3468
Sök

Trögstartad Taunus P2 - har försökt det mesta

41 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#1
Förra hösten ville bilen inte starta, jag bärgade den därför till vinterhärbärget och tog mig an problemet i maj i år.
Bytte tändspole, kondensator och putsade ordentligt i fördelardosan.
Bilen var fortfarande trögstartad, men jag kunde starta efter några försök, ofta med startgas och köra bilen de 70 milen till mitt nya hem. Väl hemkommen såg jag till att byta kol i generatorn då batteriet laddade dåligt. Firman som gjorde det kollade även tändningen och gav den godkänt.
Jag fixade sedan läckage vid genröret/avgasröret och bytte ut packningen samt passade på att fixa bromsarna bak Nu gick bilen om möjligt ännu sämre, enormt trögstartad, hackar och hostar sig fram, stannar när jag bromsar in etc.
Jag lyckades få den genom besiktningen men CO2 var på 0,5 - väldigt lågt. Testade att vrida på mer bränsle på förgasaren, men ingen skillnad. Kollade tätningen i bensinpumpen, rengjorde och bytte ut.

Jag har nu rengjort förgasaren grundligt. Ingen skillnad. Tändningen nästa då? Är det så enkelt som att brytarspetsarna är slut?
Senast redigerat av Antila (8 augusti 2013)


7 Inlägg
9 augusti 2013
#2
Är det möjligt att den tar tjuvluft någonstans? Kanske är tändningen felinställd, mät med stroboskop om du har möjlighet till det! Mvh björn! smile

41 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#3
Jag har kollat efter tjuvluft med startgas på diverse ställen, men inget hörs... Ja, det får nog bli troboskopvarianten sen.


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
9 augusti 2013
#4
Efter läst texten så utgick jag ifrån att brytarspetsarna är byta, men men.... som föregående talare om du kan mät med stroboskoplampa, alt grundställ den enkelt på följande om du vet var märket är på tändtidpunkten (svänghjul el remskiva)

Ställ den på cyl 1
kolla avståndet på öppningen för brytarna 0,4mm
koppla en provlampa på anslutning 1 på tändspolen
vrid nu fördelaren tills lampan tänds, spänn fördelaren nu är den på rätt tändtidpunkt
nu bör den starta OM inte det är förgasaren är för snålt ställd, men det bör starta enklare nu

fin justera tändingen med stroboskoplampa

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
9 augusti 2013
#5
glömde nämna jag kan tipsa om en multimeter jag handla på biltema vilket innehöll en massa bra finesser, mäta kamvinkel bl.a  jag har haft mycket nytta av min. Annars är ett brytarlöst system klockrent, finns en tillverkare av märket Pertronix där alla delar rymmer under fördelar locket, har ett på min Manta A, rekommenderas starkt

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

41 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#6
Tack för tipsen, ska se om jag kan finna nån som kan hjälpa mig med det där.



Sök