3392
Sök

Köpråd; Jeep Grand Cherokee 2.7 Diesel

3 292 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, en sån funderar jag på att köpa.. men undrar lite ang fel och brister och svaga punkter o vad man ska akta sig för osv osv.. det är alltså den modellen med 2.7 liters Mercedes motor jag kommer köpa i sånna fall.. troligen årgång mellan 2002-2004 eller nåt sånt.. pris runt 55-70 tusen och troligen 18-25 tusen mil på mätaren.

Funderar även på nån form av trimbox till denna åxå för att få ner bränsleförbrukningen något och så förstås lite mer hästar. För nackdelar med det ?

Hur är drivlinan på dessa bilar men ovan angivet miltal på mätaren ?

Önskar gärna tips på för och nackdelar och så inför ett ev köp..


Ev köp kommer nog ske ganska så snart..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
18 013 Inlägg
26 juli 2013
#2
Danne_1977 skrev:
Som rubriken lyder, en sån funderar jag på att köpa.. men undrar lite ang fel och brister och svaga punkter o vad man ska akta sig för osv osv.. det är alltså den modellen med 2.7 liters Mercedes motor jag kommer köpa i sånna fall.. troligen årgång mellan 2002-2004 eller nåt sånt.. pris runt 55-70 tusen och troligen 18-25 tusen mil på mätaren.

Funderar även på nån form av trimbox till denna åxå för att få ner bränsleförbrukningen något och så förstås lite mer hästar. För nackdelar med det ?

Hur är drivlinan på dessa bilar men ovan angivet miltal på mätaren ?

Önskar gärna tips på för och nackdelar och så inför ett ev köp..


Ev köp kommer nog ske ganska så snart..

Den är trött och drar över litern. Men fungerar bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 292 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
#3
Dieselsmurfen skrev:
Danne_1977 skrev:
Som rubriken lyder, en sån funderar jag på att köpa.. men undrar lite ang fel och brister och svaga punkter o vad man ska akta sig för osv osv.. det är alltså den modellen med 2.7 liters Mercedes motor jag kommer köpa i sånna fall.. troligen årgång mellan 2002-2004 eller nåt sånt.. pris runt 55-70 tusen och troligen 18-25 tusen mil på mätaren.

Funderar även på nån form av trimbox till denna åxå för att få ner bränsleförbrukningen något och så förstås lite mer hästar. För nackdelar med det ?

Hur är drivlinan på dessa bilar men ovan angivet miltal på mätaren ?

Önskar gärna tips på för och nackdelar och så inför ett ev köp..


Ev köp kommer nog ske ganska så snart..

Den är trött och drar över litern. Men fungerar bra.

Jo att den är trött visste jag nästan redan.. därför tänkte jag på nån form av trimbox eller nåt sånt, blir ju både piggare och snålare big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

466 Inlägg
27 juli 2013
#4
Danne_1977 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Danne_1977 skrev:
Som rubriken lyder, en sån funderar jag på att köpa.. men undrar lite ang fel och brister och svaga punkter o vad man ska akta sig för osv osv.. det är alltså den modellen med 2.7 liters Mercedes motor jag kommer köpa i sånna fall.. troligen årgång mellan 2002-2004 eller nåt sånt.. pris runt 55-70 tusen och troligen 18-25 tusen mil på mätaren.

Funderar även på nån form av trimbox till denna åxå för att få ner bränsleförbrukningen något och så förstås lite mer hästar. För nackdelar med det ?

Hur är drivlinan på dessa bilar men ovan angivet miltal på mätaren ?

Önskar gärna tips på för och nackdelar och så inför ett ev köp..


Ev köp kommer nog ske ganska så snart..

Den är trött och drar över litern. Men fungerar bra.

Jo att den är trött visste jag nästan redan.. därför tänkte jag på nån form av trimbox eller nåt sånt, blir ju både piggare och snålare big_smile

Hör av dig så fixar jag nått nice åt dig så är den inte slö sen wink

Christer *Dieselkungen*

3 292 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
#5
Ghost Rider skrev:
Danne_1977 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Den är trött och drar över litern. Men fungerar bra.

Jo att den är trött visste jag nästan redan.. därför tänkte jag på nån form av trimbox eller nåt sånt, blir ju både piggare och snålare big_smile

Hör av dig så fixar jag nått nice åt dig så är den inte slö sen wink

Intressant.. vad har du att erbjuda som passar modellen med 2.7 liters motorn och 163 hästar orginal ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

466 Inlägg
27 juli 2013
#6
Skicka mig ett pm så svarar jag där

Christer *Dieselkungen*

1 436 Inlägg
28 juli 2013
#7
Danne_1977 skrev:
Som rubriken lyder, en sån funderar jag på att köpa.. men undrar lite ang fel och brister och svaga punkter o vad man ska akta sig för osv osv.. det är alltså den modellen med 2.7 liters Mercedes motor jag kommer köpa i sånna fall.. troligen årgång mellan 2002-2004 eller nåt sånt.. pris runt 55-70 tusen och troligen 18-25 tusen mil på mätaren.

Funderar även på nån form av trimbox till denna åxå för att få ner bränsleförbrukningen något och så förstås lite mer hästar. För nackdelar med det ?

Hur är drivlinan på dessa bilar men ovan angivet miltal på mätaren ?

Önskar gärna tips på för och nackdelar och så inför ett ev köp..


Ev köp kommer nog ske ganska så snart..

Den är pigg och drar under litern. Fungerar bra.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

3 292 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#8
Caffe skrev:
Danne_1977 skrev:
Som rubriken lyder, en sån funderar jag på att köpa.. men undrar lite ang fel och brister och svaga punkter o vad man ska akta sig för osv osv.. det är alltså den modellen med 2.7 liters Mercedes motor jag kommer köpa i sånna fall.. troligen årgång mellan 2002-2004 eller nåt sånt.. pris runt 55-70 tusen och troligen 18-25 tusen mil på mätaren.

Funderar även på nån form av trimbox till denna åxå för att få ner bränsleförbrukningen något och så förstås lite mer hästar. För nackdelar med det ?

Hur är drivlinan på dessa bilar men ovan angivet miltal på mätaren ?

Önskar gärna tips på för och nackdelar och så inför ett ev köp..


Ev köp kommer nog ske ganska så snart..

Den är pigg och drar under litern. Fungerar bra.

Ska se lite hur dom är.. har aldrig kört nån så jag vet inte.. står ju mellan Jeep och XC90 kan jag säga

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 juli 2013
#9
Tittar man på tyska Spritmonitor ligger snittet för 70st bilar på 11.22L/100km och då skall man komma ihåg att Tyskland har bättre diesel än den vi har i Sverige, bättre i form av högre energiinnehåll per liter vilket ger lägre förbrukning, så på svensk diesel blir förbrukningen högre.

Jag tror inte man skall räkna med 1L/mil eller därunder för en 2.7 CRD om man inte vill besviken, sedan är frågan om en bil som gör 0-100km/h på närmre tolv sekunder kan kallas pigg men det räcker gott till vardags åtminstone och det är väl viktigare?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 436 Inlägg
29 juli 2013
#10
Rquired skrev:
Tittar man på tyska Spritmonitor ligger snittet för 70st bilar på 11.22L/100km och då skall man komma ihåg att Tyskland har bättre diesel än den vi har i Sverige, bättre i form av högre energiinnehåll per liter vilket ger lägre förbrukning, så på svensk diesel blir förbrukningen högre.

Jag tror inte man skall räkna med 1L/mil eller därunder för en 2.7 CRD om man inte vill besviken, sedan är frågan om en bil som gör 0-100km/h på närmre tolv sekunder kan kallas pigg men det räcker gott till vardags åtminstone och det är väl viktigare?

Jo var mest ett svar på uttömmande dieselsmurfens inlägg, men den Grand med Mercasnurra jag bekantade mig med drog 0.9 i snitt. Förvisso gick den säkert 60% 90-väg men ändå. Sedan har den lite turbolaggkänsla men annars piskar den på tillräckligt, vilket också är en subjektiv bedömning.

Men efter att ha kört både XC90 och Granden med dieselsnurra skulle jag lätt ta Granden.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

3 292 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#11
Caffe skrev:
Rquired skrev:
Tittar man på tyska Spritmonitor ligger snittet för 70st bilar på 11.22L/100km och då skall man komma ihåg att Tyskland har bättre diesel än den vi har i Sverige, bättre i form av högre energiinnehåll per liter vilket ger lägre förbrukning, så på svensk diesel blir förbrukningen högre.

Jag tror inte man skall räkna med 1L/mil eller därunder för en 2.7 CRD om man inte vill besviken, sedan är frågan om en bil som gör 0-100km/h på närmre tolv sekunder kan kallas pigg men det räcker gott till vardags åtminstone och det är väl viktigare?

Jo var mest ett svar på uttömmande dieselsmurfens inlägg, men den Grand med Mercasnurra jag bekantade mig med drog 0.9 i snitt. Förvisso gick den säkert 60% 90-väg men ändå. Sedan har den lite turbolaggkänsla men annars piskar den på tillräckligt, vilket också är en subjektiv bedömning.

Men efter att ha kört både XC90 och Granden med dieselsnurra skulle jag lätt ta Granden.

Fast XC90 har ju en stabilare känsla och har trevligare och mer intressant inredning, skulle lätt tänka mig att kvalitén är bättre på XC90 åxå faktiskt, XC90 och 2.7 Grand har ju i stort sätt lika antal hästar, endå tror jag att XC går bättre, vet inte varför jag tror det men det känns bara så, det kan ju vara så att Mercedesmotorn passar sig riktigt bra i Grand och att den faktiskt går lika bra som XC90..

Ska iväg o kolla på en XC90 idag.. ska göra mig en bedömning och återkommer senare med info...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 436 Inlägg
29 juli 2013
#12
Danne_1977 skrev:
Caffe skrev:
Rquired skrev:
Tittar man på tyska Spritmonitor ligger snittet för 70st bilar på 11.22L/100km och då skall man komma ihåg att Tyskland har bättre diesel än den vi har i Sverige, bättre i form av högre energiinnehåll per liter vilket ger lägre förbrukning, så på svensk diesel blir förbrukningen högre.

Jag tror inte man skall räkna med 1L/mil eller därunder för en 2.7 CRD om man inte vill besviken, sedan är frågan om en bil som gör 0-100km/h på närmre tolv sekunder kan kallas pigg men det räcker gott till vardags åtminstone och det är väl viktigare?

Jo var mest ett svar på uttömmande dieselsmurfens inlägg, men den Grand med Mercasnurra jag bekantade mig med drog 0.9 i snitt. Förvisso gick den säkert 60% 90-väg men ändå. Sedan har den lite turbolaggkänsla men annars piskar den på tillräckligt, vilket också är en subjektiv bedömning.

Men efter att ha kört både XC90 och Granden med dieselsnurra skulle jag lätt ta Granden.

Fast XC90 har ju en stabilare känsla och har trevligare och mer intressant inredning, skulle lätt tänka mig att kvalitén är bättre på XC90 åxå faktiskt, XC90 och 2.7 Grand har ju i stort sätt lika antal hästar, endå tror jag att XC går bättre, vet inte varför jag tror det men det känns bara så, det kan ju vara så att Mercedesmotorn passar sig riktigt bra i Grand och att den faktiskt går lika bra som XC90..

Ska iväg o kolla på en XC90 idag.. ska göra mig en bedömning och återkommer senare med info...

Gör så, jag tror vi får enas om att vi tycker olika. smile

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.


Sök