemsida ska jag ha en rem på 1270mm. (Enda alternativet där) Fast den hade bara spår på ena sidan enligt deras bild, min rem har spår på båda sidorna.
På Mekonomens sida kom det upp flera alternativ, men kom fram till att jag ska ha en 1841mm enligt dom.
Nån av er som vet vilken längd det är jag ska ha ?
På skruvat.se hittade jag inte ens någon rem som var 1841mm lång, men finns en som är 1838mm. De hade även en på 1270mm som passar enligt biltema, men på den står det till bilar utan AC och har ju AC på min, så biltemas rekommenderade längd verkar iaf inte passa.
Mailade skruvat.se och frågade dom om vilken längd jag skulle ha, vilket de skriver att man kan göra om man är osäker på vad som passar, men de hänvisade mig till Volvo…..
Funderar även på om jag ska byta spännrullen till drivremmen.?
Ska den glappa något, eller är den dålig om den glappar ?
Den låter ingenting när den snurrar, är helt tyst. En dålig spännrulle brukar ju annars låta en del.
Är det denna jag ska ha isåfall?:
http://www.skruvat.se/Spannare-kilrem-d … 20132.aspx Eller går det att bara byta själva rullen?
Ser ut ungefär som den som sitter på nu, fast på den sitter det en 14mm bultskalle på hjulet.
Den som sitter på motorn nu ser ut som denna:
Drivremmen är till AC, servo, generator. (Se bild nedan)
Volvo V70 1999
Motor: B5254S (165hk)
Motornr: 1584294
//Marcus