Jag hade köpt en ny oljesil, men förh****** köp inge av biltemas egna grejjer, köp antingen orginal från VW eller Bosch(kanske finns på biltema?) Byta sil tar inte så lång tid och som någon nämnde innan så behöver du inte plocka ner halva framvagnsbalken, har för mig att passaterna är lättåtkomliga, såsom gamla VW, t.ex Golf osv.
Noooog måste man väl hänga ner framvagnen ett par decimeter för att lirka loss tråget även på passaterna? OM du nu skall göra detta själv så köp dig en liten 10 mm hylsa som du kortar ner rejält, den kommer du behöva vid de bakre trågbultarna som kan vara svåråtkomliga bakom svänghjulet:) Lycka till
Ja antingen hänga ner balken i framkant eller lyfta motorn måste göras fronten lär ställas i serviceläge med
En sak som är värt att kolla är kamkedians spännare så den inte blivit igensatt och sträckt kedian det händer ibland när den gått med dålig olja och blivit tät Kan även passa på att tipsa om att sonax har ett medel man tippar i oljan som sköljer motorn invändigt. Kan vara bra att köra det medlet efter att du bytt silen köp en billig olja och kör medlet med och byt olja igen sen samt filter båda gångerna
Har aldrig behövt ha fronten i serviceläge Visst, vissa har en konsoll skruvat på trågets framkant som kan vara lite besvärlig, men går att lirka förbi den om man vill spara lite tid med fronten:) meeen jag har en känsla av att ts ändå inte kommer göra detta jobbet själv så vi kan kanske dricka lite kaffe, se en film eller ut på en promenad istället för att skriva här
är jhu ena riktiga skitmotorer dom där 1.8t nästan i klass med saab motorerna. men dom är lite värre. eftersom dom alltid rasar på olika sätt.
kan vara allt från blocket+veven som blir skrot tills att kolvar går sönder osv så har man 10st motorer från saabar så brukar det gå att få ihop ett antal eftersom det oftast är olika ras. fast det är väll inte tillverkarnas fel det är miljömupparna som kräver att man ska köra 3000mil på oljan.