3636
Sök

Volvo 850 -93 aut, växellägesgivare?

12 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
Hej,

Häromdagen gav växellådan upp (givetvis på fel ställe). Plötsligt märkte jag att motorn bara varvade utan att fick riktig fart. Jag stängde av och startade om och sedan kunde jag bara köra på ettans och tvåans växel. Efter ytterligare ett tag började även den oranga pilen blinka. Jag parkerade bilen några timmar och sedan startade jag upp den igen och passade på att dra växelspaken fram och tillbaka ca 15ggr, vilket gjorde att blinkande pilen försvann men bilen ville inte iaf. Jag körde ett tag med de låga växlarna tills jag plötsligt märkte att lådan började växla som vanligt igen.

Jag har läst mig till att det kan vara växellägesgivaren som antingen är paj eller bara behöver rengöras, jag tänkte börja med rengöringen först. Är det någon som har någon annan idé? Om det är rengöring som gäller, hur svårt är det? Jag har på min höjd bytt olja, tändstift och termostat.

Tack på förhand

Fri fart för ett fritt folk!
14 349 Inlägg
18 augusti 2013
man får plocka isär givaren sitter med ett par skruvar väl dolda. sen får man hålla koll på fjädrar och skit.
sen är det bara att slipa alla kontaktytor och sen fetta in allt igen.
det hjälpte på min gamla 855turbo som tanten pendlade i.

men kolla felkoder först. googla felkoder 850 så hittar du garanterat någon bra sida där dom visar exakt hur du läser felkoder

Kör fort så hinner inget hända...

Sök