3296
Sök

Volvo v40 2004 2,0t chippa, nån idé? även fråga ang stereo

36 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
#1
Tjo, håller på att förhandla om en v40 just nu, 2,0T 163hk .. funderar på chip men är det värt det och vilka chip/försäljare är bra resp. kass. bor i trollhättan så geografisk närhet är ju alltid bra.

Vad vinner jag på att på att montera en 2-2,5" halvsats från tex. simons? är det värt pengarna.. rätt ny på området så alla tips om mod är uppskattade.

Vill även byta från den tråkiga cd/kasset orginal spelare till nått roligare som i alla fall klarar mp3 men efter som original tar upp betydligt större volym i panelen än en vanlig bilstereo undrar jag vad man kan byta mot utan att det ser allt för jädra miffo ut.

Tacksam för alla tips och varningar i övrtigt gällande just Volvo V40 2,0t (2004 om det nu spelar nån större roll vilken årsm. det är) big_smile

Det spelar ingen roll hur man trimmar en bil, sitter skit bakom ratten kan till och med en Saab dra vilket "vrålåk" som helst

19 Inlägg
7 april 2007
#2
Eftersom du bor i Trollhättan så är Autotech det självklara valet för dig. Du kommer märka stor skillnad mot orginal om du chippar bilen. Ett 2.5" avgassystem kommer inte göra så stor skillnad annat än att det låter lite mer.

Hålet som blir när du byter ut orginalstereon fyller du ut med ett fack som du kan köpa som orginaltillbehör hos Volvo.


med lem
1 925 Inlägg
7 april 2007
#3
eller så gör du bara t-kors ! kostar ca 30 kr smile 

gjorde det på min systers killes v40 (00) 2.0T och han drog iaf en t4 efter jag gjort t-kors på den smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 827 Inlägg
7 april 2007
#4
Det där med T-kors...

Har någon dragit sin bil med bredbandslambda efteråt? Jag har svårt att tro att den inte går snålt som fan då du har höjt laddtrycket utan att öka soppan alls, vilket iaf ett chip gör.

Nej, inget bonnmeck... Se till att din bil håller.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

36 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
#5
Eisenhut skrev:
Det där med T-kors...

Har någon dragit sin bil med bredbandslambda efteråt? Jag har svårt att tro att den inte går snålt som fan då du har höjt laddtrycket utan att öka soppan alls, vilket iaf ett chip gör.

Nej, inget bonnmeck... Se till att din bil håller.

jo tack, bilen ligger i överkant på tilltänkt budget så hålla får den allt göra.
Man har ju hört både att chip är bra dom F och att det bara är lögn bluff å båg men jag får väl snacka med killarna på Autotech, ligger ca 20 sekunder från jobbet med bil tongue

Det spelar ingen roll hur man trimmar en bil, sitter skit bakom ratten kan till och med en Saab dra vilket "vrålåk" som helst

1 827 Inlägg
7 april 2007
#6
Låt mig vara helt klar med min ståndpunkt...

Jag gillar inte chip, då den inte är optimerad till din bil utan till en annan likadan, detta kan betyda att du fått en mapp som inte passar just din bil, både vad gäller utrustning med avgas mm mm, och att den inte är mappad till dina väderförhållanden.

Dock så är ett chip 100000 gånger bättre än ett knep att bara höja laddtrycket utan att ställa på mer soppa vilket är direkt livsfarligt för din motor. Måhända att ett chip inte är det optimala men den ser i alla fall till att du får lika mycket soppa som du behöver när du höjer laddtrycket.

Det bästa du kan göra är att köpa ett standalone sprut där du efter dina andra modifieringar åker in och mappar hos en bra mappare. Därefter får man säga att du har en bra modifierad bil.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

36 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
#7
rätt ny på området själv så det blir så enkelt som möjligt, att börja spöka med tryck och bränsle låter inte aktuellt just nu.

Det spelar ingen roll hur man trimmar en bil, sitter skit bakom ratten kan till och med en Saab dra vilket "vrålåk" som helst

Muttley
7 april 2007
#8
Med steg 1 får du 200 hk från autotech.

http://web.atechmotor.com/webshop/categ … mp;c=75914
där har du allt du behöver om du ska trimma ju och de är ju bra de med.



oj såg att de var en 2004 då är de detta som gäller och de är typ 210 hästar till chip
http://web.atechmotor.com/webshop/categories.asp?cID=38
Senast redigerat av tkd_rille (7 april 2007)

36 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
#9
TKD, hum 28% ökning, ca 107kr / HK.. får nog snacka med dom i veckan.
Tack för svaren, har en fråga till när jag satt & letade stereo är denna nått å ha:
http://www.steelway.se/?ID=73&cat=4 .. billig är den i alla fall, har nån handlat av denna säljare är dom ok?

Det spelar ingen roll hur man trimmar en bil, sitter skit bakom ratten kan till och med en Saab dra vilket "vrålåk" som helst

Muttley
8 april 2007
#10
lugnt hehe tänkte själv lämna bilen till de i sommar faktiskt

1 268 Inlägg
21 april 2007
#11
DeLux skrev:
Eftersom du bor i Trollhättan så är Autotech det självklara valet för dig. Du kommer märka stor skillnad mot orginal om du chippar bilen. Ett 2.5" avgassystem kommer inte göra så stor skillnad annat än att det låter lite mer.

Hålet som blir när du byter ut orginalstereon fyller du ut med ett fack som du kan köpa som orginaltillbehör hos Volvo.

vad är skillnadens på Autotechs chip och BSR?? märker man samma skillnad oavsett??

1 854 Inlägg
21 april 2007
#12
Säger bara akta dig för småfirmer, dom flessta har skitchip.

Säkrast hos dom större leverantörerna.. lite dyrare men det kan löna sig rejält.

Jag torska 20k pga ett skit chip..

Troligen galen...
567 Inlägg
21 april 2007
#13
onej84 skrev:
Säger bara akta dig för småfirmer, dom flessta har skitchip.

Säkrast hos dom större leverantörerna.. lite dyrare men det kan löna sig rejält.

Jag torska 20k pga ett skit chip..

Det finns 4 firmor jag skulle kunna tänka mig att trimma volvo hos. Jag räknar upp dom i den ordning jag anser att de ska vara i:

Autotech - Stor kunskap av volvos vit motorer, stora möjligheter för individuella anpassningar. Erbjuder allt från enkla chip till extrema specialbyggen. Bra bemötande och inte helt oväntat den firma som fick förtroendet att trimma den bil jag har idag, och jag är väldigt nöjd med det trimmet.

Turbocenter - Ruggigt duktiga på turbomotorer och allt däromkring. Erbjuder precis som Autotech allt från enkla chip till extrema specialbyggen.

MTE - Har aldrg haft med dem att göra, men jag har bara hört bra saker om dem och jag känner många som trimmat hos dem.

BSR - Mycket kompetent företag som trimmar många bilar årligen. BSR trimmade min förra bil, och jag var nöjd med det trimmet. Hamnar dock sist på min lista eftersom de inte erbjuder individella lösningar på trim.

1 268 Inlägg
21 april 2007
#14
Mebb skrev:
onej84 skrev:
Säger bara akta dig för småfirmer, dom flessta har skitchip.

Säkrast hos dom större leverantörerna.. lite dyrare men det kan löna sig rejält.

Jag torska 20k pga ett skit chip..

Det finns 4 firmor jag skulle kunna tänka mig att trimma volvo hos. Jag räknar upp dom i den ordning jag anser att de ska vara i:

Autotech - Stor kunskap av volvos vit motorer, stora möjligheter för individuella anpassningar. Erbjuder allt från enkla chip till extrema specialbyggen. Bra bemötande och inte helt oväntat den firma som fick förtroendet att trimma den bil jag har idag, och jag är väldigt nöjd med det trimmet.

Turbocenter - Ruggigt duktiga på turbomotorer och allt däromkring. Erbjuder precis som Autotech allt från enkla chip till extrema specialbyggen.

MTE - Har aldrg haft med dem att göra, men jag har bara hört bra saker om dem och jag känner många som trimmat hos dem.

BSR - Mycket kompetent företag som trimmar många bilar årligen. BSR trimmade min förra bil, och jag var nöjd med det trimmet. Hamnar dock sist på min lista eftersom de inte erbjuder individella lösningar på trim.

så 42hk på min 2.0T gör en heldel då? smile det är det jag vill veta så man inte kastar pengar i sjön wink

Troligen galen...
567 Inlägg
21 april 2007
#15
LazerHawke skrev:
Mebb skrev:
onej84 skrev:
Säger bara akta dig för småfirmer, dom flessta har skitchip.

Säkrast hos dom större leverantörerna.. lite dyrare men det kan löna sig rejält.

Jag torska 20k pga ett skit chip..

Det finns 4 firmor jag skulle kunna tänka mig att trimma volvo hos. Jag räknar upp dom i den ordning jag anser att de ska vara i:

Autotech - Stor kunskap av volvos vit motorer, stora möjligheter för individuella anpassningar. Erbjuder allt från enkla chip till extrema specialbyggen. Bra bemötande och inte helt oväntat den firma som fick förtroendet att trimma den bil jag har idag, och jag är väldigt nöjd med det trimmet.

Turbocenter - Ruggigt duktiga på turbomotorer och allt däromkring. Erbjuder precis som Autotech allt från enkla chip till extrema specialbyggen.

MTE - Har aldrg haft med dem att göra, men jag har bara hört bra saker om dem och jag känner många som trimmat hos dem.

BSR - Mycket kompetent företag som trimmar många bilar årligen. BSR trimmade min förra bil, och jag var nöjd med det trimmet. Hamnar dock sist på min lista eftersom de inte erbjuder individella lösningar på trim.

så 42hk på min 2.0T gör en heldel då? smile det är det jag vill veta så man inte kastar pengar i sjön wink

Som jag skrev i din tråd, ja det är värt pengarna. Det märks skillnad över hela registret, men mest påtagligt är effektskillnaden orginal mot chippad när du ligger på motorvägen, och trycker fullt på 3dje växeln vid 3000rpm...   cool

1 268 Inlägg
21 april 2007
#16
Mebb skrev:
LazerHawke skrev:
Mebb skrev:

Det finns 4 firmor jag skulle kunna tänka mig att trimma volvo hos. Jag räknar upp dom i den ordning jag anser att de ska vara i:

Autotech - Stor kunskap av volvos vit motorer, stora möjligheter för individuella anpassningar. Erbjuder allt från enkla chip till extrema specialbyggen. Bra bemötande och inte helt oväntat den firma som fick förtroendet att trimma den bil jag har idag, och jag är väldigt nöjd med det trimmet.

Turbocenter - Ruggigt duktiga på turbomotorer och allt däromkring. Erbjuder precis som Autotech allt från enkla chip till extrema specialbyggen.

MTE - Har aldrg haft med dem att göra, men jag har bara hört bra saker om dem och jag känner många som trimmat hos dem.

BSR - Mycket kompetent företag som trimmar många bilar årligen. BSR trimmade min förra bil, och jag var nöjd med det trimmet. Hamnar dock sist på min lista eftersom de inte erbjuder individella lösningar på trim.

så 42hk på min 2.0T gör en heldel då? smile det är det jag vill veta så man inte kastar pengar i sjön wink

Som jag skrev i din tråd, ja det är värt pengarna. Det märks skillnad över hela registret, men mest påtagligt är effektskillnaden orginal mot chippad när du ligger på motorvägen, och trycker fullt på 3dje växeln vid 3000rpm...   cool

men ofta man ligger på 3an på Motorvägen tongue

Troligen galen...
567 Inlägg
21 april 2007
#17
LazerHawke skrev:
Mebb skrev:
LazerHawke skrev:
så 42hk på min 2.0T gör en heldel då? smile det är det jag vill veta så man inte kastar pengar i sjön wink

Som jag skrev i din tråd, ja det är värt pengarna. Det märks skillnad över hela registret, men mest påtagligt är effektskillnaden orginal mot chippad när du ligger på motorvägen, och trycker fullt på 3dje växeln vid 3000rpm...   cool

men ofta man ligger på 3an på Motorvägen tongue

Det beror väl på vad man är ute efter? Som sagt, det märks skillnad hela registret och alla växlar, men mest påtagligt är det när du ligger i 3an på valfri väg runt 3000rpm och trycker fullt big_smile
Senast redigerat av Mebb (21 april 2007)

1 268 Inlägg
21 april 2007
#18
Mebb skrev:
LazerHawke skrev:
Mebb skrev:

Som jag skrev i din tråd, ja det är värt pengarna. Det märks skillnad över hela registret, men mest påtagligt är effektskillnaden orginal mot chippad när du ligger på motorvägen, och trycker fullt på 3dje växeln vid 3000rpm...   cool

men ofta man ligger på 3an på Motorvägen tongue

Det beror väl på vad man är ute efter? Som sagt, det märks skillnad hela registret och alla växlar, men mest påtagligt är det när du ligger i 3an på valfri väg runt 3000rpm och trycker fullt big_smile

det drar på rätt skönt på 3an även org tongue

Troligen galen...
567 Inlägg
21 april 2007
#19
LazerHawke skrev:
Mebb skrev:
LazerHawke skrev:

men ofta man ligger på 3an på Motorvägen tongue

Det beror väl på vad man är ute efter? Som sagt, det märks skillnad hela registret och alla växlar, men mest påtagligt är det när du ligger i 3an på valfri väg runt 3000rpm och trycker fullt big_smile

det drar på rätt skönt på 3an även org tongue

Vänta tills du chippat så ska vi se om du fortfarande tycker att det drog bra på 3an när den var orginal... cool

1 268 Inlägg
21 april 2007
#20
ok smile


Sök